Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Omvänd byggmoms vid försäljning

Jag har en idé om att det vore smart att kunna knyta en "default-artikel" till kundregistret. Det skulle innebära att man kunde knyta en "omvändmoms-artikel" till en kund med omvänd byggmoms och på så sätt säkerställa att kunden får en korrekt faktura. Som det är i dag så kan du ju av misstag välja fel artikel då du ska fakturera kund och då blir det inte omvänd byggmoms trots att du har ställt in det på kundnivå.

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag undrar i vilket program du tänker på, jag ser att du har tillgång till både Administration och eEkonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag tänker främst på Visma Administration
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag tänker främst på Visma Administration. Det skulle förmodligen vara värdefullt även i Visma eEkonomi.
Davor P1
CHAMPION

Hej Hanna,

Jag tror att det du frågar efter redan finns i Administration

Om du under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - ARTIKLAR/LAGER - ARTIKELKONTERINGAR bockar i att artikeln skall användas för OMVÄND SKATT så skall allt lösa sig "automatiskt".

När du nu bockar i att omvänd moms skall gälla kommer alla artiklar bokas mot konto 3231.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du skriver en faktura bockar du ju i rutan "momsskyldighet vid omvänd skattskyldighet" och har du då artikelkonteringarna rätt ibockade går det per automatik 
Under den förutsättningen att du  artikelnummer på alla rader - du kan inte skriva en textrad i faktura med en summa utan artikelnr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, det är just det här som gör att jag inte tycker om att man ska använda forumet... Det är så svårt att göra sig förstådd!!

Nej, problemet löses INTE automatiskt för att man har lagt in omvänd skatt på artikelkonteringen. 

OM du av misstag tar fel artikel (en som inte har omvänd moms) så kommer det att debiteras moms och det är ju inte säkert att du ser den där lilla ibockade rutan då du ska göra fakturan.

Mitt förslag går ut på att du ska kunna lägga in artiklar mot kund som är styrda mot omvänd moms så att man vid skapande av faktura får upp de artiklar man har lagt in på kund automatiskt. Då riskerar du inte fel lika lätt.

Men om du ser till att ALLA artiklar kan köras med omvänd moms kommer du runt problemet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är ju så att  det finns kunder som ibland ska ha omvänd byggmoms och ibland inte med samma artiklar därav är den "lilla" rutan på fakturan användbar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack. Då ska jag testa det. Men menar du att alla artiklar ska ha bocken omvänd moms på artikelkonteringen? Jag vill ju inte att allting bokförs mot konto 3231?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och hur gör man med momskod, ska den alltid vara 4 då?
Davor P1
CHAMPION

Det du gör är följande:

1. Gå in på FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - ARTIKLAR/LAGER - ARTIKELKONTERINGAR 
2. Här har du en eller flera "konteringskoder" som du kan välja. Dessa knyter du mot dina artiklar i artikelregistret (se lite längre ner hur)
3. Bocka för OMV. SKATT
  - Finns inte kryssrutor för omvänd moms måste du göra en ändring under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - FÖRSÄLJNING. Här finns en kryssruta "Företaget fakturerar enligt regler för omvänd momsskyldighet"
4. Kontrollera att du använder konto 3231 i kolumnen Omv. Skattskyldighet

När detta är gjort håller programmet självt reda på vad det skall vara för momskod vid skapandet av order (eller faktura). Momskoden blir "0".

Davor P