Önskan om förbättring av utskriftsdialog - Administration

  • 9
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Problembeskrivning: Då man har en kundfaktura öppen och väljer skriv ut öppnas dialogrutan "Direktutskrift faktura". I denna dialogruta har vi ett önskemål om att det ska synas vilken skrivare som för tillfället är vald. Allra helst också kunna välja skrivare för den aktuella utskriften direkt i dialogrutan utan att behöva klicka sig fram i underdialoger. 

Orsak: Vi har flera skrivare, en liten bordsmaskin på kontoret för enstaka utskrifter, en stor mfc-maskin för volymutskrift, pdf-skrivare samt e-fakturaskrivare och har stort behov av att byta mellan dessa. Att minska ner antalet knapptryckningar som erfordras för att växla mellan olika skrivare skulle underlätta det dagliga arbetet väsentligt.
Foto på Nicklas

Nicklas

  • 222 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 9
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Instämmer helt i detta önskemål
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,514 poäng 5k badge 2x thumb
Har samma problematik, och tycker det hade varit väldigt bra att kunna välja vid utskriften.
Foto på Peter R

Peter R

  • 3,374 poäng 3k badge 2x thumb
Den funktionen skulle vara bra på fler ställen. T ex i offerter, order och beställningar, finns säkert fler.
Foto på Josefin Harrysson

Josefin Harrysson, Fd Team Manager - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Tid, Visma Webbfakturering, Visma Compact

  • 1,484 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, 
Tack för att ni hör av er till oss på forumet.

I alla utskriftsdialoger för dokument (t ex offert, order, faktura, beställning) finns knappen Inställningar med möjlighet att se vald skrivare samt ändra denna vid behov. För många av våra användare är detta en inställning som man ändrar sällan och därför har vi valt att lägga det ett knapptryck bort.
Hoppas det löser er problematik. 
Foto på Conny S

Conny S

  • 812 poäng 500 badge 2x thumb
Det stämmer inte alls att det är ett knapptryck bort...
I Adm. 2000 måste vi i utskriftsdialogen först välja 'Inställningar...' sedan 'Skrivarinställningar...' för att äntligen komma fram till listan över skrivare.
Efter val måste vi sedan trycka på 'OK' för skrivarvalet, sedan 'OK' igen innan vi är tillbaka till utskriftsdialogen för att trycka på *Skriv ut/Skicka*.
Om frågeställarens önskemål blev verklighet är det ett val och en knapptryckning till utskrift, för oss är det FYRA knapptryck plus ett val.
Foto på Peter R

Peter R

  • 3,374 poäng 3k badge 2x thumb

Egentligen är det typ det fönstret som kommer upp när man t ex vill skriva ut balans/resultaträkning. Sedan behövs kanske inte valet med vilka sidor eller antal exemplar vara med.

Josefin, du skriver "För många av våra användare är detta en inställning som man ändrar sällan..." Hur vet du det? Har ni gjort en förfrågan till alla användare eller är det ett antagande?

Foto på Nicklas

Nicklas

  • 222 poäng 100 badge 2x thumb
Som Conny S helt korrekt skriver är det inte alls en knapptryckning bort. Det handlar om 5 knapptryckningar. Gissningsvis är det kunder med lite större volymer som oftast behöver ändra detta från fall till fall. 5 extra knapptryckningar per kund för oss och 20-30 fakturor som behöver specialhanteras varje dag blir 100-150 extra knapptryckningar varje dag. På ett år med 253 arbetsdagar blir det 25300-37950 onödiga knapptryckningar.

Det är mycket irriterande och borde kunna göras mer användarvänligt. 
Foto på Josefin Harrysson

Josefin Harrysson, Fd Team Manager - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Tid, Visma Webbfakturering, Visma Compact

  • 1,484 poäng 1k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej på er, Önskemålet om attdet ska synas vilken skrivare som för tillfället är vald ligger ett knapptryckbort (eller två eftersom man behöver välja Avbryt också). Att byta skrivarekräver några klick till, det är helt korrekt. :)

När vi görförändringar i programmet genomför vi ofta användartester och utifrånresultatet diskuterar vi hur en funktion eller dialogruta ska se ut. Vi pratarockså med personer på vår supportavdelning för att få en förståelse för hurvåra kunder använder sina program. Vi pratar även med lärare som undervisar iprogrammen om hur vanligt det är att man gör si eller så.  

Input från olikahåll ger oss ofta en bra förståelse för hur mycket en funktion, en knapp elleren utskrift används. Det är utifrån denna sammantagna bild som vi görbedömningen (antagandet) som ligger till grund för vad vi lyfter fram direkt idialogrutor och vad som ligger ett eller flera knapptryck bort. Iblandskickar vi ut enkäter till urval av våra användare, men vi gör aldrigförfrågningar till samtliga användare om funktioner i programmet.

Vi tar till ossönskemålet och får prioritera det mot andra behov som lyfts i våra kanaler.

Fortsätt gärna att gilla ochkommentera i tråden så får vi mer värdefull input. :)
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.