Nya versionen av Visma Administration 2018.2

  • 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När är den nya versionen Visma färdigrättad? Tänker inte ladda ner den förrän alla buggar är rättade. Kommer ni att gå ut med någon info?
Foto på Marie

Marie

  • 614 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 4
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,214 poäng 20k badge 2x thumb
Det finns tyvärr inget som är "färdigrättat" i program som är under utveckling......

DÄREMOT kan jag hålla med dig så pass långt att det förhoppningsvis inte uppstår fler fel än de hinner rätta till.......

Den informationen som finns är nog den som ligger på nedladdningssidan.
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Känner personligen att versionen är snabb och stabil just nu.
Finns ingen anledning att avvakta i väntan på att specifika buggar ska rättas. Visst finns det buggar men och om du ska vänta ut dem så kommer du aldrig kunna installera programmet då det utvecklas konstant.
Versionen är bra nog och vara bara noggrann med att Rensa och optimera register m.m. innan du uppdaterar så du gör det på ett så tryggt sätt som möjligt och gärna helst i en testmiljö om du har det bara för att se så dina företag uppdateras som dem ska om du vill vara på säkra sidan...
Foto på Marie

Marie

  • 614 poäng 500 badge 2x thumb
Som vanligt inget svar från Visma själva!!!
Foto på Ellge

Ellge

  • 3,184 poäng 3k badge 2x thumb
Jag jobbar i båda versionerna (har själv uppdaterat men har kunder som har gamla kvar) 
Om jag kunde skulle jag gå tillbaka, sökfunktionerna är numera urusla och det kommer inte att blir bättre då det ligger i databasen enl Visma och en för mig mycket viktig funktion försvann (kommatecken vid bokföring ger samma kontonummer som raden ovanför)
Foto på Ellge

Ellge

  • 3,184 poäng 3k badge 2x thumb
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/kommatecken-vid-registrering-av-konto
6 månader gammal tråd och sedan 4 månader svarar Visma inte ens på frågor.
(Redigerad)
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Håller inte riktigt med.
Jag har själv kunder som gamla respektive nya och visst är gamla bättre och stabilare men GDPR gäller så en uppgradering är ett måste och tack vare just GDPR fick Visma sätta annan utveckling på hold.
Efter GDPR är fullt på plats kan Visma gå vidare och utveckla kommande funktioner och jag lovar att kommer det som jag har sett så kommer sökning att bli något fantastiskt i kommande versioner.
Nu när en bra grund finns att stå på finns det utrymme att jobba på nya och förbättrade funktioner och jag bara hoppas att dem redan jobbar på dem i bakgrunden.

Längtar!
Foto på Ellge

Ellge

  • 3,184 poäng 3k badge 2x thumb
Följande skrev Visma i annan tråd:

När det gäller urval och sortering så är det en förändring i programmet detta är en kombination av SQLs funktion och för att programmet ska bli snabbare. Det kan jag inte göra så mycket åt.  

Så kommande fantastiska sökfunktioner verkar utebli.
Foto på Ellge

Ellge

  • 3,184 poäng 3k badge 2x thumb
Kan inte se att GDPR gör att en uppdatering är ett måste, det kan mycket väl finnas funktioner som underlättar, men jag har då inte hittat något i gamla programmet som inte funkar med GDPR, det är ju hur jag hanterar personuppgifter som gäller. Programmet skickar ju inte iväg några uppgifter av sig själv.
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Kanske inte idag men när en privatperson kräver ett registerutdrag och sedan kräver att få bli anonymiserad på allt som är äldre än 7år så kommer du nog märka att du kommer få problem.
Jobbar idag på att implementera liknande lösning för ABB i Sverige idag och det är ett krav att kunna anonymisera sina register framgent och det ställer krav som inte ens finns idag i Visma men utan vi kunder/leverantörer som installerar testar och rapporterar buggar kommer vi ingen stans.
GDPR är här för att stanna och den blir en bitch att leva upp till.

Därför ännu viktigare att vi alla hjälps åt att komma fram med bra lösningar och inte bara se problem i att vissa företag åtminstone försöker när andra lutar sig tillbaka och hellre låter vågen skjöla över dem.

Jag har betatestat GDPR uppdateringar på flertalet program och vissa gör det nödvändiga som alltid och bara tittar i plånboken nu mens andra utvecklar och ser en framtid och vissa företag har gjort ett grymt bra jobb och kommer skäla kunder från konkurrenterna utan tvekan när kunderna börjar se hur mycket det kostar att hålla register uppdaterade och korrekta.
Foto på Ellge

Ellge

  • 3,184 poäng 3k badge 2x thumb
OK, som liten företagare har jag inte det problemet, alla fakturor äldre än viss datum kan raderas och om kunden inte finns kvar, helt enkelt tas bort. Dessutom jobbar i princip alla mina kunder mot företag. Men det är klart att det finns Vismaanvändare som jobbar mot privatpersoner. Och naturligtvis blir man tvungen att uppdatera till SQL eftersom gamla programmet inte kommer att uppdateras/underhållas i framtiden. Men det hindrar inte att man kan vara kritisk till nya versionen när Visma plockar bort bra funktioner och reagerar med ett "ojdå" vi visste inte att ni använde det, har varit kund hos Visma sedan 1998 och varit oerhört nöjd, men sedan ett antal år tillbaka känns det mer som om det satsas på design än kundanvändarvänlighet.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

  • 30,774 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Nu i maj har vi släppt version 2018.2 som är anpassat till GDPR. I denna version har vi bland annat anpassat nya rapporter till programmet och uppdaterat ett par gamla rapporter. Du kan läsa mer om nyheterna och vilka rapporter det gäller i Versionsnyheterna. I versionen har vi även gjort buggrättningar, bland annat har vi fått ordning på problemet med "Det gick inte att ansluta till databasen", du kan läsa mer under Rättade och kända programfel.

Från version 2018.1 har programmet fått bättre prestanda, och vi jobbar vidare med att förbättra den. Vi jobbar också med att rätta till de buggar som finns och vi tittar framåt på önskemålen som ligger.
Foto på Linda S

Linda S

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, har precis gått från 2017.0 till 2018.2 och när jag är inne på order och lägger in en resultatenhet i rutan Resenh: så ställer sig markören längst ner i fältet med artiklar (trodde först att alla upplagda artiklar försvann) så jag måste bläddra upp hela tiden - kommer detta att rättas till. Är tyvärr inte jätteimponerad över uppdateringen, men får ge det tid, kanske lite vanesak också
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,928 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Linda S.
Har du väldigt många artiklar på din order som gör att du upplever att några inte visas på skärm? Det blir som du säger att markören hamnar på nästkommande tom rad när du går in på din order igen. 
Foto på Linda S

Linda S

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Nej, det kan vara 3 orderrader men så fort jag lägger in en resultatenhet så blir fältet tomt och jag måste bläddra upp för att se dem.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,928 poäng 5k badge 2x thumb
Lägger du Resultatenheten i huvudet eller på radnivå? Ser att det blir lite så när jag lägger resultatenhet i huvudet men inte på radnivå. Detta är i så fall övergående, för varje version så blir det bättre. 
Foto på Linda S

Linda S

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Lägger i huvudet. Även sämre med sökningen, om jag vill söka efter tex rörelsevakt i artiklar/benämning så funkar det inte med ö så det som funkar är att skriva r och sen skrolla en massa
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,928 poäng 5k badge 2x thumb
Söket är annorlunda från din tidigare version mot denna, det kan du läsa om i andra trådar här på forumet men att den inte tar ö känns konstigt. Det kan jag inte återskapa så kanske att det är en datorinställning. Har du Engelska under Region och språk? 
Foto på Linda S

Linda S

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Nu funkade det plötsligt med ö - blir lite förvirrad 
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,928 poäng 5k badge 2x thumb
Men så bra!
Foto på Linda S

Linda S

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Nu när jag skulle behandla en order som hade 2 artiklar och fyllde i resultatenhet i huvudet så försvann 1 artikelrad - jag provade att hoppa till fliken Kundfakturor och sedan tillbaka till Order och då var den tillbaka  - den här uppdateringen var inte så värst stabil...
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,928 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Vi har nu en ny version ute 2018,5 med lite nya funktioner. Kolla gärna på hemsidan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.