OCR för eller emot?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Kräver inget svar

Vi funderar på OCR och jag fick inte riktigt hjälpen jag sökte så nu vänder jag mig till er.

Vi är ett mellanstort företag och jag tycker (just nu) att det känns lite "överkurs" med OCR. Mina chefer tror att det är en sanslös tidsbesparing men jag känner mig inte övertygad. Det tar mig kanske 10-15 minuter att fixa insättningsuppgifterna för två veckor. Tycker våra kunder har svårt nog att klara av att skriva in ett fakturanummer så jag är ju lite orolig att det ska bli ännu mer rörigt för dom med OCR också och att dom ändå kommer skriva in fakturanummer, födelsedatum eller nått annat...

Någon som gått i funderingarna för/emot som kan skriva några rader varför ni valde för eller emot...?

Foto på Jenny

Jenny

  • 442 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

  • 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Hos vår bank, SEB, behövs inget OCR-nummer. Vi har filöverföring och där behövs bara fakturanumret. jag får en fil till BG, läser in den i Admin 2000 och går sedan till betalningar, återrapportering inbetalningar och läs in återrapporteringsfil. Så är fakturan betald. Jag håller med dig att OCR-numren kan vara för mycket för många kunder.
Foto på LW

LW

  • 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

Jag arbetade på ett företag förut, där man fick återrapporteringsfiler från banken. De flesta banker tillhandahåller den servicen och filen kommer från bankgirocentralen. Men, det hjälpte inte så mycket med återbetalningsfilerna i och med att inte kunderna var strukturerade nog att kunna ange ett fakturanummer. De fyllde i mitt företags organisationsnummer som fakturareferens, sitt kundnummer eller ett namn (som oftast inte var namnet på fakturaadressaten).

Jag bytte till hårdkodad OCR för att få bort de inbetalningar som gjordes med internetbetalningar (man måste då slå in rätt OCR-nummer annars går inte betalningen igenom). Dessvärre, har vi gruppen människor som går till posten och fyller i en blankett för hand och betalar med kontanter; där kan de skriva Kalle Anka som betalare och betalningen går igenom i alla fall trots OCR.

Man få se till det behov man har och hur ens kunder betalar idag. Man behöver inte ha ett OCR-nummer som är en arm långt heller, utan det räcker oftast med att lägga till en eller två siffror till det vanliga faktura-numret.

Lycka till!

//L

Foto på Jenny

Jenny

  • 372 poäng 250 badge 2x thumb

Spännande det där att det är så olika. Jobbade på ett företag för ett par år sedan där kunderna var HOPPLÖSA på att ange rätt nummer. Har också fått organisationsnummer som referens men även personnummer och dummast av dom alla, en kund hade skrivit "fakturanummer"... suck...
Men på detta företaget är det otroligt sällan som dom "kreativa" referenserna kommer så... Jag tycker väl egentligen det är ganska meningslöst i detta skedet. Hade jag behövt tre timmar på mig att knappra in 2 veckors insättningar så hade det kanske varit att föredra men...

Gott att få din input! Ska vi någon gång köra OCR så blir det hårdkodat, det är ju klart i varje fall!

Foto på burbage

burbage

  • 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Vad har ni för typ av kunder?? :)
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,360 poäng 10k badge 2x thumb
Vill bara lägga till att vi har ingen erfarenhet från att utfärda fakturor, däremot av att betala. Och OCR medför enbart nackdelar. Det är exv omöjligt att betala mer än en faktura per betalning eftersom det bara får finnas ett OCR-nummer. Det är av samma skäl omöjligt att kvitta en kreditnota i samband med betalning av en faktura.
Foto på LW

LW

  • 20,874 poäng 20k badge 2x thumb


  • Men om man betalar med fil, går det bra att kvitta debet och kredit.

  • Sedan är det irriterande för de som emottar betalningar att man klumpar ihop flera betalningar i en. Man måste då manuellt kontrollera att hela pengen för alla fakturor stämmer och får man återrapporteringsfil från banken måste man avbryta, gå till manuellt inbetalning och krångla.


//L