Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ombokning EUinköp till lager

Jag har gjort ett inköp från annat EU-land, och bokfört kostnaden på konto 4552 och beräknat moms 25% (2645,resp 2614) år 1. År 2 ska kostnaden istället föras över till lager, 1460. När jag bokar 1460 debet och 4552 kredit stämmer inte momsrapporten enligt kontrollen. 
Hur gör jag? Ska jag även boka bort den tidigare beräknade momsen, trots att inköpet faktiskt har skett? 
Ett förtydligande: Kostnaden avser betäckningsavgift för häst år 1. År 2 föds fölet som ska betraktas som lager eftersom tanken är att sälja fölet vidare,

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag tror inte du kan göra på detta viset.

Jag antar att kostnaden år 1 är resultatförd och därmed inkluderad i din inkomstdeklaration för år 1. Det innebär att du inte kan "återuppväcka" den som lagertillgång år 2.

Dessutom tror jag att en lagerförändring (handelsvaror) bokförs på:

1460 Debet
4960 Kredit

Jag är ingen expert på just denna fråga men min kommentar blir ändå att du inte kan flytta kostnaden och då faller ju problemet med momsen.

Fölet har alltså anskaffningsvärde 0 kr.

Inom näringsområdet Jordbruk finns vissa regler kring värdering av produktionskostnad för kalvar osv men jag kan inte yttra mig om de har någon relevans i detta fall.

Hoppas jag inte rör till det för dig.
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Man använder normalt 4990 (lagerförändringar) som motkonto när man bokar upp något i lager. Du flyttar då fölet från varor till lager utan att påverka momsredovisningen.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lyssna på Rolf. Jag inser att jag nog befinner mig lite för mycket i byggbranschen och lite för lite i hästbranschen i mitt svar, även om jag spenderar ganska många timmar i veckan i stallet :-). Kanske vet jag vem jag kan fråga och i så fall återkommer jag i tråden med källinfo.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Här är länken du behöver http://www.blinfo.se/ar-en-hast-en-lagertillgang-eller-ett-inventarium-20111106

Rolf har en poäng med att den redan är upptagen som kostnad. Men om du inte är klar med bokslutet för 2015 än kanske du kan få till det ändå.

Rolf har dessutom rätt i att konto 4960 är att föredra framför 4990 i detta fall.

Behöver det verkligen bli besvärligt med momsen? Lagervärdet är väl alltid utan moms och sedan lägger man eventuellt på momsen vid en framtida försäljning. Eller tänker jag för fort här också?

//Tina