Omföra resultatet till kontot för balanserat resultat? HUR/VARFÖR - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej! Ber om ursäkt att fråga om detta då det redan finns flera trådar om det, men ingen förklarar på ett pedagogiskt sätt vad som faktiskt rent konkret ska göras.

Jag syftar alltså på denna text:

"Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?

När du avslutar ett räkenskapsår bokför du Årets resultat som den sista verifikationen. I efterföljande år ska beloppet flyttas till kontot för Eget kapital eller Balanserat resultat.

Öppna och kontrollera i Transaktionsanalysen om du har ett saldo på kontot för Årets resultat per 2016-12-31. Har du det, har du troligen glömt att boka om föregående års resultat.

Gör så här för att korrigera: Skapa en ny manuell verifikation och boka bort saldot från kontot för Årets resultat och flytta det antingen till kontot för Balanserat resultat eller Eget kapital."

Jag har läst det flera ggr utan att förstå innebörden.
Viktigast av allt är dock att förstå vad som faktiskt SKA GÖRAS och HUR.

Varför finns det 2 val på vart man ska flytta över beloppet (Eget kapital och Balanserat resultat) - vad skiljer dem åt?

Vad innebär detta eg, att "flytta beloppet", då allt ju är bara väldigt abstrakt då inga egentliga pengar flyttas öht... så jag försöker förstå vad detta EGENTLIGEN innebär och vad syftet/fuktionen med detta är?

Sedan är ju beskrivningen på HUR jag faktiskt går tillväga också tyvärr lite otillräcklig:
"Boka bort" - vad innebär det rent konkret, hur görs detta?
Vilket konto ska jag öppna? "2099 Årets resultat", eller "2019 Årets resultat, delägare 1"?
(på 2099 står det 0 på kontosaldo, väljer jag 2019 står det -128 151,89 på kontosaldo ... den siffran verkar bestå av mitt resultat/min vinst från föregående 2 år -de enda jag bokfört i visma- (= 62 155,09 resp 65 996,80) adderade med varandra, fast med ett minustecken framför (vilket man också kan undra varför det står minus där...))

Vad gör jag sedan?

Vilka siffror fyller jag i var?

Och vad medför detta för konsekvenser?

Vad händer om jag INTE skulle göra detta?

Jag skulle hemskt gärna vilja förstå varför detta är nödvändigt också!

Ursäkta bombardemanget av frågor! men jag vill verkligen förstå vad jag gör och varför jag gör det,
och där tillägga: om detta är viktiga saker som verkligen måste göras förstår jag inte varför det inte finns enkel smart pedagogisk automatiserad vägledning eller att det på annat sätt sköts per automatik i programmet??...

Tack!
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

• 788 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på LW

LW

• 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

Fråga:
"Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?"

Svar: Du arbetar med bokslut för 2017. Frågan handlar om ifall du fört över 2016 års resultat till kontot "Föregående års resultat" (eller direkt till kontot "Balanserat resultat"). När du gjort det, blir "Årets resultat" 0:- och när du bokar upp 2017 års resultat får du den rätta siffran där för 2017. Annars lägger den ihop 2017 års resultat med 2016 års resultat och det är ju fel. Innan man bokar upp årets resultat måste kontot vara tomt.

Fråga: Vad innebär detta eg, att "flytta beloppet", då allt ju är bara väldigt abstrakt då inga egentliga pengar flyttas öht... så jag försöker förstå vad detta EGENTLIGEN innebär och vad syftet/fuktionen med detta är?

Svar: I regel jobbar man i bokslutet med tre konton: balanserat resultat, föregående års resultat och årets resultat. Årets resultat handlar om den vinst/förlust du gjort detta år (2017). Som jag skrev här ovan, skall kontot vara noll före uppbokningen. För att få kontot på noll, flyttar du den summa som ligger på "Arets resultat" (uppbokat resultat för 2016, alltså) och lägger den på "Föregående års resultat" eller direkt på "Balanserat resultat". Det som för 2016 låg på "Föregående års resultat" flyttar du i samma veva till "Balanserat resultat". Syftet med detta är att kunna följa det ackumulerade resultatet via en flerårsöversikt: vinsten det här året, året före samt alla föregående år (balanserat resultat).

Hade du en vinst 2016 på 1000:- ligger den på 2099 (aktiebolag) i kredit på årets sista verifikat 2016 och i och med att balanser hänger med till nästkommande år, ligger det 1000:- i kredit på det kontot som ingående balans för år 2017. Har du gjort en vinst, ser man det i kredit på balanssidan.

När du ska boka upp resultatet för 2017, börjar du med att på konto 2099 boka 1000:- i debet (då blir det noll där) och i kredit lägger du samma summa på konto 2098 (F g års resultat). Hade du en summa redan på 2098 ska den flyttas till 2091 (Balanserat resultat) först innan din tusenlapp från 2016 hamnar där. Hoppar du över kontot 2098 blir det enklare för då går du direkt från 2099(D) till 2091 (K).

Hoppas ovanstående hjälper dig något.

//L

Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Hej och tack så mycket för utförligt svar! 
Dessa kontonummer du anger gäller alltså för aktiebolag? Jag har enskild firma, så mitt resultat ligger på konto "2019, Delägare 1"... och hur gör jag då, vilka kontonummer blir det då, osv?

Vad har detta sedan för relevans i deklarationen gentemot skatteverket?
Foto på Pierre

Pierre

• 526 poäng 500 badge 2x thumb
"Svar: Du arbetar med bokslut för 2017. Frågan handlar om ifall du fört över 2016 års resultat till kontot "Föregående års resultat" (eller direkt till kontot "Balanserat resultat"). När du gjort det, blir "Årets resultat" 0:- och när du bokar upp 2017 års resultat får du den rätta siffran där för 2017. Annars lägger den ihop 2017 års resultat med 2016 års resultat och det är ju fel. Innan man bokar upp årets resultat måste kontot vara tomt."

Så vad gäller för mig, som startade AB i januari 2017?
Jag har ju "noll" på kontot för 2016 (förutom aktiekapital på 50.000 då).
Foto på LW

LW

Kontot skall vara noll så du behöver inte tänka på att boka om.

Lycka till, Lena

Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Hej igen och tusen tack för utförligt svar! 
Dessa kontonummer du anger gäller alltså för aktiebolag? Jag har enskild firma, så mitt resultat ligger på konto "2019, Delägare 1"... och hur gör jag då, vilka kontonummer blir det då, osv?

Vad har detta sedan för relevans i deklarationen gentemot skatteverket?
Foto på LW

LW

• 20,814 poäng 20k badge 2x thumb

2019 är korrekt: är det vinst, hamnar summan i kredit, förlust i debet.
8999 är kontot du motbokar med så det hela balanserar.

Resultatet är skillnaden mellan kostnaderna och intäkterna man haft. Den visar på hur året sett ut. Inkomstdeklarationen skall spegla balans- och resultaträkningen och det uppbokade resultatet är en del av detta.

Om du vill ha en kontoplan, gå till BAS.se och hämta hem. Det är än så länge gratis.

//L

Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

såhär mao?
resultatet från 2016 var 62 155,09:-

detta har jag alltså inte gjort varken för år 2015 eller 2016 års resultat.... så jag förde först in detta för 2015 års resultat i bokföringen för 2016...
nu står det dock såhär:

och

och resultaträkningen

Är det inte märkligt att slutsumman, Årets Resultat, 8999, står som 3841,71kr
Jag förstår att detta är mellanskillnaden från vad jag hade i vinst 2015 jämfört med 2016, men... ja, är detta rätt?

När jag nu går in på 2017 års bokföring och kollar så står det på 8999 -62155,09kr
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Sebastian,

Jag vet inte om jag kommer att ställa upp svaret lika pedagogiskt som LW har gjort men ska göra ett försök.

Jag börjar kommentera dina bilder i samma ordning som du har lagt upp dem.

När jag kikar på första bilden där du menar att du har bokfört årets resultat på 62 155,09 kr för 2016 så reagerar jag på datumet och val av konton.
Först börjar man med att bokföra årets resultat för året på årets sista dag, 20161231 och då på det sättet som du har gjort.
Det kan du läsa om i forumtråden Bokföra årets resultat»

Därefter går man vidare med att boka om föregående års resultat, i ditt fall på datum 20170101. Då flyttar du resultatet till konto 2010, Eget kapital.
Du kan läsa mer om det i forumtråden Boka om föregående års resultat»

Gällande bild 2 och 3 från din transaktionsanalys reagerar jag också på valet av konton på verifikation A259. 
Där borde du istället för att ha valt 8999 bokat mot 2010.
Verifikation A258 ser okej ut om det stämmer att du gjorde en vinst på 62 155,09 kr för 2016.

Så som du har bokfört det idag är det svårt att se om du har en vinst eller en förlust på 65 996,80 kr för år 2015.

Om man rättar de felaktiga verifikationerna borde du får rätt summa på Årets resultat.

Om du ändå inte får ihop det så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en revisor.
Du kan hitta en i ditt närområde här

Jag vill även tipsa om Lär dig förstå kontoplanen» samt vår guide Bokföring för nybörjare» som båda är kanonbra guider till grundläggande bokföring.

Ha en fin dag!
/Cecilia
(Redigerad)
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Hade ju varit bra om man hade fått denna guidning direkt när man öppnar programmet första gången...

Ok, så då har jag alltså bokat detta fel på någons felaktiga inrådan!
Det är ju ganska allvarligt att jag är utlämnad till icke kunniga personer i ett forum på det här sättet när det gäller såhär pass viktiga frågor...

Hur gör jag då för att rätta detta?
(och snälla beskriv detaljerat, steg för steg!)

Summan för resultatet för 2015 är en vinst ja. Varför är det svårt att se?
Jag har bokat den precis som resultatet för 2016.

Vad får det för konkreta konsekvenser att jag har detta bokat på fel konto?
Kan jag lämna det såhär eller blir det katastrof då?

Har något av detta någon inverkan på hur min deklaration kommer se ut? (såklart huruvida mitt resultat visar vinst eller förlust har förstås stor inverkan, men det hoppas jag att det inte öht kan vara möjligt att ske, om jag lägger in alla mina inkomster och utgifter -att programmet automatiskt räknar ut och tar hand om det på korrekt sätt...)

Det viktiga är ju att jag inte lämnar in felaktiga uppgifter till skatteverket och betalar för lite, eller för mycket i skatt!
Eller det har iaf högsta prio, övrigt är isf skönhetsfläckar som kan korrigeras i efterhand, eller hur?

Återigen, stort tack för ditt svar!

Mvh
Sebastian
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Hur rättar jag dessa verifikationer?
Snälla beskriv detaljerat, steg för steg, så jag kan hänga med.
mvh
Sebastian
Foto på LW

LW

Jag utgår ifrån att du inte bokat upp 2017 års resultat, då gör du så här:

1. Ta ut en ny balansrapport per den sista december 2017.
  2. "Töm" konto 2019 (helst per datum 1/1 2017 om inte januari är låst), d v s den summa du ser på 2019 i balansrapporten skall du boka bort mot 2010 Eget kapital (det här tog jag från den här länken: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-foregaende-ars-resultat ). Ligger det en summa på 2019 om 1.000:- i kredit skall du boka 1.000:- i debet på konto 2019 för då blir det tomt. Sedan motbokar du 1.000:- på konto 2010. Nu är kontot för årets resultat tomt och redo att fyllas på med ny summa, men ta ut en balansräkning igen och kolla.
  3. Byt datum på nästkommande verifikat till 31/12 2017. Räkna fram din vinst: blir det plusresultat, lägger du vinsten i debet på konto 8999 och på kreditsidan lägger du vinsten på 2019. Då har du årets resultat bokat för 2017 per sista december. Är det en förlust, bokar du tvärtom (2019 i debet och 8999 i kredit).
  4. Per den första januari 2018 tömmer du sedan konto 2019 och lägger siffran på konto 2010, precis som i punkt 2.

Är det så att du i balansräkningen ser flera andra konton än de jag talat om här, mellan spannet 2010 och 2019 så återkom!

Har jag varit otydlig, återkom!

Lycka till

//L

(Redigerad)
Foto på M Risberg

M Risberg

• 2,818 poäng 2k badge 2x thumb
Hej. Vilken fantastiskt guide du är. Önskar du var med och skrev manualerna åt Visma.

Är det så att du i balansräkningen ser flera andra konton än de jag talat om här, mellan spannet 2010 och 2019 så återkom!
Följer dina instruktioner och ... ja! Jag har, efter att ha skapat en sista manuell verifikation i 2017 "Bokföring av årets resultat, 8999D 2019K", saldon på fler konton mellan 2010 och 2019. Det finns saldon i kolumnerna "Vid periodens början", "Förändring" och "Vid periodens slut" för de tre kontona:

2012 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
2013 Övriga egna uttag
2018 Övriga egna insättningar

Hade du något intressant att säga om det? Tacksam för input!

Bakgrund: Jag har fått och importerat en SIE-fil (gällande 2017) från tidigare bokföringsfirma och nu tagit över bokföringen på egen hand (för 2018 och framåt).

Foto på LW

LW

Periodens början = summan som fanns på kontot vid periodens start.

Perioden är det spann du matat in som du ville se.

Om jag har ett räkenskapsår, 2017-01 - 2017-12, och vill se hur perioden mars ser ut, matar jag in att jag vill se 2017-03-01 -> 2017-03-31. Perioden är då mars. Siffran som fanns första mars är då "Periodens början". "Periodens slut" är då den summa som fanns på kontot 31/3. Skillnaden mellan de bägge är "Förändring".

Sen så tackar jag så mycket för de fina orden att du tycker att mina förklaringar är bra. Jag arbetade med datautbildning under en lång period och gillar att förklara grejer. Men ibland är det svårare och ibland lättare.

Sen handlar det nog om hur man är funtad som person vad man avläser i orden man läser och ser. Jag gillar "hands on", alltså "gör så här steg för steg-metoden", medan andra föredrar andra typer av förklaringar. "Gör så här"-metoden finns sällan i manualer, men får jag en förfrågan från Visma, ställer jag gärna upp :-)

//L

Foto på M Risberg

M Risberg

• 2,818 poäng 2k badge 2x thumb
Så det är inget jag bör göra med dessa saldon vid årsskiftet?

Jag förstod det som att, när du skrev till SebastianBvW längre upp, att det var något som skulle göras med siffrorna ”mellan spannet 2010-2019” om man hade något.

Ja Vismas manualer och guider är många gånger skrivna för den insatte eller den allra enklaste rakt fram-situationen. Det förvånar med tanke på hur de lockar in nybörjare. Upplever sällan att programmet fungerar så enkelt som manualen vill påstå. Som tur är finns hela internet och forum att prata med fantastiskt folk som du på.
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Hej!
Först och främst måste detta korrigeras för år 2015 och 2016 där det enligt Cecilia blev fel, att jag ska motboka inte till 8999 utan till 2010.

*Så hur gör jag först och främst för att korrigera verifikationen?
Sedan kan jag göra en ny verifikation som blir rätt! Eller hur?

*Hur gör jag för att "ta ut en ny balansrapport per den sista december 2016"?
Jag antar att jag måste göra det för 2015 då också?

*Också: behöver jag oroa mig för att detta har någon påverkan för mig gentemot Skatteverket???

Se skärmdumparna för hur det ser ut för mig nu:

Väldigt tacksam för hjälpen och tålamodet ni har med nån som uppenbarligen fattar noll av detta!

mvh
Foto på LW

LW

Som jag ser det, är 2015 och 2016 redan klara, rätt eller fel?

Är det rätt som jag skriver här ovan, ligger det en summa 31/12 2016 på 2019 som ska till ett annat balanskonto (2010) per den 1/1 2017.

När man hoppar mellan balanskontona påverkas inte resultatet. Om du gör exakt som jag föreslår (flyttar summan som den 31/12 -16 ligger på 2019 till 2010 (per den 1/1 -17)), har du flyttat bort allt från 2019 så att kontot är tomt för dig att fylla på 2017 års resultat på.

Du behöver inte krångla med att göra om 2015 eller 2016 i och med att det är dribbel mellan balanskonton och för att få det rätt är det bara att boka om så det blir rätt nu utan att hoppa årsvis bakåt.

När du bokar upp 2017 års resultat per den 31/12 -17 bokar du en vinst i kredit på 2019 och motbokar på ett resultatkonto 8999. Får du en förlust, bokar du 2019 i debet och 8999 i kredit. Detta alltså för resultatet 2017, inga andra år före det.

Summan som du då har per den 31/12 -17 på 2019, den summan flyttar du per den 1/1 -18 till 2010.

Lycka till!

//L

Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Hej! Fortsatt tacksam för all hjälp!

Jag tror mig ha förstått vilka steg som ska följas eftersom ni beskrivit det bra (äv om jag ff inte förstår VARFÖR detta görs, vilket skulle göra allting så mkt lättare!).

Nu inför deklarationen tänkte jag följa dessa steg men upptäckte något som skrämde mig:

Som ni ser på bild1 så är mitt resultat för 2017 = 295565,92kr
Men när jag klickar på länken som programmet rekommenderar för att bokföra årets resultat - då dyker siffran 357721kr upp (Bild2), vilket är 2017 års resultat PLUS föregående 2016 års resultat! (Bild3)
Som jag omförde per 2017-01-01.

Jag vill ju inte lämna in till skatteverket att mitt årsresultat för 2017 är 357tusen, när det i själva verket är 295tusen. Det skulle ju innebära väldigt mkt mer i skatt!

Eller har jag TOTALT missat något här och är helt ute och cyklar???

Mvh
Sebastian

1)

2)

3)
Foto på LW

LW

På verf A1 1/1 -17 har du bokat bort 2016 års resultat från 8999 när du skulle lagt summan på eget kapital 20xx.

Om du lägger om det till "Eget kapital" hur blir det då?

//L

Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Hej! Tack så hemskt mkt för snabbt svar!
Hur gör jag detta - kan jag gå in i verifikationen och bara ändra kontot eller måste jag göra en korrigeringsverifikation?
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Det verkar vara ofarligt att bara ändra kontonumret och spara verifikationen på nytt så jag gör det.

Dvs = 2010 eget kapital DEBET (eftersom jag gick med vinst)//8999 Årets resultat KREDIT

testar detta och återkommer!
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Hej igen!
Detta hjälpte inte!

Bokföringsförslaget som tar fram Bokföring av årets resultat automatiskt vill ff bokföra 357tusen!
Varför?

Förhoppningsvis framgår det av nedanstående bilder:

Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Hej! Tack så hemskt mkt för snabbt svar! 
Hur gör jag detta - kan jag gå in i verifikationen och bara ändra kontot eller måste jag göra en korrigeringsverifikation?
Foto på LW

LW

Jag vet inte - jag kan inte eEkonomi... :-(
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Jag pratade nyss med supporten. Som ju inte kan kan hjälpa mig. Men de kunde iaf konstatera att något inte stämmer i min balansräkning eftersom siffran 357721 kvarstår när jag ska bokföra årets resultat... 

något som ser felaktigt ut?
var kommer siffran 357721 ifrån??

Det här är ju helt sjukt.

...

Ok. NU har jag förstått siffrorna!

357721 är resultatet från följande siffror:

A. min totala försäljning av tjänst inkl moms, på konto 1930-Företagskonto/checkkonto/affärskonto ... tot: 601878kr
-MINUS-
B. "eget kapital och skulder" dvs mina utgifter på konto 2018-Insättningar (som jag använder för alla inköp jag gör på företaget) som var på 213061kr, MEN! där föregående års resultat (år 2016) nu räknas in som ett PLUS på 2010-Eget Kapital -som om det var pengar jag helt plötsligt fick in i företaget år 2017- (denna siffra 62155kr) så det blir som om jag enbart hade utgifter på 150906kr (vilket INTE STÄMMER!) och sedan därtill momsen då från försäljningen av tjänst på 93251kr (som jag betalt in)
Vilket ger
= 357721

Realiteten är att jag gjort försäljning för 601tusen ink moms, haft utgifter för 213tusen ink moms, ska och har betalat in 93tusen i moms, och kvar står ett resultat på 295tusen som äv syns i RESULTATRÄKNINGEN.
Den siffran som stämmer.

2016-års resultat, på 62tusen, var vad jag tjänade -min inkomst- under 2016.
Det är inga pengar som jag fick in i mitt företag under 2017. Dom pengarna är skattade och klara (och sedan länge förbrukade därtill).

Om jag bokför 357721kr kommer jag åka på alldeles för mkt skatt mot vad jag eg borde.
Och felet ligger någonstans i bokningen av 2016-års resultat på Eget Kapital!

Eller har jag missat något nu??
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Nu börjar jag förstå detta. 
Och jag inser att jag inte alls förstår logiken i detta.

VARFÖR ska man boka om föregående årets resultat?
Då hamnar det på plussidan och ser ut som en inkomst till företaget under det nya bokföringsåret! Det blir ju en felaktig bild av vad företaget tjänar. Och en skattesmäll därefter.

Verkar helt absurt i mina ögon!
Foto på LW

LW

Du bokar om föregående års resultat från ett balanskonto till ett annat för att tömma kontot för "Årets resultat" så att du står på noll hela året tills december, så du per den sista december bokar upp ett nytt resultat för just det året. Om du inte gör det, blir det missvisande. Så länge du dribblar mellan balanskontona påverkar du inte resultatet.
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Fast i realiteten som framgår från mina skärmdumpar så blir det ju inte så.

När jag bokar om årets resultat från föregående år dyker det upp som en tillgång/inkomst/PLUS-PengarIN i företaget, vilket ju inte stämmer. 
Så hur kan det vara rätt?
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

... Och det spelar ingen roll om jag bokar på 2010 eller 2019 för det dyker ff upp i balansräkningen som ett PLUS i årets bokföring.
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,262 poäng 10k badge 2x thumb
Ursäkta att jag klampar in här!

När jag tittar på din skärmdump över balanskontona ser jag att du behöver göra en storstädning.

Att man bokar om årets resultat som första verifikation på det nya året innebär i princip att man gör en städning och rengöring bland balanskontona. I en enskild firma är alla konton som börjar på 201X det egna kapitalet. Konto 2010 är de gångna årens samlade överskott i firman och innebär firmans "skuld" till dig. (Mer minus på 2010 är större "skuld" till ägaren.

Efter årsskiftet bokar man om alla 201X konton till 2010. Även 2018 egen insättning och 2013 egna uttag och 2012 egna inbetalda skatter.

I ditt fall skulle jag för att förenkla processen göra ombokningen per den 1/1 2017 så här:

D 2019     128 151,89
D 2018     310 462,91
K 2010     438 614,80

Dessa ombokningar påverkar inte ditt resultat.

Ditt resultat som du deklarerar för är det som till slut hamnar på konto 8999 - årets resultat.
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Sedan hur du gör detta i eEkonomi har jag precis som LW inte de rätta kunskaperna i. Men gissningsvis handlar det om manuell handpåläggning.
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Angående differens mellan resultat och beräknat resultat i balansrapporten kan en skillnad uppstått beroende på eventuell justering av 2016 efter att 2017 startats upp.

Testa att föra över UB från 2016 till IB 2017. Det borde finnas en sådan funktion även i eEkonomi.
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Tack för denna input!

Så jag bör alltså göra om "Omföring av årets resultat"-verifikationen, som i nuläget ser ut såhär:
D 2019   62 155,09
K 8999   62 155,09
(eller som LW rådde mig till: D 2010  62 155,09/K 8999   62 155,09)

till ditt exempel:
D 2019     128 151,89
D 2018     310 462,91
K 2010     438 614,80

Detta står ju inte alls i Vismas guide för hur detta bör göras (enl: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-foregaende-ars-resultat)

Däremot ser jag nu att omföringen inte öht ska bokas mot 8999, utan att det enbart ska vara D 2019/K 2010!
Vilket ingen hittills påpekat... Ska nog testa vad detta ger för effekt just nu.

Känner mig också väldigt dum nu som ställt frågor och fått felaktiga och otillräckliga svar som komplicerat livet för mig, när jag istället bara borde följt Vismas guidelines (som jag iof var tvungen att ställa frågan för att få en länk till).

MEN! om jag gör enl din modell, skulle det lösa problemet för mig med att programmet försöker påstå att mitt resultat för året är på 357tusen (fast det är 295)...?
...
Testade nu båda och de har båda samma effekt på siffran för årets resultat och det blir rätt! Så TACK!!!

Jag undrar nu bara - vad har det för effekt/skillnad, om jag följer din modell eller Vismas guide enl länken?

(Sedan vet jag inte vad UB och IB innebär alls?)
Foto på Ing-Mari

Ing-Mari

• 580 poäng 500 badge 2x thumb
Ingående balans är det som finns på kontot i början på året. Utgående är det som finns i slutet på året. 2016 års UB blir 2017 års IB.
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

Kjell, jag följde ditt exempel. Ville dock se i balansräkningen exakt vad som blir annorlunda mellan din modell och Vismas standard-guide.
När jag hade sparat verifikationen enl din modell gick det dock inte att göra om den - posten för D 2018 egna insättningar gick inte att ta bort sedan när jag försökte testa Visma-modellen... så det var bara att stå sitt kast och låsa bokföringen. Hoppas det inte uppstår några problem framöver nu!