Öresavrundningsfel vid deklarationskontroll 2017/2018 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När jag kör deklarationskontrollen i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning så får jag följande fel:

Förändring av eget kapital stämmer inte med balansräkningsgraden

Just nu anges totalt eget kapital vid årets utgång i balansräkningen till 221 465. I förvaltningsberättelsen anges motsvarande till 221 466. Kontrollera att rätt värden är inlagda på fliken Eget kapital på sidan Förvaltningsberättelse.En vanlig orsak till differens är att uppgift om utdelning eller aktieägartillskott inte angetts på ett korrekt sätt på fliken Eget kapital.

Då det bara skiljer 1 (en) krona så tror jag att det är ett öresavrundningsfel. Hur kan jag korrigera detta?
Foto på STUDSA

STUDSA

• 1,368 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Ursäkta för ett sent svar! 

Programmet gör en jämförelse mellan balansräkningen och summan för Eget kapital och totalen på Eget Kapital på förvaltningsberättelsen. Det låter, precis som du säger, som en öresavrundningen.
Går du in på förvaltningsberättelsen så kan du klicka på tecknet med "i". Där får du information om vilka bokföringskonton som den har hämtat samt vilka belopp. 
Det kan du jämföra med bokföringskontona på balansräkningen. 

Det går att ändra i rutorna på balansräkningen och ändra beloppet på balansräkningen. Klicka på "Ändra" och då kan du öka eller minska beloppet med 1 krona. 
Samma sak går att göra på förvaltningsberättelsen, att klicka ändå och öka eller minska 1 krona, om du hellre vill göra avrundningen här. 

Däremot har jag inte varit med om att Bolagsverket har hängt upp sig på att det diffar en krona. 

Ha det gott!
/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.