Periodisera kundfakturor? - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej

Vi har en kund som betalar ett serviceavtal varje månad, men eftersom visma inte kan skicka ut fakturor med atuomatik och beloppet inte är på mer än 1000 kr så vill kunden att vi skickar ut en faktura för 7 månader framåt, alltså till årskiftet. Måste jag periodisera den fakturan? jag har nog inte riktigt förstått varför man periodiserar egentligen. Hyror som man betalar kan jag förstå iofs.
Foto på Lotta

Lotta

• 5,118 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,114 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Detta bör du nog periodisera eftersom det nog räknas som förskottsbetalning eftersom kunden betalar innan tjänsten levereras. Dubbelkolla gärna det med Skatteverket eftersom det påverkar din momsdeklaration.

I övrigt görs periodisering vanligtvis för att man ska få resultatrapporten att visa ett rättvist resultat.

/Anna
Foto på Lotta

Lotta

• 5,118 poäng 5k badge 2x thumb
Och hur går denna periodisering till i VISMA om jag nu skulle göra det? 
Foto på Anna Svensson

Hej!

Isåfall får du via en manuell verifikation flytta beloppet som ska fördelas på flera månader från försäljningskontot och momskontot till konton för vilande moms och fordran.

Återkom när du vet om det ska göras så hjälper jag dig vidare.

/Anna
Foto på Louise Norelius

Louise Norelius

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, vi tillämpar "vanlig" fakturering samt förskottsfakturering på löpande avtal och har som önskemål att programmet kan ställas in att kundfakturan ska periodiseras ut på månaderna som intäkten avser. (fungerar i andra ekonomiprogram)
Vi har alldeles för många fakturor för att sitta och göra manuellt arbete genom flyttningar i bokföringen. Undrar över hur en hyresvärd gör i detta läget, har Ni ngn sådan kund?
Ligger det med i framtiden som en möjlighet att få denna funktion i Visma Admn 1000?
/Louise
Foto på Anna Svensson

Detta diskuteras i en annan tråd /Anna

Du hittar den nya konversationen här: Periodisera kundfakturor
Foto på MindQore

MindQore

• 290 poäng 250 badge 2x thumb
Den funktion med att periodisera lev.fakturor i eEkonomi är helt klockren, men jag kan inte förstå varför det inte finns samma funktion när man registrerar en kundfaktura. Vi fakturerar mycket pengar i januari som hör till december 2015. Borde vara en enkel funktion att lägga till även på kundfakturasidan.
Foto på Anna Svensson

Skapar en idé av detta och lyfter frågan hos vår utvecklingsavdelning. /Anna

Du hittar den nya konversationen här: Kunna periodisera kundfakturor - eEkonomi

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.