Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodiserad kundfaktura över bokslut

Jag har fått hjälp här med att periodisera en kundfaktura som vi fakturerat i 2018 men den skulle först faktureras 2019. Har nu flyttat intäkten genom att debitera 3900 och kreditera 2420 i bokföringen 2018 men nu när jag sammanställer överlämning till revisorn så kommer jag på att fakturan ligger kvar i kundreskontran så det ser ut som kundfordran är högre än vad den ska vara eller? Har det någon som helst betydelse för någonting i bokslutet att jag har en faktura i kundreskontran som egentligen tillhör 2019 och som är periodiserad i bokföringen. Jobbar i admin 2000 och det är ett AB. (om det nu har betydelse)


/CarinA som har ett lätt hjärnsläpp och är tacksam för all hjälp. 🙂

3 SVAR 3
Thomas L
UTFORSKARE

Kundreskontran har ingen koppling till bokföringen. Så länge fakturan är obetald kommer den att ligga kvar i kundreskontran som en fordran. Enda sättet att få bort den ifall den är felaktig skulle vara att kreditera den och kvitta fakturorna. Samtidigt har du ju inte bokfört något manuellt på 1510 så kundfordran borde stämma per bokslutsdatumet med 1510. Det som är periodiserat är intäkten. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har gjort rätt, den ligger rätt där
Fakturan är en fordran å ena sidan och intäkten som följer med fakturan räknas då som förutbetald
Bra
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar


Okej vad bra. Tack för hjälpen.


/CarinA