Bokföra momsredovisning - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

1. Texten nedan dök upp varje gång jag bokförde manuellt. Hur ska jag lämpligen bokföra då? Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto. Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser eller Leverantörsskulder. Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt?
2. Hur byter man namn på kontona? Jag vill byta namn på våra avräkningskonton (HB 2891: Magnus Lindgren, HB 2892 Tommy Ivarsson och HB 2893 Marcus Antonson) och våra inköpskonton (HB 4000: Salming Sports).
3. När man bokför något på ett momskonto. Kan man inte då bara trycka enter tills det att Visma själv fyller i momsbeloppet? Måste man själv räkna ut momsen hela tiden?
4. Hur får jag upp en balans-/resultaträkning?
5. När jag trycker på fliken Momsredovisning och väljer maj månad ploppar siffrorna in, men kan man inte fylla i rutorna? T.ex. Beskattningsunderlag vid import hade varit bra att det var med så att man ser att rätt moms är redovisad. Sedan står det även att det finns en verifikation att kontrollera. Vad betyder det och hur ändrar jag den (se nedan)? Och vad händer sedan när jag bokför? Blir det ett eget verifikat, d.v.s. en momsomföring för maj 2016? Momspl. försäljn/inköp Bokförd moms Beräknad moms Avvikelse Beskattningsunderlag vid import ruta 50 (25%) 0,00 -1 788,00 0,00 1 788,00 Konto Momskod Debet Kredit 4003 - Blindsave 7 152,00 2440 - Leverantörsskulder 7 152,00 2615 - Utgående moms import av varor 25% 60 (25%) 1 788,00 2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 48 (0%) 1 788,00
6. Vad betyder den texten som kom upp avseende Skatteverket när man gjorde momsomföringen? Förbereda en fil eller något i stil med det. Vad gör jag med den filen. Kan jag slippa knappa in allt för hand på Skatteverkets hemsida?

Jag behöver vänligen svar omgående, eftersom momsen måste deklareras imorgon!
Foto på Magnus Lindgren

Magnus Lindgren

• 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

1. Texten dyker upp om du bokför via en manuell verifikation och använder exempelvis konto 1930 eller 2440. Att bokföra på 1930 rekommenderar vi att man gör via Kassa och bankhändelser, man får där mer "hjälp" av programmet.  2440 bokförs automatiskt när man lägger in en leverantörsfaktura under fliken Inköp, därför rekommenderar vi att man bokför 2440 där. Men det går dock lika bra att göra det manuellt via Bokföring - Verifikationer. Bokföringsmässigt är det exakt samma sak. På meddelandet kan du bocka i Visa inte detta meddelande igen. Då dyker den inte upp mer. 

2. Byta namn gör du under Inställningar - Kontoplan. Klicka på kontot och välj Redigera

3. Du kan aktivera automatisk momsberäkning under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Lägger du till ett försäljningskonto som har en momskod i en verifikation så kommer programmet automatiskt att räkna ut momsen åt dig.

4. Gå till Bokföring - Utskrifter om du vill skriva ut. Annars hittar du det under Bokföring - Transaktionsanalys.

5. Momsredovisningen hämtar alla siffror från det du faktiskt har bokfört i programmet under perioden du har valt att göra momsredovisningen för. Vill du att det ska hamna siffror i rutorna för ex. import så måste du bokföra på konton som har korrekta momskoder avseende detta. Du ser att i momsredovisningen jämte varje ruta finns en siffra, denna siffra finns också på det konton som man bokför på. Bokför du på ett konto med momskod 05 så hamnar beloppet i ruta 05 på momsredovisningen.

Har du verifikationer att kontrollera kan du läsa mer om det här. Jag ser att det gäller import och du kan kolla här så att du faktiskt bokfört det korrekt, på rätt bokföringskonton kopplade till rätt momskoder. 

6. Ja, när du gjort momsredovisningen så kan du skapa en fil som du laddar upp hos Skatteverket för att slippa knappra in det manuellt. Filen skapar du genom Bokföring - Momsredovisning. Klicka på månaden det gäller och välj Åtgärder - Skapa fil.

Trevlig midsommar!

Moa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.