Order / fakturering - Administration

  • 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Ny version  till SQL 2018.3 eller 2018.4 totalt värdelöst när man ska fakturera från order.
När man i order gör faktura och ska tillbaka i order hamnar man längst ner bland alla orders och inte där man utgick i från ovan sett hur man ställt in listning på. I version 2017 fungerade detta utmärkt. 
Detta innebär att efter varje order som faktureras ska man scrolla ingen allt för att komma tillbaka där man var. 
Enligt support så skulle detta vara ändrat mellan 3 och 4 men tyvärr inte.
Har varit i gen men de slår i från sig .
Hur löser man detta
Foto på SF

SF

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 11 månader sedan

  • 0
  • 3
Foto på Anton

Anton

  • 334 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har testat och när jag skapar en faktura ifrån en order och går tillbaka till fliken för order igen så hamnar jag i kortläget på ordern jag var inne på.
Går jag sen tillbaka till listan så är jag vid samma order i listan. Detta funkar för mig på både 18.3 och 18.4. Har jag missuppfattat dig?
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej SF.
Det är inget som är ändrat mellan vissa versioner. Jag ändrar ditt problem till en fråga. Precis som Anton skriver så ska du hamna tillbaka till den order du en gång utgick ifrån. Gör du på ett annat vis än att skapa faktura från en order? Oavsett om jag utgår från listläget eller ett orderkort så hamnar jag tillbaka på den order jag startade på. Stänger du orderfönstret mellan eller hur gör du?
Foto på Polo

Polo

  • 84 poäng 75 badge 2x thumb
Instämmer med tidigare inlägg. Vi läser in order från ett servicesystem. Därefter hanterar vi order i fliken "order". I mitt fall har det uppstått två saker sedan vi uppdaterade till 2018.3 från 2017.0.

1) När jag lagt till "Vår referens" samt "Resenh" så hamnar jag per automatik längst ned i ordern, d.v.s. jag får scrolla upp för att se de ifyllda orderraderna.

2) När jag skapat faktura av order, hamnar jag i kundfakturafliken. När jag sedan går tillbaka till orderfliken, hamnar jag på den senaste order som jag gjort om till faktura. Får klicka på lista och sedan en annan order för att den fakturerade ordern ska försvinna.

Det blir störiga moment i längden, så ser gärna att ni försöker jobba bort detta.
Foto på SF

SF

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Helen / Anton 

Det du beskriver är rätt när man har i listläget ” alla ” i order men när vi fakturera så har man listläget ” ej fakturerat” och då hamnar man sist  och då måste man scrolla igenom alla tills man kommer där man var.
Förut hamnade man tillbaka där man var och kunde använda piltangent till nästa, oftast så har man/jag även sortering på kundnamn och då blir det att scrolla
Testade idag att fakturera till kund på E , fakturan skapades , tryckte på fliken "order " för att komma tillbaka och då visades den order som jag gjorde i kort form men när man trycker på pilen för nästa  är man på bokstaven V.

Detta är mycket frustrerande och tidslukare till ingen nytta
Man måste ju komma tillbaka där man var.

PS

Jag stänger inga fönster under.  

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej 
Det är en förändring gällande sök och urval. Anledningen är databasen. Har du ett urval som exempelvis ej fakturerat och sedan fakturera då är den ordern fakturerad och tappar då kopplingen till det urval du har uppe i huvudet. Jag förstår att det är stökigt då den förra databasen inte var lika känslig. 
Foto på Marie

Marie

  • 614 poäng 500 badge 2x thumb
Så hur gör man om nu när man skapar fakturor från order? Om jag har lista i orderfliken uppe, urval: Ej fakturerade, skapar en faktura av en order. Hur ser det sen ut när jag går tillbaka till orderfliken? Är det alltså inte som nu, att jag kommer tillbaka till Ej fakturerade? Och att då den ordern som jag fakturerat är borta, och jag kan fortsätta med att skapa faktura av nästa order?? Förklaring TACK! Måste veta innan vi laddar ner uppdateringen.
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

  • 890 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Marie,

Tack för en tydlig beskrivning av hur du arbetar! När du skapat faktura av order från orderlistan och därefter går tillbaka till fliken Order kommer urvalet ligga kvar (Ej fakturerade), men nästkommande order i listan kommer inte automatiskt markeras som det var i tidigare versioner, utan du hamnar längst ned i listan. Du behöver därför manuellt peka ut nästa order som du vill fakturera om du vill skapa dem i den ordning som du valt i huvudet.

/Joanna
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
Jag håller med om att detta är en mycket stor försämring. Istället för att snabbt och smidigt stega igenom orders och hantera dem i följd så måste man nu leta sig tillbaka manuellt i listan. Önskar att Visma började intressera sig för kunder som hanterar mycket orders och som kräver en smidig och effektiv process.