Nya arbetsgivaravgifter från och med maj 2015

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Kräver inget svar
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Riksdagen har beslutat om nya arbetsgivaravgifter för unga.
För dig som arbetsgivare betyder det att du ska deklarera enligt de nya reglerna från och med redovisningsperioden maj 2015, dvs de löner som betalas ut under maj månad.

Vi kommer att släppa nya versioner av våra löneprogram i slutet av april där de nya arbetsgivaravgifterna finns med. Håll utkik på Min sida i ditt löneprogram.

Mer information finns på Skatteverkets sida Nya arbetsgivaravgifter för unga.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,612 poäng 50k badge 2x thumb
  • Glad

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 3
Foto på granns

granns

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Jag som då gör och  skickar deklarationen när jag gör lön måste alltså skicka den igen när den nya versionen kommer?
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,774 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

Som det står här ovan gäller detta de löner som betalas ut under maj månad.
Foto på Maria

Maria

• 288 poäng 250 badge 2x thumb

Som jag har förstått det så gäller det den redovisning som skall in den 12 juni. Om programmet ändras i slutet av april, kommer jag då att få fram siffror som är fel till aprils redovisningsperiod i maj?

Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Hej Maria!

Arbetsgivaravgifterna är datumstyrda i programmet, vilket gör att aprils löner som redovisas i maj kommer att vara rätt. När du sedan redovisar majs löner i juni kommer dessa också att vara rätt. Du kan installera den nya versionen så fort den finns för nedladdning.
Foto på Maria

Maria

• 288 poäng 250 badge 2x thumb
Tack så mycket för svar.
Foto på anna

anna

• 230 poäng 100 badge 2x thumb

Vet du mer exakt vilket datum? Den uppdatering som finns nu (2015.03) verkar inte ha med arbetsgivaravgifterna att göra. Tack för svar!

Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

I version 2015.03 finns inte detta med, utan det kommer i version 2015.1 som kommer denna veckan. 
Foto på Carina Espmarker

Carina Espmarker

• 70 poäng
När kommer den nya versionen? Kan inte se att den finns att ladda ner ännu.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Jodå, vi har precis lagt ut den och du kan ladda ner den på vår hemsida, vismaspcs.se/support/ladda-ner »
Foto på Carina Espmarker

Carina Espmarker

• 70 poäng
Ok, tack, det brukar alltid finnas information på "Min sida" att det finns en ny version att ladda ner.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Du har helt rätt att informationen brukar ligga på Min sida, men jag hade inte hunnit lägga informationen där när du skrev. Trevlig helg :-)
Foto på Sanne

Sanne

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
Ursäkta, men jag kan inte hitta den nya versionens någonstans. Varken på Min sida eller på er hemsida! Var har ni lyckats lägga den då?
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

Hej!

Du hittar information om nya versioner i meddelandefältet på Min sida i programmet. 

Eller kan du också ladda ner den direkt via vår hemsida, vismaspcs.se/support/ladda-ner »
(Redigerad)
Foto på Jonab

Jonab

• 224 poäng 100 badge 2x thumb
Kan jag börja med lönekörningen i maj innan den nya versionen är installerad?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Visma Lön 100/300/600:
Det kan du göra, däremot måste lönekörningen vara olåst när du uppdaterar för att arbetsgivaravgifterna ska räknas om (alternativt att du låser upp lönekörningen i den nya versionen).

Visma Lön Special:
Om du har påbörjat majlönen i den gamla versionen så måste du skapa om lönebeskeden för de personer som berörs av ändringen för att ändringen ska slå igenom.

/Anna
(Redigerad)
Foto på Jonathan Söder

Jonathan Söder

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb

Vad menas med att en lönekörning är låst?
Ska inga rutor vara i bockade?

/Jonathan

Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag har uppdaterat mitt svar ovan med ett svar för Visma Lön 100/300/600 och ett för Visma Lön Special.

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.