OCR-referenskontroll - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

I syfte att välja lämplig OCR-referenskontroll på min bank behöver jag förstå det OCR-nummer som genereras av Visma. 

Min fråga berör egentligen logiken av kontrollsiffrorna som genereras utöver fakturanumret. Är det alltid så att två siffror genereras utöver fakturanummer, och att den första alltid representerar en längdsiffra och den sista en checksiffra?

Vill nämligen ha en hård kontroll samt en variabel kontroll av OCR-numrets längd, och vill bara säkerställa att det alltid genereras en längdsiffra som näst sista siffra (tycks vara så utifrån att studerat genererade fakturor) så att det inte dyker upp några problem för mina kunder om jag tillämpar denna OCR-kontroll

Mvh
Catharina
Foto på Catharina

Catharina

  • 70 poäng

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 4,944 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Catharina,


Företagsinställningarna - Övriga uppgifter - Utskriftsinställningar - så finns valet om att visa OCR på fakturautskrift. Rutan ska markeras om du har ett aktivt OCR-avtal med din bank. Numret som ska anges vid betalning kommer då att visas vid rutan OCR på kundfakturan. Om rutan inte är markerad visas numret som ska anges vid betalning istället vid texten Meddelande. Om rutan är ibockad trots att man inte har något OCR-avtal på banken så genererar eEkonomi ett OCR-nummer enligt standard, med en längdsiffra som näst sista siffra. Fakturanumret är då en del av OCR-numret men med tillägg för kontroll enligt 10-modulen. 


En hård- eller mjuk kontroll går att ställa in på banken och genom ett aktivt banksamarbete. Du kan i tråden Påtvingad OCR-kod - eEkonomi läsa lite mer om hur OCR-kontrollen ser ut med banksamarbete för de olika bankerna. 


Hoppas det förtydligade dina funderingar kring OCR. Du får gärna återkoppla om du har några fler frågor.
/Theodor
(Redigerad)