Bokföra försäljning med frakt där moms ej fakturerades - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej och hjälp!

Jag är bered att betala för en rådgivningstjänst här om det krävs! Moms-reglerna har ju som bekant ändrats för fraktkostnader och ovanpå det tar jag en fast fraktkostnader av mina kunder nu också. Därtill så har jag sålt en vara med VMB också. Då blir jag väldigt, väldigt osäker på hur jag bokför mina försäljningar numera!

Exempel:

Jag fakturerar kund 80kr för en VMB-vara + fast fraktkostnad på 40kr = fakturabelopp på totalt 120kr. Inköpspris var VMB-varan är 20kr.

Jag köper frakt online på PostNords hemsida för 53kr. Moms är angiven till 0% och jag betalar således bara 53kr. Dock förstår jag att jag ska betala in moms till staten ändå på detta.

Hur jag än gör får jag inte ihop det så att kredet/debet går jämnt ut när jag försöker bokföra. Hjälp! Kontakta mig vid behov så får jag köpa in rådgivningstjänsten av er som sagt. Bara jag får ihop det...
Foto på Ricky

Ricky

• 370 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Ricky

Ricky

Om jag förenklar frågan att enbart gälla fraktkostnaden då?

Tidigare, innan de nya momsreglerna för frakt började gälla i april,  har jag bokfört fraktkostnad så här:

2641 fraktmoms - debet
5710 fraktkostnad exkl. moms - debet
1930 totalsumma - kredit

1930 har ju motsvarat bankhändelsen korrekt tidigare eftersom PostNord tog betalt INKL. moms. Det gör de ju inte längre...

Så hur gör jag rätt för mig och bokför korrekt så att jag kan få med momsen som jag inte betalade för vid inköpet av frakten?
Foto på Ricky

Ricky

Det bästa jag lyckats komma fram till själv är denna varianten (exempel på fraktkostnad på 53kr från PostNord):

2647 Ingående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige - Debet 10,6kr
5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudist - Debet 53kr
4425 Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet, 25 % moms - Kredit 10,6kr
1930 Företagskonto - Kredit 53kr

Förhoppningsvis är detta någorlunda rätt :\
Foto på Patrik Svensson

Patrik Svensson, Fd Moderator

• 3,196 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Ricky.

Vi tillhandahåller inga tjänster för redovisning, känner du att du behöver det får du vända dig till en redovisningskonsult.

Däremot vad jag vet så är många tjänster hos posten momsbefriat, Ny momslag ger nya portopriser.

Vad jag vet är det ingen omvänd skattskyldighet på detta. Det ska även framgå på fakturan om det ska vara det.

Så på fakturan från postnord antar jag att du kan fortsätta bokföra 
1930 K 53 
5710 D 53

Så du blandar inte in momsen utan bara konterar hela kostnaden på kostnadskontot.

Ha en bra dag.
/Patrik

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.