Obetalda leverantörsfakturor vid årsavstämning

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Har enskild firma och använder kontantmetoden i eEkonomi. Sitter nu med årsavstämning och får upp att jag har tre leverantörsfakturor som är obetalda, de är dock betalda och bokförda i januari 2018 men de har fakturadatum december 2017. Bör jag göra någon förändring eller kan jag bortse från detta och de här fakturorna hamnar på 2017 års bokslut?
Hälsn Åsa
Foto på Asa

Asa

• 346 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

• 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Hör dom till 2017 ska de hamna i 2017 års bokslut på leverantörsskuldkontot och med momsen och kostnaden på resp. konto. När du betalat dom i januari 2018 debiterar du leverantörsskuldkontot.
Foto på Asa

Asa

Räcker det då att jag går in i verifikation januari och ändrar datum till sista december 2017? Eller måste jag göra på annat sätt?
Foto på burbage

burbage

• 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Har du bokfört leverantörsfakturan i januari? Har du möjlighet att ändra så kan du göra det annars gör du en manuell bokföringsorder där du bokför moms och kostnad på respektive konto och så kan du antingen lägga fakturabeloppet på leverantörsskuldkonto eller ett 20-konto, upplupna skulder och så bokför du den på 2017 och så debiterar du bara det konto när du betalar fakturan. Se bara upp så du inte bokför moms och kostnad både 2017 och 2018.
Foto på Asa

Asa

Ja jag har bokfört dem i januari som betalda, försöker ändra datum på de verifikationerna.
Tack för hjälpen!
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,450 poäng 4k badge 2x thumb
Hej!

Det finns smarta funktioner för de som har kontantmetoden (som "frångås" och blir faktureringsmetoden över årsskiftet).
Du hittar all info (så du slipper göra om allt själv) här

Ha det gott!

/Sofia 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.