Omföring ingående balanser kapitalkonton - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! 

När jag nollar ut mina kapitalkonton (omföring ingående balanser kapitalkonton) så slutar det med att jag får minus framför summan på eget kapital, 2010. Kan det vara såhär? Vad innebär det? Vad är egentligen eget kapital?

Sen har jag en fundering till som inte riktigt rör detta. Jag betalade min sista skatt för 2018 i januari 2019. Borde jag ha gjort det i 2018? Borde jag göra något speciellt med denna inbetalning? Verkar vara lite olika bud! 

Ps. har enskild firma och kontantmetoden
Foto på Ebba

Ebba

• 1,178 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Om du har eget kapital som är minus i balansräkningen så är det ett positivt eget kapital, d.v.s företaget är skyldig dig pengar. Pedagogiskt så det förslår. I eget kapital så blir ett positivt resultat negativt vilket då är positivt och naturligtvis helt tvärsom när så är fallet. Att du betalar sista skatten i januari är som det är då det ändå är då den debiteras. Tänk bara på att ta med den i din skatteberäkning som just en preliminär skatt för 2018. Finns lite böcker om enskild firma som kan vara bra att läsa på småtimmarna. Bäst är nog,  tycker jag, BL Infos böcker och då inte bara för att dom är från Hälsingland utan för att dom är skriva på svenska, d.v.s inte fikonspråk... Lycka till!
Foto på Ebba

Ebba

Hej! 

Tack för svaret! Bara så att jag fattar det rätt - jag ska låta skatteinbetalningen ligga kvar på 2019 utan att göra något särskilt med den, bara jag tänker på att ta med den i deklarationen för 2018? 

Japp, och då som betald preliminärskatt så att du får rätt i skatteberäkningen. 
Foto på Ebba

Ebba

Tack! :) 
Foto på Ebba

Ebba

Kom på en grej till! Eftersom företaget är skyldig mig pengar (då jag har minus framför summan på eget kapital, 2010), måste företaget betala tillbaka till mig? Borde jag nolla denna skulden på något sätt? 

Ett positivt eget kapital är bara bra att ha så jag skulle låta det vara kvar men behöver du pengarna så är dom ju typ dina. Om du nu inte har en restskatt på det året för då skall ju även dom tas ut och då sänks ju din fordran med det beloppet.
Foto på Ebba

Ebba

Tänkte det, tack!
Foto på Ebba

Ebba

Fast jag känner mig fortfarande liite förvirrad. Summan på eget kapital är inte samma summa som jag har på företagskontot + företagets sparkonto. Är detta fel? (Ska läsa boken du tipsade om)

Summan eget kapital är skillnaden mellan totala tillgångar och skulder, lite som bolagets förmögenhet liksom. Om vi översätter det till privatekonomi och tänker oss två staplar en med tillgångar och en med skulder,  så är ju tillgångarna vad du äger typ bil, hus och annat. Skulderna är dom lån du har och mellanskillnaden är eget kapital. Är det då en minuspost, d.v.s en skuld till ägaren för att få staplarna lika stora så är det ett positivt eget kapital. Om det däremot är så att du måste lägga till i tillgångsstapeln för att få lika höga staplar så blir det ett positivt tal och då ett negativt eget kapital. 
Opedagogiskt så det förslår men tänker man så här i stapeltermer så blir det lite bättre. Och har man mer tillgångar än skulder så är ju det bra liksom... Lycka till!
Foto på Ebba

Ebba

Okej nu blev det tydligare! Kan saker jag äger också vara typ datorprogram, kontorsmaterial, mobilabbonemang och busskort? :) 
Foto på Ebba

Ebba

Okej nu blev det tydligare! Kan saker jag äger också vara typ datorprogram, kontorsmaterial, mobilabbonemang och busskort? :) 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.