Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägga upp Paypal som konto - eEkonomi

Hej!

Jag är helt ny på bokföring så beskriv för mig som om jag är ett barn, tack!
Jag ska bokföra en insättning från Paypal till mitt företagskonto. Vad jag lyckats läsa mig till så ska jag skapa ett eget bankkoto (valutakonto?) i inställningar/kassa - och bankkonton. Osäker på vad det är jag ska fylla i för information.

Jag väljer följande
Namn: PayPal
Bank: PayPal
IBAN: ???
Konto: ???
Valuta: SEK
Bokföringskonto: 1941

Är det ens så här jag ska göra och i så fall vad ska det vara för IBAN och kontonummer?

Tack på förhand!

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-04-03

14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Värt att nämna är kanske att jag använder mig av kontantmetoden.
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Om inte ditt Paypal-konto är i någon annan valuta kan du välja att skapa ett Sparkonto istället under Inställningar - Kassa- och bankkonton så behöver du inte fylla i IBAN.
Ta reda på ditt kontonummer för ditt Paypal-konto och fyll i det i rutan Kontonummer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hallå Lisa,

Jag har också problem med detta då Paypal inte använder sig alls utav varken IBAN eller kontonummer, de indentifierar konton med den registrerade email-adressen för respektive konto.

Alltså är mitt "kontonummer" hos Paypal min email-adress. Jag kan dock inte fylla i detta i erat formulär eftersom att ni ber om kontonummer och IBAN, något som alltså inte Paypal jobbar med.

Nu har jag fått en inbetalning på en faktura till Paypal, men jag kan inte bokföra den eftersom att jag inte kan lägga in mitt paypalkonto via er tjänst.

Hur ska jag göra?



Tack på förhand.

Hej!

Du har lagt upp ett valutakonto, vilket kräver IBAN. Är ditt Paypal-konto i en annan valuta?

Om inte rekommenderar jag att du istället lägger upp det som ett sparkonto vi Inställningar - Inställningar - Kassa och bankkonton - Nytt bankkonto - Sparkonto.

Du kommer dock behöva fylla i ett kontonummer, går att fylla i vilken siffra som helst. Men det är ett obligatoriskt fält även på ett sparkonto.

Hoppas det besvarade din fråga. 

Trevlig kväll!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mitt Paypal-konto är i Euro.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dock så konterar jag alla transaktioner i kronor (genom att själv multuplicera med dagens valutakurs och subtrahera Paypal's avgifter), så kanske kan jag föra in det som ett sparkonto ändå?

Vore dock intressant att veta hur man annars ska föra in ett Paypal-valutakonto, trots det..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hypnusrecords.

Som du själv säger så får du antingen lägga det som ett sparkonto då du inte kan lägga in ett valutakonto utan IBAN nummer för att ha det under Kassa- och bankhändelser eller fortsätta bokföra det som du gjort, då jag antar att du har en bokföringskonto som avser ditt paypal konto.

Finns en tråd om detta som ett förbättringsområde det senaste svaret är dock att det inte kommer inom den närmsta tiden. Du kan läsa mer i Paypal konto kräver IBAN nummer

God fortsättning.

//Patrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör man om betalningarna från paypal går till bankgiro då?
Och där bankgirot är kopplat till samma kontonummer som 1930?
Det måste ju bli fel.

Hej ehsab! 

Om det inte sker någon insättning på Paypalkontot alls ser jag inte anledningen till att lägga upp det som ett specifikt konto, om du nu inte gör betalningar från ditt Paypalkonto. Har du lagt upp ditt bankgiro som ett konto i ditt program? Hur fungerar kopplingen mellan Paypal, bankgirot och företagskontot? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kunder kan idag betala via Paypal, sen för vi över pengarna därifrån till vårt bankgiro, och bankgirot är knutet till vårt företagskonto (1930 i visma).

Då tycker jag att du bör lägga upp ett konto för Paypal i programmet eftersom betalningarna kommer dit. Då registrerar du inbetalningarna på det kontot och när du sedan gör överföringen till ditt bankgiro lägger du till den överföringen i programmet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Payson och PayPal konton - eEkonomi.

Hej

Jag använder Visma eEkonomi och har lite frågor kring användning utav både PayPal och Payson. Först och främst bör jag väl skapa två nya bankkonton för respektive tjänst, men vilka bokföringskonton bör jag använda mig utav?

Och hur bör jag bokföra testsumman på 15kr som PayPal drar från mitt företagskonto och betalar tillbaka för att verifiera mitt kontokort?

När det gäller betalningar från kunder, räcker då PayPal/Payson-kvittot som jag får via mail som underlag?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.
Har läst men inte förstått riktigt.

För min del så ser det ut så här.
Jag har ett Paypal konto i valuta US$
Jag får in pengar dit (bl.a affiliate ersättningar) och jag betalar även för tjänster och produkter.

Kan någon hjälpa mig hur jag ska lägga upp ett konto samt hur det ska redovisas/bokföras?

Är inte på det klara hur det ska gå till
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Tyvärr kan du i dagsläget i registrera ditt paypal-konto som ett valutakonto i eEkonomi. Följ gärna denna tråden, Paypal konto kräver IBAN nummer för mer information om det.

Här är en annan tråd för hur du kan hantera detta i dagsläget: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokforing-av-paypal-kundfaktura-i-us-dollar
Där får du en förklaring från start till slut. Hur du kan registrera ett Paypalkonto till att skapa en faktura, till vad som händer bokföringsmässigt.

Jag hoppas att detta ger dig den förklaringen du behöver!

Ha en fortsatt bra dag!
/Sanna