Olika rabattpriser på en Leverantör?

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

En leverantör kan ha olika rabattsatser på olika produkter, men i Adm. 2000 kan man bara lägga in nettopriser. Varför kan man inte lägga in leverantörers bruttopriser och sedan deras rabattsats på resp. produkt. Rabatter kan ju dessutom vara stafflade. Ett sådant system skulle spara mycket tid, särskilt vid prisförändringar. Det är ju inte säkert att en prisförändring är X %.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Supporten tipsar: Prisbegrepp i Visma Administration 2000.
Foto på A-HD

A-HD

• 1,276 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 4
Foto på sharkgordon

sharkgordon

• 2,238 poäng 2k badge 2x thumb
Håller med, ett mycket bra förslag. Skulle gärna se denna funktion i programmet 
Foto på Christian, Cash IT

Christian, Cash IT

• 1,264 poäng 1k badge 2x thumb
Har ni tittat på rabattbrev? Funktionaliteten finns när man gör prisfilsinläsning och tar då hänsyn till olika rabattsatser för olika rabattkoder. Vad gäller staffling så finns även denna funktion inbakad i prisfilsinläsningen.

Med vänlig hälsning
Christian
Cash IT
www.cash-it.se
Foto på A-HD

A-HD

jag är ganska ointresserad av vad elgrossisterna har för rabattsatser. Jag har produktgrupp X och Y från leverantör Z och olika rabatter samt stafflingar. Jag känner inte att det är så lätt som du skriver.
Foto på Christian, Cash IT

Christian, Cash IT

• 1,264 poäng 1k badge 2x thumb
Det är en generell lösning som gäller för alla företag, sen att det finns fördefinierade mallar är en annan sak. För att kunna uppdatera priser med specifika rabattsatser så behöver rabattsatsen vara detekterbar. Använder man rabattbrevsinläsning, så kan man skapa rabatter för specifika leverantörer. Det går även att hos mig beställa prisfilter för inläsning av leverantörsprislistor.

Med vänlig hälsning
Christian
Cash IT
www.cash-it.se
Foto på A-HD

A-HD

Om jag då får en ny produktkatalog med en bruttoprislista, hur skulle du då göra?
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, 

Tack för synpunkterna och lösningsförslaget från Christian. 

Det finns absolut en poäng i att ha någon form av rabatt/radrabatt på leverantörspriserna i artikelregistret som kommer med/visas på beställningen. Tanken är inte alls dum men jag kan inte minnas att vi diskuterat det i någon större utsträckning tidigare. 

Inget vi kommer arbeta vidare med just nu men bra att diskussionen kommer igång så vi ser hur stort behovet är.
Foto på Peter R

Peter R

• 3,374 poäng 3k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköpspriser minus rabatt i artikelregistret- Administration.

Hej!

Jag saknar möjligheten att kunna lägga in ett "brutto" inköpspris och en rabatt på det, så att programmet räknar fram ett "netto" inköpspris. Egentilgen är det samma upplägg som det är med försäljningspriser. Vi har flera leverantörer där vi har olika rabatter på olika produktgrupper och det skulle då bli mycket lättare att kontrollera att man har rätt pris/rabatt.

Jag hittade ingen tråd i detta ämne...
Foto på Mats

Mats

• 206 poäng 100 badge 2x thumb
Håller med..,. Vill absolut kunna lägga in rabatter på leverantörsprislistor.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.