Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Omvänd skattskyldighet 0,00

Hej
Jag har fått en faktura (datorprogram) där det anges
omvänd skattskyldighet 0,00

Jag tolkar detta som omvänd moms 0kr. Betyder det att jag bara kan bokföra rakt upp om ner utan momsrad (då summan är noll)?
mvh
ew
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det står väl 0 kr för att det inte är fråga om omvänd skattskyldighet (gäller endast byggbranschen) det bör finnas en specifikation på 25% i moms på netto beloppet?
Mycket märkligt att ett företag som säljer dataprogram äns har en sådan formulering på sina fakturor !! Dom omfattas ju inte av den skatteregeln..
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jag hade tagit kontakt med leverantör och frågat kring detta, och om fakturan verkligen innehåller 0 kr i moms. Tänker att du får en kredit och sedan en ny korrekt faktura som innehåller moms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

är fakturan från Svenskt bolag eller ifrån ett EU-bolag?

om Bolag utanför Sverige - EU se 
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för svar!
Om jag fattade det rätt är det absolut inte tal om omvänd moms? Däremot fattar jag fortfarande inte hur jag ska kontera detta (map momsen). 

Det är eu-bolag. Och fakturan ser ut som enligt nedan. 
Jag tycker det är så konstigt och förstår egentligen inte vad jag ska göra. Jag driver ett litet eget företag på FA sedel och har inte så många typer av verifikationer och det här är nytt för mig. 
Jag fattar inte om jag måste registrera momsen eller inte. Jag vet inte om det gör någon skillnad om jag säger att det är microsoft och office 365 som är produkten jag köpt?
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej, det är inte alltid lätt att veta hur man hanterar alla olika händelser.
Om fakturan är från annat EU-land och ställd till din enskilda firma ska fakturan konteras med kostnadskonto t ex 4515 (inköp av varor från annat EU land, 25%) 131,10 kr,  och momsen ska konteras in och ut med 32,75 kr
(131,10 kr x 25% = 32,75)

Kontering vid betalning från checkkontot:
1930                                        kredit 131,10 kr
4515     debet 131,10 kr
2614                                        kredit 32,75 kr
2647     debet 32,75 kr

(2614 har momsrapportkod 30, 2647 har momsrapport kod 48)
4515 är 
inköp av varor från annat EU land, 25% - momsrapportkod 20
4535 är inköp av tjänser från annat EU-land, 25% - momsrapportkod 20