Oreda med momsutbetalningar (1650 och 2650), Enskild firma

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När jag fått momsutbetalning till skattekontot och när moms dragits från skattekontot har jag missat att bokföra detta. Balansen på kontona 1650 och 2650 överensstämmer därför inte med aktuell skuld till Skatteverket. 

Har hört att transaktionerna på skattekontot hanteras privat vid enskild firma. Ska jag bokföra momstransaktionerna som utförts från skattekontot i efterhand eller är det tillåtet att bara summera ingående och utgående moms under året för att överföra till NE-blanketten istället? Tack!!
Foto på Adam B

Adam B

• 228 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Ulf Jonsson

Ulf Jonsson

• 5,170 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! Förslag på hur du kan göra
1. Ta fram ett kontoutdrag för skattekontot för den period som du vill rätta
2. Bokför transaktionerna och använd dig då av konto 1630 Skattekonto
3. Transaktionerna som du bokför på konto 1630 är bra om de överensstämmer med kontoutdraget du tagit ut.

Vanligtvis bokför man en momsredovisning så här; exempelvis om du ska betala in 1 000 till skatteverket:
D1630/K1930 1 000
D2650/K1630 1 000

Då har du fått med transaktionen på skattekontot och tömt momsredovisningskontot.
Lycka till
Foto på Adam B

Adam B

• 228 poäng 100 badge 2x thumb
Stort tack!! 

Jag förstår att det varit ett misstag att se transaktioner på skattekontot som privata och skulle verkligen behöva hjälp med fler frågor!

Jag har med ett tidigare redovisningsprogram haft momsredovisning som bokat mot antingen 1650 eller 2650 beroende på om jag haft skuld eller fordran till skatteverket. Ska jag under denna period boka D2650/K1630 när betalning av moms dragits från skattekontot och K1650/D1630 när jag fått insättning av moms till skattekontot?

Trots att eEkonomi endast använder 2650 vid momsrapport så har jag vid ett tillfälle krediterat 1650 när jag fått utbetalning av moms tillbaka till företagskontot från Skatteverket. Ska jag skapa en korrigeringsverifikation och sedan ändra detta till D1930/K2650?

Jag har under 2017 även överfört en summa från företagskontot till skattekontot för att betala både moms och preliminärskatt som jag bokat K1930/D2010. Ska jag ändra på denna också?

Ska jag låsa upp tidigare år för detta eller skapa ändringsverifikationer i olåst period med dagens datum? Jag har tyvärr låst 2017.

Rejält tacksam för allt som kan vara hjälpsamt!!
Foto på Ulf Jonsson

Ulf Jonsson

• 5,170 poäng 5k badge 2x thumb
Din första beskrivning med D2650/K1630 vid betalning av moms och K1650/D1630 vid återbetalning är helt riktig OM man använder  de olika kontona vid momsrapporteringen.
Om du har möjlighet att öppna året och ändra och korrigera enligt din beskrivning är det ju bra samt att du ändrar på konteringen för 1930/2010. Förändringar i eget kapital sker ju endast vid bokslut.
Om du inte kan låsa upp det gamla året går det ju att ändra på det nya året, transaktionerna är ju inte resultatpåverkande. Lycka till

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.