Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Payson - försäljning av varor med pengar kvar på Payson kontot

Har hittat några inlägg som jag tror beskriver rätt bra men är fortfarande osäker så därför min fråga.

Försäljning
Jag säljer en produkt via min webshop. 
Kunden betalar via Payson och pengarna hamnar ju då på Paysonkontot.

I exemplet nedan står de kvar där...


Kunden har betalt: 617 kr varav 25% moms är kr. 123,40 
Payson avgift är: 21,51 varav 25% moms är kr. 4,30


Innan jag fattade att jag har gjort fel, har jag tyvärr hunnit bokföra 4 försäljningar enligt nedan 

Hur jag har gjort det innan jag såg felet:

1910 Kassa kr. 617
3051 Förs. varor kr. 493,60
2611 Utgående moms 123,40


Om jag har förstått rätt nu (läst här i gruppen), så ska det se ut enligt nedan istället:

1931 Payson kassa                                    Debet 617,00 
2611 Moms ut                                             Kredit 123,40 
3051 Försäljning varor                                Kredit 493,60
1931 Payson Kassa (avgift m.moms)         Kredit   21,51
2641 Moms in (Payson avgift moms)         Debet     4,3
6570 Bank kostnader                                 Debet   17,21

Debet 638,51
Kredit 638,51

Hur gör jag nu för att göra om detta spektakel... ?



Följfråga:

1931 och Debet... är det för att pengarna står kvar i "Paysons kassa" och inte i min egen 1910 ännu ?

När jag sedan för över beloppet från Paysons kassa hur ska konteringen se ut då med tanke på avgift etc. ?

Tusen tack i förhand, för al hjälp jag kan få 🙂

Allan 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-13.

5 SVAR 5
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej!

Den andra konteringen ser helt korrekt ut, bra jobbat! Du kan bokföra den via Kassa- och bankhändelser - Välj kontot Payson Kassa - Ny bankhändelse.
Fyll i datum och belopp som står på kontoutdraget för händelsen. Där kan du sedan Matcha emot Övrigt insättning och välja upp kontona du föreslår här.

För att vända den första felaktiga verifikationen går du via Bokföring - Verifikationer - leta upp verifikationen - Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift. 
Markera samtliga rader och klicka sedan Bokför. Då är den vänd och blir plus minus noll i bokföringen. 

Angående följdfrågan, 1931 är för att pengarna fortfarande ligger på ditt Paysonkonto. När du tar ut de pengarna eller för över de till ditt företagskonto bokar du bort värdet från 1931.
Tar du ut det i kontanter bokar du emot 1910, använder du företagskontot är det oftast konto 1930. Boka då 1931 i kredit och motkontot i debet. 

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Klockrent Annie - tusen tack 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag har också problem att bokföra Paysons avgifter (manuellt i E-ekonomi) och tyckte också att A Sogaards andra kontering såg korrekt ut, men när jag försöker genomföra samma sak rent praktiskt så säger programmet ifrån så här: 
"Konteringen kan bara innehålla en rad med det likvidkonto som är kopplat till det bank- eller kassakonto som stäms av."
Dvs jag får inte lägga in 1931 både som debet och kredit, trots olika summor.

Hur konterar jag då Payson avgift?

Mvh
HerWin

Hej HerWin! Jag får också felmeddelande när jag försöker göra samma sak.
Jag ska rapportera detta för att se om vi kan få tillbaka möjligheten igen.

Så länge skulle jag rekommendera dig att följa som det ser ut på kontoutdraget. Ligger det en rad med försäljningen och en rad med avgiften så dela upp dem även under Kassa- och bankhändelser.

Är avgiften redan dragen när du ser beloppet på kontoutdraget kan du göra såhär:

Försäljning på 1000 kr, 200 kronor är moms
Avgiften är på 50 kr

1000-50 = 950 kronor
Det är alltså 950 kronor som kommer in på kontoutdraget.
Detta belopp fyller du i under Kassa och Bankhändelser - Matcha sedan emot Övrig insättning.

1931                D 950 kr
3051                K 800 kr 
2611                K 200 kr
6570                D 50 kr

Kontrollera så att det ser korrekt ut för dig. 

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vi har tagit det vidare gällande möjligheten med att kunna kontera t.ex. 1931 i både debet och kredit utan att stöta på ett felmeddelande. I dagsläget är det inget som vi kommer ändra utan lösningen är att göra enligt min kollega Annies beskrivning ovan.

/Lovisa