Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pia___35
MEDLEM

Nystartat bolag och första utdelning

Jag startade mitt fåmans AB i juni 2016. Jag tog inte ut någon lågbeskattad utdelning vid bolagsstämman våren 2017 eftersom jag inte ägde aktierna vid ingången till 2016. Däremot har jag hört att man kan ta ut en lågbeskattad utdelning i höst med en extra bolagsstämma. Är regelverket sådant?

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du skriver att du inte ägde aktierna vid ingången till 2016 men det som har betydelse för utdelning 2017 är om du ägde aktierna vid ingången till 2017. I så fall kan du beräkna ett sk gränsbelopp enligt förenklingsregeln och inom denna ram ta utdelning (lågbeskattad) enligt 3:12 reglerna för fåmansbolag.

Detta gäller oavsett om du beslutar om utdelning på ordinarie bolagsstämma (våren 2017) eller extra bolagsstämma (anmäls till Bolagsverket). Utdelningen deklareras i Inkomstdeklaration 2018.

MVH
Rolf

För att kunna lyfta lågbeskattad del 2017, måste man ägt aktierna måste man ägt aktierna vid ingången av 2016 för att kunna lyfta utdelning 2017. I det här läget så kan man göra detta först 2018. Alltså är det inte möjligt att kalla till extra bolagsstämma under 2017 och plocka ut dessa pengar till lågbeskattad 20% skattesats. Däremot kan man göra det ändå men då blir skattesatsen ca 57% normalt. 
Brukar varje år påpeka detta för mina klienter att man kan erhålla ca 170 000 kr i utdelning om man startar bolaget i december i stället för att vänta tills i januari påföljande år. Här startades bolaget juni 2016. Lågbeskattad del ej möjlig för det första verksamhetsåret oavsett bokslutsdag.
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25.