Olika bruttolön, lönespec och deklaration oktober-2016 - Visma Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: .

Hej,
Jag har ett problem där min registrerade bruttolön för oktober 2016 inte överensstämmer med den skapade deklarationsblanketten för samma månad. Bruttolönen är på 31.188,14kr men i daklarationsunderlaget är bruttolönen 30.380kr och jag förstår inte varför?
Jag har Visma Lön 300.
Skatteverket förväntar sig ett svar omgående och jag behöver hjälp med detta omgående.
Kan någon hjälpa mig?
Tack på förhand.
//MVH Pelle
Foto på Pelle

Pelle

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 81,156 poäng 50k badge 2x thumb
Gå till arbetsgivardeklaration för deklarationsmånad november 2016;
bredvid "förhandsgranska" ska det finnas "Tillval" att markera;
bocka i "Skriv ut arbetsgivardeklarationen per anställd";
nu ska du kunna se vilka delposter som till sammans ger "avgiftspliktig bruttolön"
och där se varför summan blir annorlunda än den du vill ha fram.

Mikael Pettersson
Foto på Pelle

Pelle

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Det har jag redan gjort och det är ett fel i oktobers lön och jag har svårt att justera den eftersom jag har kört 4 lönekörningar som är låsta och jag bara kan låsa upp 2st.
Har ingen aning om hur jag kan justera detta mot skatteverket så det blir förmodligen en fråga för min revisor, tyvärr...
Kan det ha skett en förändring på den personal som är ung och så går med en annan social avgift? Jag har för mig att programmet körde någon form av uppdatering pga. en förändring för yngre arbetare. Nu kan jag i alla fall inte ändra något utan att det skapas en hel del jobb med att lägga in alla tider i kalendarier och skapa nya lönekörningar.
Tröstlöst jobbigt...
Tack för hjälpen i alla fall :-)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

För att kunna justera på tidigare lönekörningar får man radera de 2 senaste lönekörningarna för att sedan kunna låsa upp de andra 2.

För att hitta felet kan du ta ut en kontrollista på de anställda.
Kontrollistan kan du ta ut under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Lönekörning - Kontrollista - välj lönekörning och markera Specificerad - Förhandsgranska.
Du får en lista per anställd där du ser vilken Bruttolön som är registrerad samt vilket belopp som är underlag för arbetsgivaravgifter, så tänker att du här kan se vad det är som diffar.

Kontrollistan kan du jämföra med uppgifterna på Arbetsgivardeklarationen som du också kan ta ut specificerad per anställd. Detta gör du också under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Lönekörning - Arbetsgivardeklaration - välj Deklarationsmånad och sätt markering i rutan Skriv ut arbetsgivardeklaration specificerad per anställd -  Förhandsgranska eller Skriv ut

Fram till 2016-05-31 var arbetsgivaravgiften 25,4 procent för ungdomar födda 1991 eller senare. Från 2016-06-01 betalas hel arbetsgivaravgift även för alla ungdomar.

Hoppas detta hjälper dig att hitta vad som blivit felet.

Ha en fin dag och återkom gärna om dy har fler frågor eller funderingar
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.