Överföring från bank - eEkonomi

  • 3
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vad är det som sker?

Får påminnelse om att leverantörsfakturor förfallit... har ju automatisk överföring från Handelsbanken

har 3 transaktioner med valutadag 22/6 som jag inte "kommit in" i programmet

Och jag har loggat ut och loggat in igen kl 8:40


Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 3
Foto på musklamera

musklamera

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb
Samma problem här !
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

efter ny ut och inloggning* så kom 5 händelser som skulle avstämmas...

kl 10:00


* vilket inte är lika enkelt numera

Foto på Kristin Kaasen

Kristin Kaasen, Fd anställd - produktspecialist Visma eEkonomi

  • 1,706 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Vi läser in filerna med kontotransaktioner automatisk när vi får de ifrån banken. Ibland kan det hända att de kommer lite senare till oss, även om det händer väldigt sällan.
Just den 23/6 fick vi filerna lite senare vilket är anledningen till att du först fick in transaktionen vid tio tiden.
(Redigerad)
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Man får en massa notiser om leverantörsfakturor som förfallit, Har ju automatisk överföring.... så varför?

Så en notis om att filöverföringen inte gjorts skulle inte vara så dumt


Foto på Kristin Kaasen

Kristin Kaasen, Fd anställd - produktspecialist Visma eEkonomi

  • 1,706 poäng 1k badge 2x thumb
Hej igen Pacsac!

Att du får en notis i programmet om att fakturan är förfallit den 22/6 (när du loggar in på morgonen 23/6) beror helt enkelt på att filen kom lite senare än normalt. Eftersom filen som kommer från banken (som innehåller transaktioner från dagen innan) kom först vid 10:00 vet eEkonomi helt enkelt inte innan dess att fakturan faktiskt är betald, därav den upplysningen. Jag tar med mig om vi kan se över det som står i meddelande så det blir tydligare på något sätt.

/Kristin
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb
vad jag menade var att ni kan skicka meddelande om förfallen faktura men inte att bankfilen är inte är överförd som den borde

Matcha påminnelser mot överföringsfilens datum så slipper man en massa notiser man inte behöver
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Är det problem idag också??


Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Jepp så var det!!

Detta är något ni får se över

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Önskar att få en notering när ni har problem med överföringen från banken

har ni problem idag?


Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Önskar att ni ger en notering när överföringen från banken INTE fungerar.

Som idag t.ex.

Foto på Kristin Kaasen

Kristin Kaasen, Fd anställd - produktspecialist Visma eEkonomi

  • 1,706 poäng 1k badge 2x thumb
God morgon Pacsac

Ja, i dag på morgonen så var det en fördröjning på banktransaktionerna. Jag håller med om att en upplysning till er användare hade varit bra, och det finns med i våra planer att kunne ge bättre information vid driftstörningar.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Det vore bra, eftersom det händer minst en gång i veckan numera

Se gärna över rutinen att påminna om leverantörsbetalningar och kundfakturor som förfallit att dom matchas mot senaste banköverföring.

Sätt ett datum och tid vid saldot på  "Startsidan"

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

igår och idag finns inte föregående dags banktransaktioner "på plats" när man loggar in (mellan kl 7,30-7,50)


Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

samma sak idag fredag 20/11 ingen uppdatering från banken kl 9.

Och i går varnade "appen" att det finns "Ej avstämda banktransaktioner" kl 9,41

Dessa var ordnade kl 8,40 när väl banköverförningen kom


(Redigerad)
Foto på annilie

annilie

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hej, jag har kund som använder LB-fil och ofta får notifiering att leverantörsfak....

Hej, jag har kund som använder LB-fil och ofta får notifiering att leverantörsfakturor ej exporterats. Eftersom det är lev fakturor med autogiro skall de inte exporteras så jag tycker det lätt blir förvirrande för kund. Kanske en förtydligande text skulle hjälpa. Annilie/Deskjockeys
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Fick man önska (något ytterligare) så vore det himla trevligt att över en kopp kaffe på lördagsmorgonen sitta i lugn och ro och bokföra alla händelser som skett på banken under fredagen

Alltså en banköverföring på lördagsmorgonen

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb
En notering när/att överföringen från banken skett skulle vara bra, t.ex. under där det belopp som visar saldot på banken
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Idag har överföringen inte fungerat


Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa! 

Jag skulle vilja lyfta att vi nu har en statussida som ni kunder kan kika på, där uppdaterar vi med eventuella driftstörningar mellan eEkonomi och banken. Här uppdaterar vi om det finns en störning i kopplingen som gör att överföringen inte fungerar optimalt. Däremot ska jag nämna att händelser som att det kommer in lite senare till eEkonomi inte alltid kommer uppdateras på statussidan utan där uppdaterar vi med större driftstörningar.

Ni hittar statussidan här.

/Lovisa
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

skulle ju varit kanon om det kom en notering på startsidan om det var problem med driften och när senaste överföring till bank och från bank skett.

Trevlig sommar från mig och Sola i Karlstad


Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

2016-10-14: Allt är   " Operational"

MEN, någon fil att godkänna finns inte, har väntat 30 min

OCH gårdagens banktransaktioner kommer inte in


Foto på Annie Sten

Annie Sten, Knowledgeteam eAccounting

  • 7,230 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Pacsac!

Vi har dessvärre haft lite fördröjning på filer till och från banken idag på morgonen. De ska nu börja trilla in i programmet och filerna ska visas på banken.
Jag ber om ursäkt för detta.

Vår sida för Statuspage som du nämner visar bara "större" typer av problem eller störningar.

Givetvis är denna typ av försening viktig information för er kunder också. Det pågår diskussioner kring detta för att se vad det skulle innebära till kommande versioner.
Mer än så kan jag dessvärre inte säga.

Trevlig fredag!

/Annie
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

KL 12 fanns dom inte


Foto på Annie Sten

Annie Sten, Knowledgeteam eAccounting

  • 7,230 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen! Det kan tyvärr variera lite hur lång tid det tar innan filerna kommer in från kund till kund. Tittar jag på ditt kundnummer så ser det ut som att filerna kom in runt kl 14.
Hoppas att det stämmer och att du har kunnat jobba på som vanligt efter det. 

/Annie
Foto på KenArd

KenArd, Champion

  • 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Annie,
Lade in en betalning i går kväll (torsdag 13/10) finns fortfarande inte i kväll fredag den 14/10;(

MVH

Kenneth
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

krångel med överföring från bank idag?


Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb
OK, filen kom kl 10:50!
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

Idag (fredag 11/11) fungerade det dåligt igen

Ingen fil att godkänna, väntat i 50 minuter nu

Och gårdagens bankhändelser har inte kommit heller, kl 10:38


(Redigerad)
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb
enligt statusen så är allt "Operational" men gårdagen banktransaktioner och saldo har inte kommit in i eEkonomi (aktiv koppling till bank)
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Jag skulle i den här tråden vilja lyfta att vi har en ny hjälpsida där ni kan se de generella felen som finns i Visma eEkonomi som påverkar många kunder. Ni hittar den på hjälpsidan "Kända Fel Visma eEkonomi".  

Ha en fin onsdag!

/Lovisa
Foto på KenArd

KenArd, Champion

  • 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Bra, bra, bra! Hoppas resten av programmen gör copy paste på detta;)

Kenneth
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb
Vad händer? Har ännu inte fått in gårdagens bankhändelser (SHB)
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Pacsac! 

Jag kikade på ditt kundnummer nu och kan se att du ska ha fått in dina transaktioner nu, vi hade en viss fördröjning med inläsningen idag. Kontrollera gärna så att det stämmer hos dig :) 

/Lovisa
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

som tidigare efterfrågat så vore det bra med någon typ av status/information vid inloggning på detta


Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

ni får ursäkta att jag tjatar men senaste veckan har inte uppdateringen kommit från banken förrän senare på dagen.

Jag tycker att senast kl 7.00 bör den "vara på plats"

Men likväl får jag påminnelser om att kunder inte har betalt och att det finns leverantörbetalningar som inte är gjorda - jag har aktiv bankkoppling så dessa påminnelser bara stör


Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Pacsac,
Just nu har vi en fördröjning på betalningarna för er med bankkoppling till Handelsbanken.

Så klart vill vi också att händelserna ska komma in i programmet så snabbt som möjligt och jobbar på att det ska vara löst inom kort.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

Det verkar vara fördröjning på detta hela denna vecka.

Ingen överföring på morgonen, så allt får stämmas av på kvällarna, inte heller filer för godkännande kom till banken 2 timmar efter registrering på tisdagen


(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Pacsac,

Vi jobbar hela tiden på att förbättra bankintegrationen och vår förhoppning är att kontoutdraget ska nå eEkonomi så snart som möjligt under morgonen.

När det gäller leverantörsfakturorna, upplever du fortfarande att det är problem eller var det endast någon enstaka dag?
Du får gärna ge exempel på en specifik faktura så kan vi kikar på just den.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

idag funkade betalningsfilen bättre

lade in faktura kl 14:46

fil hos bank kl 14:54

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb
men fil från banken fanns inte fredag morgon
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Pacsac,

Jag har kontrollerat och enligt vad jag kan se så ska ditt kontoutdrag ha kommit in under morgon.
Har du möjlighet att kontrollera igen så du ser alla händelserna och återkoppla om det inte är så.

Ha en fin helg
/Susan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb
 hmmm kl 9, morgon?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Pacsac,

Ser att du redan fått svar på din fråga i tråden Försenat kontoutdrag för Handelsbanken och Danske Bank
Vi jobbar på att lösa problemet så snabbt som möjligt och uppdaterar i tråden ovan så snart vi har mer information.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb
idag torsdag (26/10)  har ingen överföring skett kl 9,30
(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Vi har just nu en försening när det gäller inläsning av kontoutdragen för Handelsbanken och Danske Bank.
Info om detta hittar ni i tråden Försenat kontoutdrag där också uppdatering sker.

Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.