Omräknad slutlig skatt för 2015 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har juli i år fått omräkning av slutlig skatt för 2015, SKM har bokat upp den på Skattekontot. Vilka konton skall jag använda för att bokföra det??? Tacksam för hjälp. Gunnar
Foto på Gunnar Lindgren

Gunnar Lindgren

• 170 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 60,622 poäng 50k badge 2x thumb
Vid aktiebolag
Debet 8910
Kredit 1630

om den omräknade skatten inte fanns med i bolagets egen redovisning vid bokslut 2015

Vid enskild firma:
Debet 2013
Kredit 1630

Mikael
Foto på Gunnar Lindgren

Gunnar Lindgren

Hej Mikael
Tack för ditt svar. Men 8910 - Skatt som belastar årets resultat. Det känns inte rätt att det belastar årets resultat eftersom det inte är en avdragsgill post.
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 11,606 poäng 10k badge 2x thumb
8920 Skatt på grund av ändrad beskattning 
Foto på Gunnar Lindgren

Gunnar Lindgren

Hej Thomas, det var det kontot jag trodde jag skulle använda 2015 och fick det underkänt av SKM.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 60,622 poäng 50k badge 2x thumb
Jag använder rutinmässigt 8910 eftersom det saknar praktisk betydelse. I bolagets årsredovisning hamnar det under rubriken årets skatt i resultaträkningen och i bolagets inkomstdeklaration i ruta 3:26 oavsett.
Det jag ville belysa med mitt svar var skillnaden i kontering beroende på om den omräknade skatten fanns med i de ursprungliga räkenskaperna eller ej.

Så det politiskt korrekta delsvaret blir :  :)

vid AB

Debet 89XX Årets skatt gruppkonto
Kredit 1630

om den omräknade skatten inte finns med i de ursprungliga räkenskaperna

och
Debet 2510
Kredit 1630

om den omräknade skatten fanns med i de ursprungliga räkenskaperna

Mikael

Foto på Gunnar Lindgren

Gunnar Lindgren

Hej igen Thomas
Tack för att du orkar svara hela tiden. Jag bokförde i E-ekonomi på 8920 och deklaration som sytemet tar fram hamnar det i ruta 3.25 vilket minskar vinsten som redovisar i ruta 3.26.
Kan Vismas system var felaktigt  uppbygd. Har suttit telefonkön hos SKM men tröttnar efter ett tag på allt väntande.
Hälsningar Gunnar
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 11,696 poäng 10k badge 2x thumb
Har för mig att det finns en ruta på deklarationsblanketten där du gör skattemässiga justeringar som heter "ändring av tidigare års beskattning" (jag har inte möjlighet att kolla det nu). Fyll i beloppet där så ska det bli rätt i årets taxering. 
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,328 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Gunnar,

Känner du att du har fått svar på dina frågor? Jag tänkte flika in med tråden Bokföring av slutgiltig skatt för AB där Per skriver en sammanfattning om hur skatten i ett aktiebolag bör bokföras. Kika gärna på den tråden och återkoppla om du har ytterligare funderingar. 

/Theodor 
Foto på Gunnar Lindgren

Gunnar Lindgren

Hej och tack för att du tog dig tid att lämna förslag. Problemet är att när du bokar in det på ett 89 konto oavsett Debet eller  Kredit så kommer det att påverka årets resultat(2018) i deklaration (hamnar på rad 25). Enligt uppgift från aukt.rev. så får man inte gå in och stöka i 2017 bokslutet.
För din info så har jag min bokföring kopplad så att jag får ut årsredovisning och deklaration.
Med vänliga hälsningar Gunnar
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,328 poäng 4k badge 2x thumb
Hej igen Gunnar,

Precis som du säger så kommer 8910 och 8920 att påverka ruta 3.25 Skatt på årets resultat, vilket i sin tur påverkar årets resultat. Om du gör ändringen i bokföringen i år så kommer det att påverkar deklarationen som du sedan skapar för 2018 och om du går tillbaka till 2017 och gör ändringen kommer det att påverka resultatet på föregående räkenskapsårs deklaration. Hur är det tänkt att du ska göra denna ändringen, på detta året eller i förra räkenskapsåret. Vad säger din revisor eller eventuellt Skatteverket om du har kollat med dem?

Vad jag kan läsa i boken Redovisa Rätt står det gällande deklarationen att i blankett INK2 redovisas årets bokförda skattekostnad på rad 3.25 Skatt på årets resultat men eftersom denna kostnad inte är skattemässigt avdragsgill ska den sedan återföras under skattemässiga justeringar på rad 4.3 Bokförda kostnader som inte ska dras av. I tilläggsmodulen för deklaration/årsredovisning kan det då vara så att du ska gå in på Deklaration - Skattemässiga justeringar och föra in den summan där. I så fall kommer även beloppen i ruta 3.25 och 3.26 att påverkas. 

Återkoppla gärna om något var oklart eller om du har ytterligare funderingar.
/Theodor
Foto på Gunnar Lindgren

Gunnar Lindgren

Tack för ditt svar Theodor.
Om vi tar steg 1 först.
Jag bokade på 8920 som är det rätta för omräknad skatt. Deklarations program bokade in det på 3.25 vilket är rätt, MEN det återförde inte skatten på 4.16 och därför blev deklarationen fel. Har påpekat denna för Visma och det kommer troligtvis bli korrigerat innan nästa deklaration.

2. Ingen åtgärder/förändringar får göras i 2017 deklaration. Däremot så skall den högre skatten för 2017 års skattemässiga resultat redovisas i 2018 bokföring.
Hälsningar
Gunnar
Ps När man bokar in på konto 8910 så blir det helt korrekt i deklaration.