Nordea Filimport - eEkonomi

  • 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
I Nordeas nya internetbank accepteras inte längre LB-filer, och typen Pain.001.001.03 hittar jag inte stöd för i eEkonomi. Är det en permanent lösning på gång? 
Som interimlösning kan man manuellt fortfarande gå till Nordeas äldre miljö och där importera LB-filer.
Foto på genikon

genikon

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 4
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Jag skulle vilja börja med att dubbelkolla en sak med dig, kan det vara så att du loggar in via Nordea Corporate Netbank?

/Nellie 
Foto på Carl

Carl

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har läst igenom hela konversationen nedan men kan inte finna svar på om Visma har för avsikt att utveckla funktionalitet för nya formatet,  Pain.001.001.03. Flera av Vismas andra ekonomisystem har stöd för detta och det funkar även Fortnox, jag har fyra bolag i eEkonomi och kommer bli tvungen att byta om det inte fixas. Handelsbanken meddelar att dom lägger ner LB-formatet i september.

Ledsen att låta tjurig, men  Pain.001.001.03 är ny standard, ett modernt ekonomisystem måste kunna hantera det!

/Calle
Foto på genikon

genikon

  • 194 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Nej, jag loggar in via "Internetbanken Företag" hos Nordea.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 21,746 poäng 20k badge 2x thumb
Tack för återkopplingen! 

Jag har stämt av med Nordea och det är så att på nya sidan av Internetbanken så hanteras inte detta på samma sätt med LB-filen utan fortsatt får den laddas upp på gamla vyn av Internetbanken. Kontrollera gärna med Nordea men hur jag förstår det så ska det finnas en väg att gå från Nya Internetbanken till den gamla för att ladda in LB-filen. 

Återkopplar om det sker några förändringar gällande detta framöver. 
/Nellie 
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Är inte ok att ni inte kan fungera med Nordea längre, om dom gör en ändring där inte LB-filer fungerar längre måste ni ju anpassa er, skitknöligt att behöva logga in både i gamla och nya internet banken, katastrof !
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Kom igen nu Visma, säg åtminstone att ni jobbar med detta ???
Foto på Carl

Carl

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
och snar funkar inte gamla vägen längre...
Foto på Calle

Calle

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
För nya Nordea kunder finns INTE möjligheten att använda gamla webbplattformen! Endast de kunder som en gång haft den gamla och blivit överflyttade har möjligheten fram till årsskiftet, enligt Nordeas tekniska support.
Foto på Thomas

Thomas

  • 512 poäng 500 badge 2x thumb
Relaterad fråga: Dom som använder sig av nya inloggning hur har ni löst det med kontoutdragen? Jag fick inte det heller att fungera!!

Visma ni måste börja jobba hårdare!
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Kopiera och klistra in fungerar i nya banken, åtminstone för mig
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Thomas,


Det var en del kunder som fick problem med att klistra in kontoutdrag från Nordeas nya internetbank för några månader sedan, detta ska dock vara löst och det ska fungera som vanligt att kopiera direkt från internetbanken och sedan klistra in det i eEkonomi. Det går att läsa mer om i tråden Klistra in kontoutdrag Nordea - eEkonomi.


Är det så att det fortfarande inte fungerar för dig med att klistra in kontoutdraget från Nordea i eEkonomi? Får du upp något felmeddelande eller hur ser det ut för dig?


Återkoppla gärna om du fortfarande har problem med det så tar vi kontakt med dig för att kolla vidare på vad felet kan bero på.


Ha det fint!
/Theodor
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Inte det som är problemet, det går inte att ladda upp betalfiler i deras nya bank då den inte hanterar LB-filer, man får istället logga in i den gamla banken
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Theodor förstod du vad som är problemet ?
Foto på lw

lw

  • 3,696 poäng 3k badge 2x thumb
Jag lyckas med det, att få in LB-filer till Nordea, men jag är mäkta irriterar över hur dålig Nordeas internetbank hanterar det här med betalfiler. Jag är inte alls nöjd... Att de inte kan ha nån anställd som har bankkonton i andra banker, så de ser hur smidigt andra banker löser betalfilshanteringen...

Med vänlig hälsning Lena
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Hur lyckas du få Nordeas nya internetbank att acceptera LB-filer, dom tar ju inte det formatet längre ?
Foto på lw

lw

  • 3,696 poäng 3k badge 2x thumb
Jag gör så här:

Betala och överföra
Filimporter
Filimport
Klickar i Kontolista (i stället för filen)
Filtyp: LB Leverantörsbetalningar
OK
Bläddra och hämta filen
Sen kan du välja att Testa fil eller att Sända filen

Efter det, vilket inte framgår, måste man aktivera ivägsändningen under Inrikesbetalning filimport.

Testar du filen, måste du hämta in den en gång till. Jag uppmanar dig att testa för ibland så funkar inte filen, speciellt om du har med en kreditnota där.

Jag vet i ärlighetens namn inte om jag är på nya eller gamla internetbanken utan har bara antagit att jag är på nya hemsidan. Jag kanske inte alls är det...

Med vänlig hälsning Lena
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Det där är gamla banken :) 
Foto på lw

lw

  • 3,696 poäng 3k badge 2x thumb
OK - då kör jag via gamla sidan så länge det går!
Ha det så bra!!
//L
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Detsamma :) 
Foto på Calle

Calle

  • 102 poäng 100 badge 2x thumb
Det går (ännu, men inte efter årsskiftet enligt Nordea) att via länk komma till baka till gamla internetbanken. MEN om du är ny kund i Nordea och inte tidigare använt Nordeas gamla internet bank så kan du INTE komma åt den!
Foto på Thomas

Thomas

  • 512 poäng 500 badge 2x thumb
Det problemet kvarstår, som tur är kan man fortfarande logga in på gamla Nordea... än så länge!
Foto på Carl

Carl

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Kommer att stängas ner vid årsskiftet enligt Nordeas support avdelning.
Foto på anette

anette

  • 654 poäng 500 badge 2x thumb
Vad menar ni med att logga in i den gamla banken? Hur gör man det? Jag har också problem med mina betalfiler :(
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Klicka på E-kod då kommer du till gamla inloggningen, där väljer du mobilt bank-id då kommer du komma till gamla versionen av Internetbanken :) sen kan du överföra dina LB-filer.
Foto på lw

lw

  • 5,018 poäng 5k badge 2x thumb
Jag loggar på med bank-ID på dosa med sladd och får filbetalningarna att (hjälpligt) fungera, men som jag skrev tidigare, man önskar ju att de kunde ha spioner på andra banker för att lära sig hur vi användare vill ha det. 

Som en parentes kan jag säga att man får käcka svar av dem när man undrar varför de väljer lösningar som dessa. Skickar man en kredit i betalfilen, måste man ha en debet-faktura med till samma leverantör. Fakturan måste också komma före kreditnotan i betalfilen annars fungerar det inte. Dessutom, har inte kreditnotan samma betaldag som debet-fakturan, går inte filen igenom därför. 

Således känner man sig tvingad att "testa" filen först. Kör man först testen, måste man hämta filen en gång till för ivägskick, för i och med att man testat filen har den "förbrukats" och försvunnit från hemsidan så man måste alltså hämta samma fil två gånger. När jag för Nordea berättar att det här är helt galet, får jag bara svaret att man faktiskt inte behöver testa filen först... Nej, Nordea är ju gamla Postverket och lever på gamla meriter...

Med vänlig hälsning Lena
Foto på Carl

Carl

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Funkar bara om man varit kund sedan tidigare och legat på den gamla plattformen...
Foto på JL

JL

  • 464 poäng 250 badge 2x thumb
Skickar man en kredit i betalfilen, måste man ha en debet-faktura med till samma leverantör. Fakturan måste också komma före kreditnotan i betalfilen annars fungerar det inte. Dessutom, har inte kreditnotan samma betaldag som debet-fakturan, går inte filen igenom därför
Förstår vad du menar. Jag brukar alltid kvitta kreditfakturor direkt i eekonomi innan jag exporterar betalfilen.
Foto på lw

lw

  • 5,018 poäng 5k badge 2x thumb
Det var en bra grej.
Tack!
Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Nu har de ändrat på Nordea så man kan via nya sidan komma in på gamla banken så man bara behöver logga in en gång, på första sidan under övriga tjänster finns gamla banken
Foto på Carl

Carl

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har idag pratat med Nordea och detta kommer inte att fungera efter årsskiftet, då tar man bort all funktionalitet för LB-filhantering. Det samma gäller för Handelsbanken dom kommer att sluta med LB-formatet i september. Visma måste se till att utveckla så att man kan göra leverantörsbetalningar betalningar med XML-fil. Filformatet Pain.001.001.03 XML
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Bankerna kommer på sikt sluta stödja LB-filen och helt gå över till XML-format. I skrivande stund finns dock inget officiellt slutdatum från någon av de stora bankerna.

Vi har löpande kontakt med bankerna och får information som berör våra produkter för att kunna planera de anpassningar som krävs. I höst kommer vi troligtvis få mer besked kring tidplanen för banktformaten och banktjänsterna. 
Foto på Calle

Calle

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
Enligt Nordeas Support är det officiella slutdatumet årsskiftet! Inga nya Nordea kunder har möjligheten att backa tillbaka till den gamla webbplattformen, och lider således redan i dag av detta problemet. Ett modernt redovisningssystem och en modern bank (läs Nordea) borde kunna komma överens om en standars och en övergång till en ny standard som inte skadar kunderna! 
Foto på JL

JL

  • 464 poäng 250 badge 2x thumb
I höst kommer vi troligtvis få mer besked kring tidplanen för banktformaten och banktjänsterna.

Varför dröja med en så viktig uppdatering i eekonomi när nya bankkunder har problem redan nu?
Det vore roligare som kund om Visma låg på förkant istället för att alla kunder ska behöva sitta med hjärtat i halsgropen och hoppas att ni hinner i tid.

Foto på Johan

Johan

  • 694 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har haft Visma eEkonomi sen 150101 dvs jag är på mitt 5:e år, problem med Nordea har varit en följetong under denna tid, olika problem men likväl en följetong. Som kund tycker man att ni och Nordea borde kunnat lösa alla  dessa liknande problem, kan ni inte ta ett helhetsgrepp och skapa en smidig lösning, verkar ju fungera mot andra banker
Foto på lw

lw

  • 5,628 poäng 5k badge 2x thumb
Tyvärr är Nordea en av de sämsta bankerna. Till och med Danske Bank har gått om dem, och det vill inte säga lite, det. Jag har arbetat med alla storbanker under många år och jag förstår inte, att det inte görs fler försök att tillmötesgå kundernas önskemål från Nordeas håll. De andra storbankerna ligger hästlängder före i användarvänlighet. Det är i alla fall vi som betalar Nordeas verksamhet med dyra pengar.

Jag tycker att Nordea borde ligga på med samarbetet med Visma, likväl som att Visma måste hitta en lösning för att få samarbetet att fungera. I dagsläget skickas ju filer till SKV med XML och det har ju gått smidigt och bra så jag hoppas verkligen att bankerna kan vara öppenhjärtiga mot Visma och berättar hur det gemensamma problemet ska lösas.

Vi som har högvis med leverantörsfakturor som ska betalas, är filbetalningar enda vettiga lösningen, annars kommer halva dagarna gå till att betala räkningar och roligare - och mer akuta - saker finns ju alltid att göra.

Jag ska logga på Nordea nu för att kika vad som hänt på kontot sedan igår och då kommer jag passa på att ta upp det här.

Mvh Lena
Foto på Carl

Carl

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette När kommer det finnas stöd i eEkonomi för Leverantörsbetalningar i XML-format?.

För den som är ny kund i Nordea finns det i nuläget ingen möjlighet att i Visma eEkonomi skapa leverantörsbetalningsfiler som kan laddas upp på Internetbanken. Nordeas nya internetbank accepterar inte längre vanliga LB-filer, det är endast XML-filer som funkar. Filformatet är enligt Nordea ny standard och LB-formatet kommer även att slopas för Nordeas befintliga kunder senar i år (2019), enligt besked från Nordeas tekniska support. För oss som har många leverantörsfakturor är det ohållbart att gör manuella leverantörsbetalningar. Jag undrar därför, när Visma ränkar med att ha stköd för den nya standarden i eEkonomi?
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Nytt betalfilsformat – ISO 20022 XML för Visma eEkonomi.

Bankerna går sedan flera år tillbaka över till nytt format för betalfiler pga EU krav.
Så till exempel Nordea som jag har stödjer nu enbart detta i sitt nya gränssnitt.

När jag kontaktar support framstår jag som en gnällig sekterist som har unika krav på funktioner.

Men detta är inte nytt för Visma: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nytt-filformat-iso-20022-sepa

eller andra leverantörer: https://blasupport.blinfo.se/artiklar/utvalda-guider/nytt-betalfilsformat-iso-20022/

Min fråga och önskemål är när kan jag förvänta mig stöd för detta i Visma eEkonomi?

Foto på lw

lw

  • 5,396 poäng 5k badge 2x thumb
Den 15 augusti fick jag av Nordea veta, att produktutvecklare från Nordea skulle träffa Visma i Växjö. Hoppas så skett.

Mvh Lena
Foto på Calle

Calle

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
Då håller vi tummarna!
Foto på Calle

Calle

  • 124 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Jag instämmer till fullo, och har ställt samma fråga.

Visma måste återkomma med en tidsplan och besked.

Att ett modernt redovisningssystem kan generera en leverantörsbetalningsfil enligt gängse bankstandard borde vara en basal självklarhet.

Vi kör 4 bolag i Visma eekonomi, de volymer av lev.betalningar vi har kan inte hanteras manuellt, vilket innebär att vi kommer tvingas byta redovisningssystem om funktionaliteten inte inte kommer innan banken slopar LB-formatet helt.

/Calle 

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Som nämnt ovan har vi haft samtal med Nordea om vägen fram och vad som gäller kring befintliga formaten, med tanke på att några av er fått besked om livslängden på dem.

Mötet med Nordea mynnade framförallt ut i att vi nu påbörjar arbetet med en integration med banken och eEkonomi. Detta kommer pågå i den takt som krävs för att få allt på plats, så jag vågar inte lova exakt när det lanseras men det är iallafall en prioritet från båda håll. 

Utöver det fick vi också klarhet i vad som gäller kring PO3 och LB-formaten. Vår huvudsakliga fråga var om Nordeas nuvarande format är hotade i närtid. Där har vi fått svar att filformaten kommer fortfarande fungera att läsa in i den gamla internetbanken under 2019/2020. Efter det sker större förändringar gemensamt mellan bankerna och som vi vet kommer formaten vid någon tidpunkt att fasas ut helt och hållet, vilket vi kommer få besked om när det blir aktuellt. För eEkonomis del innebär det att LB-formatet fungerar ett bra tag till. 

Gällande XML-formatet för leverantörsfakturabetalningar har vi inte prioriterat någon insats under 2019. Vi fokuserar på en integration med Nordea i första hand, samt att LB-formatet fungerar fortsatt under 2019. 
Foto på Thomas

Thomas

  • 512 poäng 500 badge 2x thumb
En integration med Nordea skulle ju inte vara en dag försent!