Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Övergång från semestergrundande till ej semestergrundande föräldraledighet

När man i en lönekörning byter från semestergrundande till ej semestergrundande föräldraledighet mitt i en månad för någon som är föräldraledig 100% så uppstår en diff (ibland skuld, i bland blir det lön "över") p g a att det dras dagar i stället för hel månad. Hur gör man då för att det ska bli plus minus noll? Vi drar föräldraledigheten innevarande månad.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har bruten löneperiod och dividerar alltid månadslönen med antal kalenderdagar i perioden och lägger det som dagsavdrag. Ibland blir det några ören kvar som man bokar bort.
annasarnehed
MEDLEM

Hej,
Du kan högerklicka på rad för att konvertera snabbval till lönerader och då får du möjlighet att korrigera beloppet så att det går jämt upp. 
Jag råkar också ut för det och har efterfrågat lösning på detta hos supporten då jag tycker att programmet skulle kunna räkna rätt ändå...
/Anna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lotta och annasarnehed! Nu får jag ihop det!
Ja, jag tycker att det är jättekonstigt att det blir en diff vid frånvaro hel månad!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Vi har tittat på att dra föräldraledighet innevarande månad men blir semesterskulden korrekt då, finns det risker med det anser ni ? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det har vi inte räknat på, men det borde inte spela någon roll, i alla fall inte i slutändan, det är ju samma antal dagar frånvaro och samma datum. Man tjänar ju in under de 120 första dagarna oavsett.
Jag anser att det är en större risk att den anställde har en skuld till bolaget under frånvaron. Har varit med om att föräldralediga slutat under frånvaron och då har vi fått kräva tillbaka pengar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och tänk på att det är bruttolön som ska betalas tillbaka....