Nordea leverantörsbetalningar pain.001.001.03

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har tidigare skickat leverantörsbetalningar via fil i PO3 format till Nordea. Nu har Nordea ändrat internetbanken och stödjer bara pain.001.001.03 format på filerna. I inställningarna i Visma Admin hittar jag bara att man kan ställa in utlandsbetalningar i detta format. Hur ställer man in det för inhemska betalningar
Foto på Christer Ekman

Christer Ekman

  • 2,298 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

  • 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan Christer! 
Detta är inget som vi känner till att Nordea ska ha ändrat. Utan i Administrationsprogrammet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar - Utbetalningar - väljer man Nordea som bank & då är det antingen  LB eller PO3 som man kan välja som filformat. 
Har du fått ett meddelande från Nordea så skulle vi gärna vilja se detta så får vi kolla vidare på det.

Ha en trevlig dag!

/ Emma 
Foto på Christer Ekman

Christer Ekman

  • 2,298 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Emma,
Nej, det kom inget meddelande från Nordea utan när jag loggar in nu på Nordea kommer deras nya internetbank upp och där står det att bara pain.001.001.03 format går att importera och när jag frågade deras kundsupport på chat så fick jag svaret att bara pain.001.001.03 stöds. Just nu går det att komma vidare till den gamla internetbanken och använda PO3 men jag antar att det är under en övergångsperiod bara.
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

  • 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Christer! 
Okej så det fungerar fortfarande att läsa in PO3 tills vidare? 
Om det är så att Nordea ändrar detta så kommer det även att ändras i administrationsprogrammet framöver så det stödjer detta. 

Ha en trevlig helg! 

/ Emma 
Foto på Champoot

Champoot

  • 60 poäng
Informationen vi fått från Nordea är att det kommer att fungera året ut sedan kommer stödet för PO3 att försvinna
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,192 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!
Det stämmer Nordea har gått ut med att de ska byta format och då också ny hemsida. Vi kommer att implementera detta i våra program under nästa år, detta i samråd med Nordea. Under tiden fungerar båda. 
Foto på Johan

Johan

  • 578 poäng 500 badge 2x thumb
Hur går det med detta, har tidigare exporterar betalfil i textformat gissar jag, nu med Nordeas nya internetbank är det ett nytt format som gäller, tills vidare går det att logga in i den gamla banken som tar det gamla formatet men man vill ju höra hur det går för er ?
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 1,530 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Johan!

Som Helena skrev ovan så kommer det att implementeras i programmet under nästa år.

När vi släpper nya versioner så kan du läsa vad som är nytt under Hjälp -  Versionsnyheter.

Ha en trevlig dag!

/Annelie
Foto på Johan

Johan

  • 578 poäng 500 badge 2x thumb
NU har ju Nordea haft sin nya hemsida ganska länge och vi som har visma e-ekonomi måste logga in både i gamla och nya versionen av deras hemsida för att göra filimport av betalningar, känns som det är dags ni fixar till detta ???
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Johan!

Ovanstående inlägg gäller vårt lokalt installerade program Visma Administration. 
Du använder eEkonomi ser jag, vad får du får för fel när du laddar upp filerna?
Upplever du något problem eller fungerar filerna när du väl loggat in?

Ha det gott!
/Sofia 
Foto på Johan

Johan

  • 578 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,
Ok missade att det var fel program, mitt problem är dock samma som i detta inlägg https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nordea-filimport dvs Nordeas nya hemsida hanterar inte LB-filer utan man måste gå in på deras gamla hemsida, vilket gör att det blir lite av ett dubbelarbete :)
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Johan!

För att säkerställa att korrekt information och frågor ligger i rätt ärende hänvisas dina frågor till just den tråden. Skriv i din tråden eller följ den för kommande uppdateringar :) 

Min kollega svarade där:
"Tack för återkopplingen! 

Jag har stämt av med Nordea och det är så att på nya sidan av Internetbanken så hanteras inte detta på samma sätt med LB-filen utan fortsatt får den laddas upp på gamla vyn av Internetbanken. Kontrollera gärna med Nordea men hur jag förstår det så ska det finnas en väg att gå från Nya Internetbanken till den gamla för att ladda in LB-filen. 

Återkopplar om det sker några förändringar gällande detta framöver. "


Stänger denna tråden.