Nya versionen 2019.2, hittar den inte - Lön

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Fick ett mail igår ifrån Visma att en ny version av Visma Lön 600 var ute Version 2019.2. Men när jag loggar in för att uppdatera så finns inte den versionen där. Har de tagits bort eller ska den släppas inom kort, någon som vet?
Foto på KMAB

KMAB

• 594 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

• 0
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Version 2018.2 släpptes igår, men togs bort för att vi tyvärr hittade ett fel.
Felet gäller om en anställd får 0 i nettolön (ex föräldraledig hel månad) så blir det fel på bokföringsunderlaget för lönekörningen.
En workaround om du redan hunnit ladda hem versionen är att skriva ut bokföringsunderlaget specificerad per anställd.
Vi kommer släppa version 2019.21 under nästa vecka.
Jag uppdaterar denna tråden när versionen finns tillgänglig.
/Anna
Foto på KMAB

KMAB

Ok, vad bra. Jag hade inte laddat ner den än.
Foto på Anna Svensson

Hej!
Nu finns version 2019.21 för nedladdning.
Läs mer om versionen här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/version-2019-21-av-visma-lon-100-300-600
/Anna
Foto på KMAB

KMAB

Konto 2940 blir det en differans på. På lönekörningen är det en högre summa, i mitt fall 4,25 som inte finns med på det nya bokföringsunderlaget i den nya versionen. Så denna nya uppdatering fungerade inte fullt ut. Eller är det någon inställning i programmet som jag behöver göra för att få med det på bokföringsunderlaget på AGI?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Från version 2019.2 har bokföringsunderlaget ändrats. Det gör att om du först har gjort ett bokföringsunderlag från lönekörningen, sen uppdaterat till version 2019.2 (2019.21) och sen skriver ut bokföringsunderlag för arbetsgivardeklarationen blir det en differens.
Det bör bli korrekt om du gör justeringen här:https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/arbetsgivardeklaration-bokforingsunderlag.htm
Återkom om det är något annat du menar. I vårt exempel har vi använt konto 2731 istället för 2940
Foto på Jenny

Jenny

• 5,834 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anna, är version 2019.21 borttagen igen? Hittar den inte på länken...
Foto på Anna Svensson

Hej!
Ja, vi fick tyvärr ta bort även 2019.21 för nedladdning.
I denna versionen blev det fel i filen för arbetsgivardeklaration på individnivå om du har anställda med ej fullständigt personnummer.Det går att komma runt problemet men vi vill inte att så många ska råka ut för problemet och vara tvungna att installera ytterligare en version.
/Anna
Foto på KMAB

KMAB

Jag har ju laddat ner den versionen och skickat in AGI till Skatteverket redan med den nya versionen men jag har inga anställda som inte har fullständigt personnummer, är allt ok då?
Foto på Jenny

Jenny

• 806 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har också gjort det, är allt ok är även min fråga?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Det bör inte vara några problem - ni kan ta del av de fel vi har hittat i versionen här: Kända programfel i Visma Lön 600 »

/Anna
Foto på Jessica

Jessica

• 1,874 poäng 1k badge 2x thumb
Gäller samma programfel i Lön 300?
Foto på Anna Svensson

Ja, de funktioner som finns i Visma Lön 300 har samma fel: Kända fel i Visma Lön 300 »
Foto på Jessica

Jessica

• 1,874 poäng 1k badge 2x thumb
När beräknas nästa version släppas?
Foto på Anna Svensson

Vi hoppas att den finns under nästa vecka. Uppdaterar här då./Anna
Foto på Marie J

Marie J

• 3,096 poäng 3k badge 2x thumb

Version 2019.21 av Visma Lön verkar inte finnas någonstans? Jag har fått mejl att den finns men är jag följer bifogad länk så finns endast version 2019.2 där. Finns det är senare version av den eller finns det inte det?
Foto på Jenny

Jenny

• 5,834 poäng 5k badge 2x thumb
Se svar från Anna ovan - kommer troligen då nästa vecka.
Foto på Marie J

Marie J

Okej tack,

Jag har version 2019.03 ser jag nu. har inte alls haft tid uppdatera efter den.

Men jag har precis upptäckt att växa stödet inte görs i lönerna och inte heller i arbetsgivardeklarationen !!  Det innebär alltså att företagarna har betalat för mycket i AGA detta år för de som har växastöd, jag har inte sett detta förut.

Och nu måste jag gå igenom alla lönekörningar jag har gjort detta året för att se om det är så överallt. Om det är på det viset så är det ju katastrof! Mer än hälften av mina företagare har växastöd....  inte klokt egentligen vilket extraarbete detta kommer att bli. värst är att jag inte har tid med detta just nu.

Jag kommer att behöva hyra in en extrapersonal som får korrigera allt under året hittills och ta diskussionen med företagarna, och sen får helt enkelt Visma ta den kostnaden för mig. För det här är helt orimligt!

Känner ni verkligen inget som helst ansvar över huvud taget gentemot era användare? Växastödet har funnits länge nu så det är inget nytt för er så kom inte med argument att jag inte har uppdaterat till senaste versionen för allt ska finns med i varje version.
Foto på Anna Svensson

• 94,358 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Avdraget görs för Växastöd så länge som det inte är den 12 månaden och lönen tjänas in ena månaden och tas ut månaden efter.
I övrigt så ska det bli korrekt. Det finns beskrivet här: Kända programfel i Visma Lön 600 »

Om du syftar på själva bokföringsunderlaget så finns det information om det här: Bokföringsunderlag för arbetsgivardeklaration på individnivå »
och differensen behöver justeras manuellt på konto 2731 eller motsvarande konto för upplupna arbetsgivaravgifter.

/Anna
Foto på Marie J

Marie J

Jag menar själva arbetsgivardeklarationen, filen som man laddar upp hos SKV. I den är inte arbetsgivaravgiften reducerad. Det är väl ändå där det hela räknas i slutänden? För det är ju den summan som sen måste betalas in till skatteverket!

Och varför måste man justera manuellt på konto 2731 och motsvarande? Varför klarar inte visma av att se till att allt sker per automatik? Men nu var det inte den saken jag pratar om.

När man går till sidan Arbetsgivardeklaration på individnivå så ska man hämta löneuppgifter för respektive månad. Där är summan arbetsgiv.avgift ej reducerad för växa stödet. Inte heller i filen som man skapar för att ladda upp.... ingenstans syns att växastödet finns.

När och var någonstans menar du att växa stödet ska synas när man har med Visma Lön att göra?

Det syns inte på lönespec, syns inte i bokföringsunderlaget, syns inte i Arbetsgivardeklaration på individnivå... så, frågan är nu: NÄR får man del utav stödet när man använder sig utav det utomordentliga löneprogrammet som Visma tillhandahåller sina kunder? Det här handlar i slutänden inte sällan om 50.000-70.000 kronor /år som går företag förlorat.
Foto på Anna Svensson

• 94,358 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag såg att du hade varit i kontakt med min kollega Susanne och att ni hade rett ut detta.

Förtydligande i den här tråden:
Avdraget för växastöd görs i arbetsgivardeklarationen i huvuduppgiften i ruta 487. Den anställde har en 1:a i fält 062 i individuppgiften.

Jag har lagt ett förslag för att vi ska ha ett tydligare hjälpavsnitt som förklarar vad inställningen påverkar och hur man kan kontrollera att det är korrekt.
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Nej, tyvärr har vi fått ta bort både 2019.2 och 2019.21 från nedladdning :(
Kända programfel i Visma Lön 600 »

Jag uppdaterar den här tråden när det finns en ny version att ladda ner, planerad release nästa vecka.
/Anna
Foto på Maria

Maria

• 158 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, 

Jag satt med chat supporten ganska länge i går och försökte hitta version 2019.2 men efter mycket dividerande med olika personer tyckte de att jag skulle avinstallera hela lönesystemet från min dator och sedan lägga in det igen. Det hade ju varit lite smidigare om supporten hade den här informationen om att versionen var borttagen. Lite slarvigt tycker jag!
Foto på Anna Svensson

Tack för att du återkopplar!
Jag håller med om att det är slarvigt och har skickat en påminnelse till mina kollegor.Ledsen för stök!
Foto på Robert

Robert

• 1,918 poäng 1k badge 2x thumb
Nu har det gått två veckor sedan ni drog till baka Lön 2019.2 p.g.a. ett allvarligt fel i bokföringsunderlaget, och fortfarande finns ingen korrigerad uppdatering.

Om en vecka är det många företag som har löneutbetalning, och det är hög tid att få fram en testad och fungerande version.

Det känns inte rimligt att vi användare ska behöva lägga tid på av- och ominstallation och återgå till 2019.1 bara för att ni inte testar era produkter ordentligt innan ni släpper dem.

Vad händer i frågan? När kommer en korrigerad version 2019.2x ?

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,682 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Jag håller verkligen med om att man inte ska behöva lägga tid på av- och ominstallation, vi vet att det tar lång tid och att en del användare behöver konsulter och it-tekniker för att lösa sina installationer. Just därför har det inte kommit någon ny version och som jag fått info kommer den inte komma någon ny version idag. Tror att vi hade hittat ett till litet följdfel som behöver fixas innan release.
Jag hoppas verkligen kunna lägga ut versionen på måndag och kan lägga i min kalender att uppdatera i den här tråden oavsett.
/Anna
Foto på Anna Svensson

Hej!
Mina kollegor jobbar för fullt för att versionen ska finnas för nedladdning snart. Den kommer inte komma idag men jag uppdaterar så fort jag vet mer.
/Anna
(Redigerad)
Foto på Yvonne Swahn

Yvonne Swahn

• 60 poäng
Jag installerade ver 2019.21. Efter det skickas inte lönespecarna iväg via e-post. Den står o tuggar jättelänge, ser ut som det tar 1 min för varje lönespec (har bar 15 st). Ser ut som det fungerar men det går inte iväg några lönespecar. Använder Outlook. (Office365) Något känt fel i denna version?
Foto på Anna Svensson

Hej Yvonne!
Det är inget jag har hört talas om men jag ska kika vidare lite och uppdaterar om jag hittar något.
Vi rekommenderar att du skickar lönespecifikationerna via Mitt Lönebesked/Min Lön istället. Allt för att skydda de anställdas personuppgifter enligt GDPR.
Läs mer: Digitala och säkra lönebesked enligt GDPR »
/Anna
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Hej!
Nu finns version 2019.22 av Visma Lön för nedladdning!

Version 2019.22 av Visma Lön 100/300/600 »
/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.