Redigera sparad offert i eEkonomi

  • 6
  • Idé
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Det här gör ont, jag vill ju inte att mitt älskade eEkonomi ska ha något mer att önska men jag trotsar smärtan och lägger korten på bordet. Nya funktionen med offert är så fantastiskt bra och gör livet så mycket enklare för oss som skickar mycket offerter.

Så kom igen nu KenArd vad är det du vill egentligen? Jag är inte helt överrens med att offerten blir "låst" när man skrivit ut den och skickat till kund.

Varför?
Därför att en offer förändras ofta x-antal gånger innan den är definitiv och får ett ok från kunden. Som det är nu innebär det att jag måste kopiera den x-antal gånger för att uppdatera den och får då även ett nytt offertnummer... Ser ni problemet?

Nittygritty: I bland händer det att jag startar eEkonomi - bara för att jag blir så glad och endorfinerna rusar och mår bra - även fast jag egentligen inte behöver.

Glad användare!
Foto på KenArd

KenArd, Champion

  • 48,276 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

  • 6
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

  • 7,226 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tack för snabb feed back gällande offerter!

Ett scenario för dig skulle alltså kunna vara så här: Du skickar ut offert nr 100 till din kund, kunden har synpunkter på den här offerten så du ändrar direkt på offert nr 100 och skickar sedan ut en ny offert nr 100. (Som du skriver, det kan vara x-antal ändringar så vi kör en runda till.) Kunden är fortfarande inte nöjd så du gör ytterligare förändringar på offert nr 100 och skickar den på nytt till kund.

I de användartester vi gjorde gällande offert, verkade ovanstående scenario rörigt. För att skydda företagaren (då det alltid är kundens exemplar av offerten som gäller) så ger vi alltid den nya/förändrade offerten ett nytt löpnummer då det i praktiken faktiskt är en ny offert.

Vi vill gärna ha in fler synpunkter kring det här – både från er som vill ha det som KenArd skriver – men även från er som tycker om det flödet som finns idag. Berätta gärna mer om hur ni arbetar på just ert företag. Vad är fördelarna och nackdelarna med att inte låsa en utskriven offert jämfört med att låsa den för förändringar?

KenArd – härligt att du är så engagerad i att göra eEkonomi ännu bättre – dina synpunkter är värdefulla för oss.

Ha en fin dag!

//Emelie
Foto på KenArd

KenArd, Champion

  • 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Emelie,
Jag förstår att det finns flera varianter när det gäller önskemål på detta.
Förmodligen är jag så inkörd på att det var flexibelt i Admin.

Man kanske kunde tänka sig en variant där man vid utskriften får ett alternativ:
* Ska offerten sättas till definitiv?
* Ska offerten sättas till pågående?

Då skulle man ju själv kunna välja alternativ..

//Kenneth
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

  • 7,226 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag fortsätter och bevakar den här tråden för att se om fler användare håller med eller ej.

//Emelie
Foto på peter

peter

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej!
Jag skulle också vilja ha att man kan ha en pågående offert där man kan göra förändringar.
//Peter
Foto på Leo Andersson

Leo Andersson

  • 608 poäng 500 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Offerter i eEkonomi är låsta ??.


Hej !
I eEkonomi så finns det orderprogram som jag använder väldigt flitigt men har en undran angående offerter !
Varför är dom låsta då jag skickat dessa till kunder ?
Titt som tätt så vill kunden ändra något och då måste jag göra en kopia med följd av att det blir ett nytt offert nr !?
Varför är inte offerterna "öppna" tills jag gör en order ?
Om jag skickar en prel offert så står det inget order/offert nr samt att man är godkänd för F-skatt, det ställs mycket frågor från våra kunder på just detta !
Tacksam för snabbt svar !
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

  • 7,226 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag vill börja med att citera mig själv och det första svaret jag gett här i tråden, för att ni ska förstå bakgrunden till varför det inte går att ändra en skickad offert.

"Ett scenario för dig skulle alltså kunna vara så här: Du skickar ut offert nr 100 till din kund, kunden har synpunkter på den här offerten så du ändrar direkt på offert nr 100 och skickar sedan ut en ny offert nr 100. (Som du skriver, det kan vara x-antal ändringar så vi kör en runda till.) Kunden är fortfarande inte nöjd så du gör ytterligare förändringar på offert nr 100 och skickar den på nytt till kund.

I de användartester vi gjorde gällande offert, verkade ovanstående scenario rörigt. För att skydda företagaren (då det alltid är kundens exemplar av offerten som gäller) så ger vi alltid den nya/förändrade offerten ett nytt löpnummer då det i praktiken faktiskt är en ny offert."

Sedan vi släppte offert har vi fått 3 kommentarer här i forumet, om att vilja ha offerten öppen tills en order är skapad. Som det ser ut nu behövs ett större kundunderlag för att göra en förändring - men jag håller fortsatt koll för att se om det är fler med er som vill ändra på funktionen.

//Emelie
Foto på Leo Andersson

Leo Andersson

  • 608 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för det men tycker att en offert är ett förslag som är öppet för förändringar tills båda parter är nöjda därefter kopieras denna offert som då blir en order som låst och färdig att efterföljas. Jag vet inte men tycker det låter mycket enklare än att ändra offertnr varje gång kopiera mm mm
Hoppas att det går att lösa då det fasta programmet i spcs inte är låsta.
Foto på Grallex

Grallex

  • 156 poäng 100 badge 2x thumb
Håller också med!  Räcker med att kunden ringer och lägger till kaffeskedar i mitt fall så måste jag kopiera skapa ny och skicka igen.  Stödjer fullt förste talaren och de andra också!  OCH  för att inte göra det förvirrande så sparar man ned offerten som pdf och bifogar i ett nytt mejl. Har man ju koll i mejlen på den sista offerten som skickades. Alltså detta kan sköts utan vismans inblandning. Ni behöver inte ta det ansvaret.
Foto på The Handyman

The Handyman

  • 376 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ändra i redan skickad offert.

Idag kan jag inte ändra en offert som jag reda skickat till en kund. Kanske är det bara en liten ändring som behöver göras eller flera. Det hade varit enkelt om det gick att ändra i den befintliga offerten och ha möjlighet att skicka den igen.

Idag måste jag kopiera den redan skickade offerten, göra ändringar i den nya kopian och skicka den. För att jag sen inte skall få en kilometerlång lista med offerter till samma kund och projekt måste jag söka efter den offert jag kopiera ifrån och ta bort den. Detta är tidskrävande och väldigt onödigt. Lås offerten för ändring först när den är godkänd istället. Det skulle underlätta otroligt mycket.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 23,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa,

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att det dröjt innan ni fått någon uppdatering gällande det här önskemålet.

Jag förstår att det skulle vara smidigt för er att kunna redigera en sparad offert i eEkonomi om man tillsammans med sin kund kommer överens om att något ska förändras på offerten. Jag behöver dock vara så pass ärlig och säga att detta inte är något som vi planerar att utveckla inom den närmsta framtiden. 

Vi rekommenderar självklart alla användare att gå in på tråden och rösta på den alternativt skriva en kommentar om ni har samma önskemål.

Vi uppdaterar tråden om en ändring blir aktuell.

Ha en fin helg!

/Lovisa
Foto på Anna B

Anna B

  • 132 poäng 100 badge 2x thumb
Lovisa 
Även jag har samma önskemål att kunna redigerar i en offert utan att behöva skapa en ny.
Med vänlig hälsning Anna
Foto på Grallex

Grallex

  • 156 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, efter att funderat så har jag löst det såhär. nu, Jag skickar offertutkast till kunderna, då kan man lätt gå in och redigera dem, om de alltså är sparade som utkast. 

SEN det som har varit jobbigast är att offerten har visat priset ink moms vilket är dumt och borde vara ex moms.  Jag har gjort så att jag lagt in nya artiklar med koden ingen moms. Då kommer inte någon moms med på offerten. MEN sen då vid fakturering så måste man göra en ny faktura... Inte helt smidigt men snabbare än att härva med excell