Kan inte söka på OCR - eEkonomi

  • 3
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Sedan er senaste uppdatering så fungerar inte banksamarbetet som tidigare.

Förr kunde jag välja en kontohändelse och klicka på matcha och sedan söka på OCR numret för att välja aktuell kund som betalat in, men nu fungerar inte detta längre.
Utan nu måste jag gå in manuellt på banken och leta upp aktuell kunds namn sedan tillbaks till eekonomi för att leta upp aktuellt faktura nr.
Det går alltså bara att söka på faktura nummer och inte på OCR nr som fungerade tidigare.

Gör jätte gärna uppdatering men snälla gör detta då till det bättre och gör det inte värre för era beta testare som ändå betalar.

Så som det är idag så innebär det ca 10 timmars extra arbete för mig per månad.
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,548 poäng 4k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 3
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
Är det någon mer än jag som har detta problemet ?
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

  • 19,744 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Jonny V! 

Jag kommer kika på detta och återkomma till dig!
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
Har ni testas uppdateringen småskaligt och det inte fungerade riktigt fullt ut i skarp miljö eller rullade ni bara ut det och hoppades på det bästa ?

Jag bara undrar då jag själv har ca 12-16 år bakom mig inom it-sektorn, bla utrullningar osv.
Har jobbar i mer komplexa system än Vismas "cloud" based solution,
Men när vi har gjort utrullningar av uppdateringar, ändringar  och även vid patch så har vi alltid använt redundans på både gamla och nya version och gick något fel vilket det gjort i detta fall hos er så kunde man kasta över alla till den gamla fungerade miljön och sedan göra om och göra rätt.

Vore tacksam för ett offentligt svar då säkerligen både jag och andra undra hur ni arbetar ?
Foto på max1001

max1001

  • 6,076 poäng 5k badge 2x thumb
Det är ju synd att supporten ska bära hundhuvudet. Det är ju andra enheter inom Visma som inte har gjort sitt jobb. Någon har bestämt att det är bråttom med den nya layouten och slarvat med betatestningen... Mycket dåligt!
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
Supporten på Visma gör ett superjobb men någon annanstans i verksamheten går det riktigt fel när dom släpper Pre-Alpha 
(Redigerad)
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Vi har nu tittat på funderingen gällande angående att söka på OCR-nummer i eEkonomi när du ska matcha en betalning mot en faktura. Det vi kan konstatera är precis som ni skriver att det inte går att söka på OCR däremot fakturanumret vilket är en del av OCR-numret. 

Om du går in under Kassa - och Bankhändelser och ska matcha en inbetalning mot en kundfaktura så kan du söka på fakturanumret, kan det vara det ni gjort innan? Om jag har ett fakturanummer som är t.ex. 10004 så innehåller OCR-numret även dessa siffror vilket gör att om man söker på en del av OCR-numret så kommer programmet att hitta fakturan i och med att den delen av OCR-numret stämmer överens med fakturanumret. Detta fungerade även i tidigare version. 

Återkoppla gärna om det är så att jag missuppfattat funderingen.

Ha en fortsatt trevlig måndag!

/Lovisa
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
Hej det du skriver stämmer, 

Men då fungerar ju inte automatisk avstämning av mina kundfakturor då importen ifrån banken där  skrivs OCR numret ut, och det är ju inte helt ovanligt att företag använder OCR med automatisk avstämning och att man söker på OCR numret.

Det fungerade alldeles utmärkt tidigare (innan uppdateringen) att klicka på matcha en inbetalning och sedan skriva in det OCR nummer som följt med ifrån bankavstämmningenf för att söka efter den som betalt in fakturan.

Idag måste jag skriva ut fakturorna, skriva ut konto utdrag ifrån banken med BG inbetalning och sedan söka upp varje betalning.
Detta tar väldigt mycket tid när man skickar ca 50-70 fakturor med samma förfallodatum.

Det fungerade ju innan och det står ju på er hemsida

https://vismaspcs.se/bank/seb

iom att inte det går att söka på OCR i eekonomi längre så stämmer ju inte det som står på er hemsida ?

Med en aktiv bankkoppling till ditt företagskonto i SEB får du automatiskt över kontoutdraget från internetbanken till Visma eEkonomi. Dina kundinbetalningar matchas mot kundfakturorna, som markeras som betalda och sedan är det bokfört och klart. 

Falsk marknadsföring eller vilseledande information ?

Jag börjar bli jätte trött på alla dessa problem med visma har ni tänkt att göra något åt det ?
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Den automatiska avstämningen som gör att eEkonomi med automatik föreslår en faktura åt dig när du fått in dina händelser kräver att beloppet som kommit in till eEkonomi från banken stämmer överens med det som står på fakturan. Det krävs även att det är korrekt OCR samt att betalningen är gjord i dagarna runt förfallodatumet. En anledning till att man får matcha manuellt är t.ex. om man har ROT/RUT-fakturor i och med att beloppet från banken då endast är kundens del och inte totalbeloppet på fakturan eller att kunden betalt ett gäng dagar innan eller efter förfallodatumet. 

I bankavstämningen nämner du att du får fram ett OCR om jag uppfattar dig korrekt, det OCR-numret ska innehålla fakturanumret, om du endast fyller i den delen när du söker efter en faktura i matchnings-läget så ska den komma fram. Däremot går det inte att fylla i och söka på hela OCR-numret utan sök på den delen som är fakturanumret. Vi har inte gjort någon ändring kring detta i den nya versionen utan hanteringen är likadan även i tidigare versioner utav eEkonomi. 

Gällande din hänvisning till vår hemsida kan jag där se att vi nämner att matchningen sker med automatik och det gör den om programmet är helt säker på att betalningen avser en viss händelse i programmet, några av kriterierna nämner jag högst upp i min kommentar. Eller är det något annat på hemsidan du reagerat på som rör just att du ska kunna söka på ett OCR-nummer i matchningsläget? Återkoppla gärna. 

/Lovisa 
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
I tidigare version innan er "uppdatering" som ni gjort så fungerade det att söka på hela OCR numret vid manuell matchning.

Hur som helst det spelar inte mig någon större roll längre då vi beslutat oss för att använda Visma eEkonomi fram tills vi flyttat över och fått satt upp bankkopplingen till Fortnox.
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Tyvärr sämre än innan uppdateringen. Bästa vore om ni backade klockan... 
Foto på Alexander

Alexander

  • 310 poäng 250 badge 2x thumb
Upplever samma problem. Innan uppdateringen gick det att söka på HELA OCR-nummer, punkt.

Problemet drabbar även avstämningen av leverantörsfakturor. Jag exporterar och laddar upp leverantörsbetalningen på fil till banken. När jag nu ska stämma av den med e-ekonomi så går det inte längre att söka på OCR vilket gör att jag istället måste söka på beloppet (OCR och fakturanummer är inte alltid samma).

Ni bör åtgärda detta då det som flera skriver tar mycket onödigt tid.
Foto på Annie Sten

Annie Sten, Knowledgeteam eAccounting

  • 7,230 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Idag har vi släppt en ny version av Visma eEkonomi. Bland annat har vi nu utökat möjligheten att söka på OCR-nummer när ni matcha emot kund- och leverantörsfakturor. 

Ha en fin tisdag :)

/Annie
Foto på Valle

Valle

  • 216 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette eEkonomi hittar inte OCR vid matchning.

Sedan någon månad hittar inte programmet det sexsiffriga OCR-numret när man ska matcha inbetald faktura. Man måste ta bort de två sista siffrorna eller enbart skriva in de fyra första. Man kan alltså inte som tidigare bara kopiera in OCR och få träff. En klar försämring då man som jag ibland kan få in ett femtiotal fakturor i en klumpsumma som sen ska matchas.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.