Nya redovisningskraven för ROT - Visma Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Apropå ny version för ROT-ansökan. Visst kommer det vara möjligt att fortsätta i den äldre versionen och fylla i begärda uppgifter manuellt när man är på Skatteverkets hemsida.

Uppgifterna måste ju ändå hämtas manuellt.

//Tina

Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Tina,

Det kommer finnas möjlighet att manuellt registrera sin ROT-ansökan via inloggning med E-legitimation på www.skatteverket.se . Så antingen skapar man en fil via sitt program eller så fyller man i manuellt på deras hemsida, det som försvinner är möjligheten att skicka in brev.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Nja, inte riktigt så menade jag :). Jag menar om jag kan skicka in min fil från mitt äldre version och sedan manuellt fylla i de extra uppgifter som krävs. På samma sätt som man kan läsa in filen idag och sedan lägga till extra manuella rader.

//Tina

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Tina! En väldigt bra fråga som vi inte riktigt vågar svara på ännu. Det är Skatteverket som styr huruvida man kan skicka in den gamla filen efter 1 april.  Jag får återkomma med svar när vi vet hur de ställer sig till det längre fram. 
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej Helene,

Då kommer följdfrågan - kommer man kunna skicka in en fil från den nya programversionen och därefter fylla i fält manuellt. Jag är orolig att man kanske inte tänkt på såna som vi som jobbar med fastpris och där man således inte kommer kunna hämta alla uppgifter från fakturan...

//Tina

Foto på Helene Struthers

Hej igen Tina, vi har med det scenariot i utvecklingen av nya versionen. Vår ambition är att du ska kunna fylla i alla uppgifter i programmet innan filen skapas, så du slipper komplettera i efterhand på skatteverkets hemsida. Då även faktiskt arbetade timmar. 
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Nu är jag envis :).

Det är bra som du säger, men jag vill ändå ha bekräftat att man kommer kunna fylla i uppgifter manuellt efteråt som man inte hämtar ur Visma Admin. Vi kommer nämligen inte ha alla uppgifter tillgängliga när vi gör fakturan och vissa av uppgifterna kommer inte finnas i Visma alls, så detta är mycket viktigt för oss.

//Tina

Foto på Helene Struthers

Hej igen! :) Då förstår jag att du undrar. Den information och skisser som vi har fått från Skatteverket är ännu ganska preliminära. Jag vågar inte svara på exakt vad som går att göra efter att du läst in filen hos dem, förrän jag sett det med egna ögon när allt är på plats. Men vi kommer få svar på just det så småningom och då lovar jag att återkoppla till dig. 
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Ok, då får jag lugna mig. Snällt av politiker och Skatteverket att ha en bra framförhållning när det kommer nya regler.....

//Tina

Foto på Helene Struthers

Hej igen, 

Nu finns version 2015.0 att ladda ner på Min sida och vi har sammanställt all nödvändig information om nya reglerna samt hanteringen av husfakturor i versionsnyheterna och programhjälpen. 

Gällande din fråga om komplettering av information i Skatteverkets e-tjänst så har vi blivit informerade om att det ska gå att ladda upp filen och förhandsgranska/redigera innan du skickar in ansökan.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.