Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Omföra moms från 2650 till 1650 vid bokslut

Hej, 

När jag deklarerar moms bokar jag bort ing. moms och utg. moms mot konto 2650. Måste man sedan omföra saldot på konto 2650 till 1650 vid bokslut? 

Hälsningar

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bör ha för vana att - i de redovisningsperioder då ingående moms överstiger utgående moms - bokföra den momsfordran som då uppstår på konto 1650 debet, i andra fall 2650 kredit.

Om du sedan, vid bokslut, har en momsperiod med fordran i debet på 1650 och en annan period med skuld i kredit på 2650 så avgör du själv om du vill föra samman beloppen på samma konto eller hålla dem åtskilda.

Det blir rätt vilket som 

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad är skillnaden mellan att använda 1650 kontra 1630 i detta fall?
Fd medlem
Inte tillämpbar

1630 används först när momsperiodens saldo registreras på företagets skattekonto

Den momsskuld/fordran som du bokför på konto 1650/2650 vid bokslutsdagen noteras ju inte på skattekontot förrän senare.

Redovisar du moms månadsvis registreras momsskulden/fordran på skattekontot först ca en och en halv månad senare - därför blandas inte 1630 in debet/kredit förrän först då

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej. Man jag är inte riktigt med på när jag ska använda 1650 respektive 2650. Verkar som e-Ekonomi per automatik bokför en fordran på 2650 när jag gör en momsredovisning där ingående moms överstiger utgående. Kan inte beloppet ligga kvar på 2650 vid bokslutet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om programmet använder 2650 i debet är det naturligtvis ok. Låt då beloppet ligga där

Mikael

Har väl egentligen bara betydelse i aktiebolag då man bör ha dom på rätt plats i balansräkningen. Men även det går att lösa, åtminstone i Visma Bokslut. Då märker man bara upp 2650 så att det hamnar som 1650 vid positivt saldo och som 2650 vid negativt. Då blir det rätt i årsredovisningen. I en enskild firma kan man ha vilket som.. möjligen bör man se upp med negativa tillgångar i deklarationen, eller positiva skulder... ser mysko ut liksom.... Lycka till...!