Googleskolan – Kom högre på Google!

  • 4
  • 114
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Kräver inget svar
  • (Redigerad)


Hej!

Mitt namn är Tobias och jag jobbar på Visma Spcs supportavdelning. Jag tänkte under några veckor ge dig tips om hur du gör i Visma Website/Visma Webshop för att din hemsida/nätbutik ska klättra i Googles sökresultat. Vi börjar med lite introduktion.

Att hamna högt på Googles sökmotor blir allt viktigare och viktigare för småföretagare. Google är inte bara ett kraftfullt sökverktyg, utan också en stor möjlighet för marknadsföring. Det är däremot inte helt enkelt att hamna i topp och man möter oftast konkurrens från andra som är ute efter precis samma sak.

Visma Website/Webshop gör redan idag med automatik mycket arbete i bakgrunden för att hjälpa till med att presentera din sida så bra som möjligt för Google. Det finns däremot vissa delar som kan vara bra för dig att känna till för att förbättra resultatet ytterligare.

Varför Google?
Google är den största och populäraste sökmotorn på internet. Därmed även den viktigaste att optimera mot. I Sverige talar vissa siffror om att upp emot 90 % av sökningar på internet sker via Googles sökmotor. Svenska språkrådet tog 2003 fram ordet googla, som innebär att man söker på internet med hjälp av sökmotorn Google.

Sökmotoroptimering
Det finns en del man bör tänka på för att optimera sin sida så att den hamnar så högt upp som det går på Google. Sådan här optimering kallas för sökmotoroptimering och förkortas SEO (efter den engelska benämningen Search Engine Optimization). Det finns företag som har specialiserat sig på detta som erbjuder webbplatser hjälp att lägga upp sina sidor. I 5 enkla sökmotortips hittar du bra tips som min kollega Alexander Rehnborg skrivit om, han är vår SEO-specialist på Visma Spcs.

I Visma Website/Webshop får du emellertid väldigt mycket vad gäller detta på köpet och du kan med ganska små medel påverka ditt resultat på Google.

Organiska träffar och sponsrade länkar
När man söker på Google så får man upp två typer av resultat:

  • Sponsrade länkar

  • Organiskt sökresultat




Överst med gul bakgrund, och ibland även ute till höger, så visas de sponsrade länkarna. Det är länkar som är köpta via Google AdWords, som är ett verktyg för att kunna köpa ord och fraser som folk söker på. Under de sponsrade länkarna så kommer det organiska sökresultatet, i det resultatet kan man inte köpa sig till placeringar utan här krävs det att man har en bra sida som folk uppskattar. Denna skola kommer att rikta sig in sig på hur du hamnar högt i det organiska sökresultatet men vi kommer även ha ett avsnitt som tar upp hur du kan köpa sponsrade länkar via Google AdWords.

Hur visas din sida på Google?
När du gör en sökning på Google så visas en titel, hemsideadressen och en beskrivning för varje sökresultat. Detta är information som du kan påverka hur det ska visas för dina sidor.



Välj en beskrivande titel
I Visma Website/Webshop består titeln av två delar. Första delen, den innan bindestrecket, är namnet på den specifika sidan. Den andra delen är den generella titeln som kan ändras under Inställningar – Avancerat. I den generella titeln kan det vara bra att uppge webbplatsens eller företagets namn, och du kan även ta med information om företagets geografiska läge eller andra speciella inriktningar eller erbjudanden.

Det är även viktigt att försöka ha med viktiga och relevanta ord i titeln. Med viktiga och relevanta ord tänker jag på ord eller fraser som potentiella kunder googlar på och där du då vill att dina sidor ska visas i sökresultatet. Därför ska du försöka få med dem när du namnger dina sidor.

Beskriv dina sidor
En beskrivning av dina sidor ger Google en sammanfattning av vad sidorna handlar om. Om en sidas titel innehåller bara ett par ord eller fraser, så innehåller en beskrivning några meningar som man kan förklara sidans innehåll.

I de flesta fall visas beskrivningen av en sida i sökresultatet. Skriv därför en beskrivning som både är informativ och som väcker intresse.

Visma Website/Webshop tar automatiskt de första 160 tecknen som finns i första elementet, räknat från vänstra kolumnen och neråt, som innehåller text (text eller text med bild-elementet) och gör det till beskrivning för just den sidan. Var därför extra noga med vad du skriver där.

Googleskolan framöver
Under några veckor så kommer jag varje tisdag lägga ut nya delar där du får tips som kommer hjälpa dig att klättra i Googles sökresultat.

Om du vill ha ett mail när ett nytt inlägg görs i denna tråd så kan du klicka på +1-knappen här under för att följa den. Om du inte är inloggad loggar du in med din vanliga inloggning till vismaspcs.se.
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

  • 4
  • 114
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Googleskolan – Del 2 – Sökord, domän och innehåll

Idag är det tisdag och som utlovat kommer här del två av Googleskolan.

Tänk ut vilka ord du vill synas på
När du vill optimera din sida för Google är det viktigt att tänka ut vilka specifika ord eller fraser som du vill komma högt på i Googles resultat. Du behöver med andra ord sätta dig in i dina potentiella kunders huvud och fundera på: Om jag vore kund – vad skulle jag söka på för ord eller fras för att hitta just ditt företag eller dina produkter?

Ta hjälp av Google Trender
Till hjälp för att hitta sökord som folk söker på och jämföra vilken av två fraser som är vanligast kan du använda dig av Google Trender. Skriv in ett ord eller en fras i sökrutan och tryck på Enter eller förstoringsglaset. Nu får du upp en graf som under en tid visar hur vanligt det är att folk söker på just den frasen eller det ordet du angav. Det blir extra intressant om du lägger till en fras till, det gör du via Lägg till term.


Med två fraser angivna så kan du jämföra vilken som det är mest intresse för. Här ser du att fotbollsskor är ett vanligare sökord än fotbollströjor:


Under rubriken Relaterad sökningar en bit ner kan du även få tips på liknande sökord och en hint om hur vanligt det är att de söks på i Googles sökmotor.


Domän
Välj ett domännamn
Adressen till din hemsida, det som kallas domän, har stor betydelse för ditt sökresultat. Du bör ha en personlig .se-adress och i Visma Website/Webshop kan du beställa en sådan via Inställningar – Domän – Beställ ny domän.

Det vanligaste är att man har sitt företagsnamn som adress. Om det är möjligt kan du även försöka få in ditt viktigaste sökord i adressen. När du arbetar med att optimera din sida för Google är det dock viktigt att alltid ha i bakhuvudet att din sida ska vara bra för dina besökare, så gäller även domänadressen. Det ska vara en adress som dina besökare kan förknippa med dig och som är enkel att komma ihåg.

Jag har en domän sedan tidigare, kan jag använda den i Visma Website/Webshop?
Ja, det går bra att använda en domän som du äger sedan tidigare också. I Visma Website/Webshop lägger du till den via Inställningar – Domän – Lägg till egen extern domän.

Innehåll
Skriv för dina besökare
Innehållet är såklart det allra viktigaste på din sida. Det måste vara ett innehåll som besökarna finner intressant och som gör att de vill stanna på din sida, och såklart även återkomma till den.

När du lägger upp innehåll på din sida ska du i första hand tänka på att ge dina besökare en bra upplevelse. I bakhuvudet bör du emellertid även ha med dig sökmotoroptimering och i denna del ska jag ge lite tips på vad du ska tänka på.

H1, H2 och H3
När man pratar om rubriker i sökmotoroptimering så pratar man om något som heter H1, H2, H3 och så vidare. Detta är olika taggar som man sätter på sina rubriker och som skrivs in i koden bakom det man ser när man besöker hemsidan. H1 är den översta rubriken och den allra viktigaste för Google. Du bör ha en sådan på varje sida. Du ska däremot inte ha fler än en per sida. Denna rubrik bör innehålla de viktigaste sökorden/sökfrasen för just den sidan.

H2 och H3 är underrubriker och de kan du ha flera av på varje sida.

Hur skapar man H1, H2 och H3 i Visma Website/Webshop?
När du använder dig av elementet Rubrik så kan du välja om rubriken ska vara liten, mellan eller stor. Om du väljer Stor så blir det H1, väljer du Mellan blir det H2 och om du väljer Liten blir det H3.



Vad ska jag skriva i mina rubriker?
Återigen, i första hand ska du skriva så att det ser bra ut för dina besökare. Det är såklart viktigt att ha en kort och slagkraftig rubrik som lockar besökarna till vidare läsning. För att optimera för Google bör du däremot försöka ha med dina sökord i rubrikerna, och framför allt i H1 (stor rubrik) som är den viktigaste rubriken.

Hur skriver jag bra texter?
De sökord som du vill synas på hos Google bör vara representerade flera gånger på din sida. Viktigt att du däremot tänker på att de inte kan läggas in hur som helst utan bör återfinnas i ett korrekt sammanhang.

Om du exempelvis säljer fotbollar och skriver in "fotbollar, fotbollar, fotbollar, fotbollar " så kommer det förmodligen ge dig sämre placering hos Google. Om du däremot väver in fotbollar i ett sammanhang exempelvis ”Hos oss finner du bra och billiga fotbollar”, så ger det bättre resultat. Google är även så smart att du kan använda dig av synonymer för att på så sätt få en mer läsvänlig text för dina besökare.

Som sagt, tänk i första hand att du ska skriva innehåll för dina användare, inte för Google. Har du användarvänliga texter så kommer även Google att gilla din sida. Du måste dock tänka på att dina sökord behöver finnas representerade, helst på flera ställen, på din sida.

Tänk även på att de första 160 tecknen som du skriver i ett text eller text med bild-element blir sidans beskrivning på Google. Här bör du därför vara extra noga med att skriva en bra och intresseväckande text samt försöka få med dina sökord i den. Detta beskrevs närmare i del 1 av skolan.

Hur ofta ska jag uppdatera min sida?
Google tar hänsyn till hur många besökare du har, så för att besökarna ska återkomma med jämna mellanrum är det klokt att relativt ofta försöka uppdatera sin sida. En sida som uppdateras ofta blir såklart mer intressant för en återkommande besökare. Tänk däremot på att det du uppdaterar verkligen ska ha nytta och vara intressant, så du inte uppdaterar bara för uppdaterandets skull.

En idé i Visma Website/Webshop kan vara att använda sig av elementet Nyhetsflöde. Antingen om du presenterar nyheter i det eller om du använder det som en blogg.
(Redigerad)
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Googleskolan – Del 3 – Bilder

Då kör vi del tre, där vi fokuserar på bilder.

SEO för bilder
Att sökoptimera bilder är ofta underskattat och inte något man tänker på i första hand. Det är däremot något man borde ha med i tanken för det är trots allt möjligt att få besökare till sin sida via Googles bildsök också. Bilder inkluderas allt oftare i vanliga sökningar i Google och hamnar då mitt bland sökresultaten.


Få med dina sökord – även på bilder
Precis som när du skriver text och rubriker på din sida bör du försöka ha bilder som matchar dina sökord så du kan skriva in sökord i bildens beskrivning. Det du skriver i Bildnamn på en bild i Visma Webshop kommer att bli bildens titel och synas när besökare håller musen över bilden.

Den texten kommer även lägga sig i något som kallas för ALT-attribut och som är viktigt för Google, men som inte syns för besökare.

En beskrivning av bilden är också viktig för att besökare med synskador, som inte har möjlighet att se bilden, ändå ska kunna uppleva den då de har program som läser upp innehållet.

Öka bildens värde med kringliggande text
Du ska försöka ha bilder som är relevanta till innehållet på den sidan som bilden är placerad på. Om texten på sidan där bilden ligger behandlar samma ämne, och innehåller samma sökord som du skrivit i Bildnamn på bilden, så kommer bilden att rankas högre hos Google.

Återigen – tänk på att Google försöker ge de som söker så relevanta träffar som möjligt på just det som deras besökare söker på.
(Redigerad)
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Googleskolan – Del 4 – Länkar

Då har det blivit tisdag igen, och från ett vintrigt Växjö kommer här fjärde delen.

Det som av många anses som det absolut viktigaste för att komma högt på Google är att andra webbplatser länkar till din sida. Att andra länkar till din sida ser Google som att andra tycker sidan är bra och således vill dela med sig av den. Så när din sida får flera länkar till sig från andra sidor så ökar sannolikheten för att din sida ska klättra i Googles sökresultat och ranking.

Hur får jag andra att länka till min sida?
Detta kan vara det svåraste, och det man minst kan påverka på egen hand. Rent krasst gäller det att ha en bra och intressant sida som gör att andra människor länkar till den. Det gäller däremot inte bara att ha kvantitet på antalet länkar utan det måste också finnas kvalité och relevans, med andra ord är det inte bra om vilka sidor som helst länkar till din sida.

En bra metod för att försöka få andra att länka till sin sida kan vara att ha ett så kallat ”länkbete”. Det innebär att du har något på din sida som väcker uppmärksamhet och skapar intresse, exempelvis en tävling eller ett roligt filmklipp, som gör att personer länkar till din sida.

Om du aktivt vill jobba med att få länkar till din sida kan du exempelvis läsa mer om de olika metoderna på sokmotorkonsult.se. Vill du ha tips på länkkataloger kan du titta in här SEO-forum.

Kan jag själv skapa länkar?
Ja, du bör försöka sprida din sida via olika medier. Använd dig gärna av sociala medier, såsom Facebook och Twitter för att göra reklam för din sida och länka till den. Med ett intressant inlägg och en intressant sida kan man hoppas att ditt inlägg sprids vidare och att fler därför gör inlägg om det.

I Visma Webshop finns det ett element som låter dig visa ditt företags tidslinje från Facebook. Detta hjälper dig att driva trafik från din nätbutik till Facebook och vice versa. Allt för att skapa intresse och öka trafiken kring din sida.


Du kan även lägga upp material på Googles tjänster och därifrån länka till din sida. Du kan exempelvis registrera företaget på Google Maps, Google Places eller lägga upp filmer på Youtube med länkar till din sida. Youtube-filmer går också utmärkt att lägga in på din sida med hjälp av elementet Youtube.

Kan jag se vilka som länkar till mig?
Ja, det går via olika verktyg. I en senare del av denna skola kommer jag in på verktyg för att analysera sidan och då ger jag tips kring detta.

Tänk på hur du länkar internt på din sida
Förutom att andra sidor länkar till din sida så är det normalt att man har länkar inom sin webbplats. Med intern länk menas en länk som går till en sida inom samma webbplats.

När du, exempelvis från din förstasida, länkar till en annan sida på din webbplats så uppfattar Google den sidan du länkar till som mer viktig än de andra. Ju fler interna länkar det går till en sida, ju viktigare uppfattar Google den och ju högre kommer den i Googles sökresultat när du jämför med dina andra undersidor. Tänk såklart på att inte överdriva utan skapa i första hand länkar som underlättar för dina besökare.
(Redigerad)
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Googleskolan – Del 5 – Analysera din sida

När du kommit såhär långt är det dags att börja analysera sidan och se vad externa verktyg tycker om din webbplats. Via olika verktyg kan du få bra input om vad du bör förändra på din sida för att göra den ännu bättre.

Testa dina sökord
Sokmotorkonsult.se har ett bra verktyg för att testa hur bra du optimerat dina sidor för dina valda sökord. Gå in på www.sokmotorkonsult.se. I högra delen har du testet ”Hur mår din sajt?”.

Du fyller i adressen för den specifika sidan du vill kolla, vilket sökord du vill kontrollera, upprepar texten samt din e-postadress och går vidare på Analysera.

I exemplet nedan testar jag hur bra sidan www.minsida.se/seo är optimerad för sökordet seo.


Därefter får du upp ett resultat där sidan får ett visst antal poäng. Under totalpoängen kan du se vad sidan fått avdrag för. Dessa är sakerna du bör se över om du kan förändra på sidan för att nå en högre poäng. Ta hjälp av tidigare delar i Googleskolan för att förstå vad de olika begreppen innebär.

Googles verktyg för webbansvariga
Googles verktyg för webbansvariga (Google Webmaster Tools) är ett annat verktyg du kan använda för att se hur Google ser på din sida och kunna få tips på vad du kan ändra för att göra den ännu bättre.

Registrera dig och kom igång
Du kan registrera dig här. Om du inte har något Google-konto sedan tidigare så kan du skaffa det genom att gå på Ansök, uppe till höger.

När du är registrerad ska du lägga till din webbplats. Google har ett supportdokument som beskriver hur du gör, du når det här.

I sista steget ska du välja en verifieringsmetod för att verifiera att du äger webbplatsen. Den metod du ska använda för Visma Website/Webshop hittar du på fliken Alternativa metoder. Välj valet HTML-taggar.


I Visma Website/Webshop lägger du in uppgifterna under Egna meta-värden inne under Inställningar – Avancerat. Det som står efter meta name=” ska ligga i namn och det som står efter content=”ska ligga i innehåll.


Efter att du lagt in värdena behöver du även publicera din sida för att Google ska kunna bekräfta den.

Lägg till din webbplatskarta
När sidan är verifierad börjar Google kolla på din webbplats och kommer presentera information om den. Tänk på att det är helt normalt att det tar lite tid, från att du registrerat dig, till dess att några värden presenteras i verktyget. Läs mer om det här.

Något du däremot kan göra direkt i Googles verktyg för webbansvariga är att ladda upp din webbplatskarta, för att säkerställa att Google hittar alla dina sidor. Såhär står det i Googles hjälp om webbplatskartor:
”Webbplatskartor är ett sätt att informera Google om webbsidor på din webbplats som vi kanske annars skulle missa. Enkelt uttryckt är en webbplatskarta i XML-format en lista över sidorna på en webbplats. Genom att skapa och skicka en webbplatskarta kan du informera Google om alla sidor på webbplatsen, inklusive webbadresser som kanske inte identifieras i Googles vanliga genomsökningsprocess.”

En webbplatskarta för din webbplats skapas automatiskt av Visma Website/Webshop. Du lägger till den i Googles verktyg för webbansvariga genom att gå in under Optimering, i menyn till vänster, och välja Webbplatskartor. Välj sedan Lägg till/testa webbplatskarta, uppe till höger. Där visas din domänadress följt av ett fält där du kan skriva in adressen till din webbplatskarta. När du använder dig av Visma Website/Webshop så är adressen alltid www.dindomän.se/sitemap.xml, skriv därför in sitemap.xml och klicka sedan Skicka webbplatskarta.


I den här filmen visar jag hur du registrerar dig, verifierar din sida samt lägger till din webbplatskarta:


Vilka andra sidor har länkar som går till din sida?
Under menyvalet Trafik – Länkar till din webbplats kan du få en bra bild över andra webbplatser som länkar till din sida. Du kan se hur många länkar, vilken sida som länkar mest och så vidare.

Om du tittar under Interna länkar så ser du vilka sidor på din webbplats som har länkar till sig från andra sidor på din webbplats. I del 6 av skolan så pratade vi om interna länkar och att det är viktigt eftersom det blir en parameter som talar om för Google vilka sidor du tycker är viktigast på din webbplats. Med andra ord ska dina viktigaste sidor ha flest länkar till sig här.

Under valet Trafik – Sökfrågor har du även möjlighet att se när din webbplats har visats i Googles resultat samt på vilken position. Med andra ord kan du se vad folk har sökt på som gjort att din sida har visats i resultatet.

Vilka sökord upplever Google som relevanta för din sida?
Under rubriken Optimering har du förutom Webbplatskartor även två andra intressanta delar. Om du tittar in på HTML-förslag så kommer Google här att presentera olika förslag på vad du bör ändra för att göra sidan så bra som möjligt för Google.

Under Innehållssökord så får du en lista på sökord som Google har hittat på din sida. Här visas även hur relevanta de olika sökorden är för din sida. Här vill du att dina viktigaste sökord ska ha så hög relevans som det möjligt.

Vad innebär allt annat i verktyget?
Det finns en hel del andra siffror och parametrar som du kan titta på i verktyget. Via Googles hjälp kan du få bra information om vad de olika bitarna innebär och lära dig mer om hur du ska tolka värdena. Genvägar till hjälpcentret hittar du nere till höger.
(Redigerad)
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Googleskolan – Del 6 – Analysera besökarna

Tisdag igen och ny del i Googleskolan. I denna del tipsar jag om hur du kan följa upp hur dina besökare kommer till och rör sig på din webbplats.

När sidan börjar klättra på Googles sökmotor och du börjar få besökare till din sida så är det dags att börja titta på hur många besökare du har, vad det är för besökare, samt hur de klickar sig runt på din sida. Till din hjälp erbjuder Google ett riktigt bra kostnadsfritt verktyg som heter Google Analytics. Google Analytics går även utmärkt att koppla till din Visma Website/Webshop.

Google Analytics - Registrera dig och kom igång
Du kan registrera dig här.

När du är registrerad så lägger du till din webbplats genom att du skapa ett konto och följa anvisningarna. När din webbplats är tillagd så får du ett ID som är uppbyggt såhär: UA-XXXXXXXX-X. Detta ID ska du lägga in i Visma Website/Webshop i fältet Google Analytics id under Inställningar - Avancerat.

För att spårningen ska börja behöver du även publicera din sida efter att du lagt in koden.

Vad ser jag i Analytics?
När Google har börjat samla information om besökarna på din hemsida så kommer det presenteras på ditt konto i Google Analytics.

Förstasidan när du är inne på ett konto i Google Analytics visar bland annat en översikt över hur många besökare du haft, hur många av de som varit unika, hur många sidor på din webbplats de besökt osv. Du kan även klicka dig in för att se vilka webbläsare de använder, vilket operativsystem, om de sitter på en dator eller en mobil enhet samt vilken stad de befinner sig i. Med andra ord finns det massvis av intressant statistik redan här.



Hur har besökarna kommit till din sida?
Om du går in under menyvalet Trafikkällor så kan du se hur besökarna har hittat till din sida. De kan antingen kommit via Google, via någon länk på en annan sida eller kunnat din webbadress utantill och därför skrivit in den direkt i adressfältet.

Om de kommer via Google kan du även se vad de har sökt på för att få upp din sida i sökresultatet och därefter klickat sig in på den.

Har de kommit via en länk på en annan sida så kan du se från vilken sida som besökaren har kommit, det vill säga vilken sida som har en länk som går till din sida som besökare uppenbarligen klickar på. Om du har något länksamarbete med en annan sida så kan du här följa upp hur många besökare du får från länken på din samarbetspartners sida.



Vilka sidor på min webbplats har besökarna titta på?
Under menyvalet Innehåll kan du få information om vilka sidor på din webbplats som dina besökare har varit på. Du ser även bland annat hur länge besökarna stannar på de olika sidorna och vilken sida som besökarna befinner sig på när de lämnar din webbplats. Om många av dina besökare lämnar din webbplats från en viss sida så kan det vara idé att se över om du borde göra om innehållet på den sidan. Uppgifterna om vilken sida besökarna är på när de lämnar din webbplats hittar du under Innehåll – Alla sidor – Utgångssidor.

Väljer du valet På din sida-analys så kan du själv klicka runt på din sida. Skillnaden mot att besöka den på vanligt sätt är att det här visas statistik om sidan du är inne på. Du ser till exempel hur många procent av besökarna på sidan som klickat på de olika länkarna som finns på sidan. På så vis kan du ta reda på om kunderna går in på de sidorna som du vill att de ska gå in på. Om de inte gör det kan det vara idé att fronta de sidorna annorlunda.



Jag har även spelat in en film som visar hur du registrerar dig, lägger in ID i Website/Webshop samt en liten introduktion till Analytics.



Filmtips
Tänkvärd film om nätshopping. Filmen gör reklam för Google Analytics som ett verktyg för att kunna se var besökarna är när de lämnar din sida.

Du hittar den här.

Googleskolan tar nu ett juluppehåll och återkommer tisdag 8 januari.
(Redigerad)
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Googleskolan – Del 7 – Google AdWords

Hittills i vår skola har vi endast fokuserat på hur du kommer högre upp i Googles organiska resultat. I den här delen ska jag introducera dig till Google AdWords som innebär att du kan köpa sponsrade länkar.

Google AdWords - vad innebär det?
Om du kan tänka dig att betala lite för din marknadsföring på Google så är Google AdWords det du ska använda dig av. Google AdWords är bra på så sätt att du betalar endast när någon klickar på din annons, det vill säga när någon aktivt besöker din sida.

Sponsrade länkar visas överst samt till höger i sökresultatet. I bilden nedan har jag sökt på fotbollsresor.


Du skapar annonser i Google AdWords som visas när folk söker på de sökorden som du väljer i AdWords. Du anger även hur mycket du som mest vill betala per klick. Hur mycket du vill betala per klick tillsammans med en mängd andra faktorer, till exempel hur många av de som ser dina annonser som faktiskt klickar på dem, avgör hur högt du hamnar bland de sponsrade länkarna. Plats 1-3 är de översta med den gula bakgrunden. Ute till höger visas plats 4 och neråt.

Google AdWords är ganska omfattande och i denna skola kommer jag inte göra mer än att introducera dig till det. Google har själva kom igång-guide och erbjuder även kom igång-hjälp via telefon om du önskar det. Här finner du Googles egna introduktion till AdWords.

Se om annonserna resulterar i försäljning
Om du har Visma Webshop så finns det möjlighet att få information hur många som genomför ett köp på din sida efter att de klickat på en av dina annonser på Google. Detta kallas för omvandlingsspårning. För att få den statistiken lägger du in ditt conversation id samt din conversation label i Visma Webshop. Dessa id:n får du från Google. Såhär ser koden ut som du får från Google:


I Visma Webshop lägger du in de genom att gå in under Inställningar – Avancerat och fliken AdWords.


Filmtips
Google Sweden har gjort en bra film som förklarar Google AdWords, kan rekommendera dig att börja med att titta på den.
https://www.youtube.com/watch?v=5x9ZuSjdjhM
(Redigerad)
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Googleskolan – Del 8 – Gå ännu djupare

Nu har vi kommit till den sista delen av vår skola och jag hoppas att alla tips har varit användbara och att du klättrar i Googles sökresultat.

Om du är intresserad av att gräva ännu djupare i det här med sökmotoroptimering och AdWords så finns det mycket skrivet om det och jag tänkte ge tips på några sidor.

Länktips sökmotoroptimering
Googles info och tips om SEO
http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=sv&answer=35291

Grundlig guide i SEO
http://www.sokmotorkonsult.se/sokmotorkonsult/skola

Maile Ohye från Google presenterar de fem vanligaste SEO-misstagen enligt henne
http://youtu.be/6AmRg3p79pM

Nikke Lindqvists (bland annat känd från dokumentären Du är googlad) blogg kring SEO
http://www.lindqvist.com/sokmotoroptimering

Länktips Google AdWords
Googles introduktion till AdWords
http://support.google.com/adwords/bin/topic.py?hl=sv&topic=1713894&path=1710534&ctx=topmenu

Googles ”Kom igång med tre enkla steg”
http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=1704406

Filmserie med kom igång och tips om AdWords
https://www.youtube.com/watch?v=LB4w7_fnCr8&list=SP437956040C2043E9

Tanken är att denna tråd ska leva vidare med uppdateringar. Har du frågor eller funderingar går de såklart också bra att skriva här.

Lycka till med din hemsida/webbshop!
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!

Som fortsättning till del 8, med tips till dig som vill lära dig sökmotoroptimering ännu djupare, så vill jag tipsa om en bra väg för att hålla koll på vad som sägs om SEO i Sverige.

Ett utmärkt sätt är att följa hashtagen #svSEO på Twitter. Här förs det dagligen intressanta diskussioner och du kan få många tips, råd och tankeställare. Både experter och glada amatörer skriver tweets och tipsar om läsvärda sidor och bloggar.

Klicka här för att se tweets med #svSEO
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Länkars betydelse

Att det är viktigt att andra sidor länkar till din sida skrev jag om i del 4 som handlade om just länkar. Här kommer lite exempel och kuriosa kring det.

Det finns något som kallas googlebomb som innebär att man skriver ett visst ord eller fras på sin sida och sedan länkar man det till en annan sida. Den sidan man länkar till får då en länk till sig som förknippas med ordet/frasen man skrivit. Genom att göra detta från många sidor kan man få en sida högt upp i Googles sökresultat utan att den sidan överhuvudtaget innehåller ordet/frasen i fråga.

En av de mesta kända googlebomberna är när George W Bush kandiderade för sin andra period som president. Om man då googlade "miserable failure" fick man upp Vita husets officiella sida om presidenten. Texten miserable failure fanns såklart inte på sidan om honom men sidan hamnade högt i sökresultatet eftersom massvis av andra sidor hade länkat till hans sida med just den frasen.

Sedan dess ska Google ha försökt att motverka detta eftersom det kan användas negativt som i fallet med Bush. Under 2013 har det i svenska sökmotoroptimeringskretsar gjorts ett test med detta. Man har försökt få mp.se att synas högt upp i Googles sökresultat på frasen "urbota inskränkthet". Urbota inskränkthet är en fras som inte finns på mp.se men trots det har det rankats etta i Googles sökresultat. Om jag söker nu så ligger sidan på andra plats.


Ett annat exempel på länkars betydelse kan du få om du googlar "klicka här". Etta i resultat får du Adobe Readers nedladdningssida. Det finns mängder av sidor på nätet som hänvisar till att man behöver installera Adobe Reader för att kunna läsa deras PDF-filer och då skrivs det ofta något i stil med "Klicka här för att installera Adobe Reader". När "klicka här" är länkad till Adobes Readers nedladdningssida så får sidan högre rankning hos Google.
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Vad skrivs om ditt företag på nätet?

I tidigare inlägg har jag fokuserat på hur du ska göra för att du ska synas så bra det går på internet genom Googles sökmotor. Något annat du som företagare bör göra är att hålla koll på vad andra skriver om dig på nätet.

För att bevaka det så finns en del olika verktyg. Google har ett kostnadsfritt som heter Google Alerts som går utmärkt att använda.

I Google Alerts så anger du vilka ord du vill ha bevakning på och så får du ett mail när Google hittar nya sidor som innehåller det ordet. Du kan välja att få mailet direkt eller en sammanställd rapport en gång per dag eller vecka.

Det är lämpligt att bevaka ditt företagsnamn men kanske även dina produkter/tjänster eller de sökord som du jobbar för att din sida ska rankas högt på i sökmotorer.

Gå till www.google.se/alerts för att skapa dina bevakningar. För att kunna hantera dina bevakningar på ett smidigt sätt så är det bäst om du loggar in uppe till höger innan du skapar en bevakning.



I Sökfråga anger du vilka ord du vill ha bevakning på. Du har även möjlighet att filtrera vilka typer av sidor som ska rapporteras, hur ofta du vill ha rapporteringen samt om du ska få alla träffar eller bara de bästa resultaten.
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

  • 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Webben förändras snabbt och det som gällde igår är inte säkert att det gäller idag. Jag har därför gjort lite justeringar här i guiden.

I del två skrev jag tidigare att man kunde ta hjälp av Googles sökordsverktyg för att få hjälp med vilka sökord som kan vara lämpliga att rikta in sig på. Googles sökordsverktyg finns inte kvar och istället har jag skrivit om Google Trender i del 2. Det är en annan tjänst man kan använda för att jämföra hur vanligt det är att folk söker på olika ord eller fraser.
Foto på Storeowner

Storeowner

  • 2,216 poäng 2k badge 2x thumb

De här är värdefullt och informativt även för en nybörjare inom ämnet. Tack!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.