Öresutjämning vid delbetalning av faktura - Enskild firma

• 1
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
En faktura har delbetalats och jag har då fått en summa på 450,50 kr inbetalad till mitt konto. Vid bokföringen av delbetalningen gör VISMA Enskild Firma en automatisk öresavrundning till 451 kr. Summan gick att justera till 450,50 innan posten sparades och på underlaget i bokföringen står därmed 450,50. I översikten och i behållningen på kontot är det ändå bokfört 451 kr.
Verkar möjligen som en detalj som kan behöva rättas till i programmet (?)
Hur kan jag justera detta så att bokföring och faktisk kontobehållning stämmer överens?
Foto på Bjorn W

Bjorn W

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 1
  • 2
Foto på Havsutter

Havsutter

• 72 poäng
Det där var intressant - jag har haft samma dilemma och ofta stämmer inte konto uppgiften i VISMA mot verkligheten för mig heller. Sår jag är nyfiken på vad du får för svar. Tack!
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,146 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Bjorn W,

I programmet Visma Enskild firma blir ören automatiskt avrundade vid delinbetalning och det går i dagsläget inte att ändra på. 
Din faktura kommer därför att bli delbetald med 50 öre för mycket.

För att saldot däremot ska stämma på ditt företagskonto/girokonto i programmet mot hur det ser ut i verkligheten får du sen skapa en ny kassabokspost  - Ny inbetalning med typen Försäljning. Se då till att det är mot samma konto och på samma datum och registrera då -0,50 kr.
Se till att rutan Öresavrunda inte är ibockad. Nu kommer ditt saldo på ditt konto vara samma i programmet som i verkligheten.

Återkom om du har fler frågor.

Ha en fin dag!
/Cecilia