Omstart/Nystart av Enskild Firma efter datorkrasch och utan backup

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
Behöver få veta vilka grunduppgifter och basdata (för skattemyndigheter mm) som behöver läggas in för ny/omstart av Enskild Firma från noll där alla tidigare uppgifter från tiotalet år felaktigt raderats.
Foto på kjellisaltis

kjellisaltis

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

  • 0
  • 1
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 1,306 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Kjellisaltis, 

Först vill jag kolla om du har något sparat på papper? underlag/ kvitton m.m. 

Det andra jag vill dubbelkolla är om du har kollat hårdisken på datorn som kraschade, det gick inte att rädda företagsfilerna på den alls? Jag vill försäkra mig om att det inte går att rädda något innan du måste börja om på nytt. 

Ha en fin dag! 
/ My 
Foto på kjellisaltis

kjellisaltis

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Tack My men jag måste tyvärr utgå från att det inte finns något underlag förutom pappersbaserade deklarationskopior för perioden 2016-2017. Däremot finns alla underlag, verifikat mm från 1 januari avseende 2018 tillgängliga för att lägga in på nytt men kärnfrågan är VAD som ska läggas in i Visma Enskild Firmas bokföringsprogram som "ingångsvärden" innan påfyllningen av uppgifter avseende 1 januari 2018 och till dags dato påbörjas.
Tack på förhand
/Kjell E
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

  • 1,306 poäng 1k badge 2x thumb
Hej kjellisaltis,

Jag förstår det som att det är NE-blanketten du har kopia på. Om så är fallet så är det balanräkningen i denna utskriften för 2017 du kollar på för att få in rätt summor till dina ingående balanser. Därefter kan du börja bokföra från 1:a Januari 2018 i Visma Enskild Firma.

 Däremot så måste räkenskapsinformationen sparas i 7 år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades enligt bokföringslagen och jag tolkar det som att du endast hade underlag för 2018 sparat.
Jag hade i detta läget även rekommenderat dig att höra av dig till Skatteverket samt Bolagsverket för att höra med dem hur du ska göra när allt har försvunnit på detta sätt, utefter det sedan bestämma hur Visma enskild firma i det läget påverkas. 

Hoppas du fick svar på dina frågor, funderar du på något ytterligare så är du väkommen att höra av dig. 
Ha en fin dag!
/ My