Orderhistorik i version 2017.1 - Administration

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Visma administration 2000 version 2017.1

Efter uppgradering till sql version har vi problem i ordermodulen.

När man håller på att skapa ny order, finns det inte möjlighet att se orderhistorik på kund för att snabbt kunna se vad kund beställde förgående ordrar. Fungerade utmärkt i tidigare version.

Hur får man till det i nya versionen utan att behöva lämna sidan ny order?

Foto på Axelssons

Axelssons

  • 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Axelssons.
Jag är inte riktigt med på hur du menar. Vill du beskriva hur du gjorde så jag kan testa här.
Foto på Patrik

Patrik

  • 60 poäng

Hej, lite sent svar, men detta problem kvarstår.

Så här jobbar vi:

Vi ringer våra kunder och tar emot ordrar.

1. Ny order skapas (ctrl N)

2. Väljer kund genom att börja skriva kundnamnet, när rätt kund hittats - enter.

3. Nu vill vi kanske titta på kundens föregående ordrar, då bläddrar vi bakåt med ctrl+page up/page down. Detta fungerar bra på aktuell kund som valts från början i ny order.

4 Men om kunden jag ringde nyss inte lägger en order, så vill jag använda den tomma  ordern till nästa kund jag ringer. Jag byter namn på den tomma ordern.

5. Nu uppstår problemet, när jag bytt namn på en tom order, så sorterar den sej inte i registret efter kundnamn (som jag valt från början)

6 Så när jag nu har "kund nr 2" på tråden och skall bläddra bakåt i den kundens orderhistorik, så kommer jag till "kund nr 1" gamla ordrar.

7. Hoppas Ni förstår hur jag menar. Jag kan annars visa i Teamview.

8. sammanfattningsvis kan man uttrycka det så här:

När jag byter kund på en order, uppdateras inte sorteringen i orderregister efter förvald sortering ( i vårat fall är alltid kundnamn valt).


Med vänlig hälsning Patrik Axelsson 070-5630545

vd AXELSSONS I ABY AB  


Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Patrik.
Jag skulle vilja påstå att problemet du upplever är orsakat i urval/sortering, just den funktionen är annorlunda i SQL mot dBase då den inte ser över ditt val. Kan upplevas störigt men som det är just nu kan jag inte påverka det.  Dock testar jag i 2018,1 med Kundnamn och bläddrar runt då får jag se alla ordrar på en viss kund. Mina urval är då Alla/Kundnamn/stigande. Har du samma?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.