Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nytt aktiebolag - utdelning baseras på vilket datum?

Hej! Vi har startat ett nytt aktiebolag... eller snarare vi är precis på väg att slutföra starten. Tanken var hela tiden att få igång AB i december 2018 men efter mycket mycket strul med både banker och med Bolagsverket har vi idag fallit på målsnöret.

Bolagsverket har idag för andra gången skickat föreläggande om komplettering. Denna gång var det vårt företagsnamn som var för snarlikt ett annat företag på annan ort. Eftersom det nu är sista vardagen i år kommer Bolagsverket inte gå vidare med ärendet förrän i nästa år.

Vi hade tänkt ta del av 3:12 under 2019 med utdelning. För att detta ska vara möjligt förstår jag att man måste äga aktierna vid ingången på året. Nu försöker jag läsa mig till vilket datum som räknas som "startdatum" för ägandet av aktierna i företaget. Vi har ju redan betalt aktiekapitalet som sitter på banken och vi har bankintyg, stiftelseurkund och bolagsordning daterat till december 2018, men alltså ingen registrering hos Bolagsverket och inget org.nr.

Är det kört för oss? Vilket datum är det faktiskt som räknas för utdelning på aktier? Jag har googlat och försökt läsa mig till exakt vad som gäller men blir inte klok på hur det ligger till. Tacksam för svar.
11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det registreringsbevis ni kommer att få från bolagsverket avgör när bolaget är registrerat.
Står det i kommande regbevis ett registreringsdatum i januari 2019 saknar det i sammanhanget betydelse när ni höll er konstituerande bolagsstämma, bildade ert bolag.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....om du med kört menar att kunna ta utdelning enligt 3:12 2019 som ni synes planerat så är svaret ja

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som jag misstänkte... tack Mikael för svar.
Fredrik48
NY MEDLEM

Det är väl "Bildat Datum" på registreringsbeviset som gäller för när man anses äga aktierna som i sin tur bestämmer datum för gränsbeloppet? Inte registreringsdatumet.

https://www.accountfactory.com/blog/pa-gang-att-starta-ab-gor-det-efter-arsskiftet/
https://www.blinfo.se/foretagskunskap/passa-pa-att-starta-aktiebolag-fore-arss__16020
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är det datum när stiftarna bildar bolaget och betalar in pengarna för aktierna och blir ägare till dem enligt aktieboken, då är bolaget bildat. Därefter tar det ett tag innan Bolagsverket godtar namnförslag mm och registrerar bolaget i sitt register
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hämtar mitt första svar från ett liknande ärende från årsskiftet 2017-2018 men kommer att ringa skatteverket ännu en gång eftersom mina svar här i forumet är motstridiga. 
Till dig Fredrik kan jag bara be om ursäkt för att jag förefaller dåligt påläst.

Mikael

Ja, det stämmer som Mikael skriver i slutet. Det är datumet för stiftelseurkunden som gäller. Hade ett sånt fall för bara ett par år sedan. Skatteverket meddelade att de tog bort uppräkningen på K10 då registreringsdatum var på nya året men vi skickade in svar till skatteverket att det var stiftat året innan och de godkände det direkt.

Så var beredd på en förfrågan men det är helt korrekt att du kan göra en uppräkning på din K10 nästa vår.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej på er alla,

Tack för att ni har återbesökt min tråd. Jag känner mig ändå lite förvirrad av alla svar.

Vi har en stiftelseurkund som är undertecknad av samtliga 2018-12-09

Aktiekapitalet fördes över till företagets uppstartskonto 2018-12-19

Bolagsverket godkände vår ansökan och gav oss registreringsbevis 2019-01-15

Första räkenskapsåret är angivet som 2019-01-15 till 2019-12-31

Med hänsyn till ovan, vad gäller egentligen för utdelning detta år? I samma veva kan jag kosta på mig att fråga om vi måste ha en bolagsstämma detta år? Jag trodde tidigare inte det behövdes i och med att detta är vårt första räkenskapsår men nu blir jag lite osäker...

Tack igen för att ni återkopplat.

Edit: Fel angivet räkenskapsår. Korrigerat.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan nämna att "bildat datum" på regbeviset säger 2018-12-09!
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK
Men det saknar betydelse med nuvarande räkenskapsår
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om ert första räkenskapsår slutar 2019-12-31 finns det ingen att dela ut till aktieägarna under 2019 eftersom ni måste först bedriva verksamhet och bolaget tjäna pengar , sedan göra bokslut och presentera på en ordinarie årsstämma och där besluta om utdelning och det hinner ni inte med under 2019 eftersom räkenskapsåret slutar 31/12.

Om ni däremot byter räkenskapsår och förkortar det kan ni hinna med processen som leder till utdelningsbara medel under 2019

Mikael