Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisering av kundfakturor för fastighetsbolag

Vi använder det nya sättet att periodisera direkt från kundfakturan. Vi fakturera hyror, el, vatten etc. i förskott på olika intäktskonton, december för kvartal 1 2016. Eftersom man rekommenderade från Visma att använda 3099 för periodisering, ha jag inte riktig förstod följden av det.

Nu blir det  ingen intäkt på mina ”vanliga intäktskonton 3011 etc. jag har bara en klump på 3099.
Inte bra.

Jag undrar om någon annan har samma problem och hur det är löst. Om jag ska lägga upp för alla intäktskonton ett periodiseringskonto ... då blir Resultatrapporten mycket längre.

Jag skulle vilja kommer i kontakt med någon som använda Visma och jobba med fastigheter
och uthyrning av lokaler och kan bolla tankar.  

3 SVAR 3
Scrapkuben
MEDLEM

Du kan välja att periodisera mot vilket kontot du vill.

Jag hade lagt periodisering på det intäktskonto jag ville ha resultatet på. 

Tex för hyror brukar jag använda 3911 och som motkonto för periodiseringen 2970.

Vill du sen ha intäkten för vatten på ett annat konto, så kan du ju lägga till 3011 och motkonto 2970.

Motkonto för periodiseringarna kan ju vara ett och samma konto, medan intäktskonton ju kan vara hur många olika du vill visa det på.

Nu har jag bara uthyrning i mindre skala i vårt bolag, dock. Men principerna bör ju vara de samma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för din tid Johanna, vi ha olika konten för olika saker. Om jag ta bort intäkten från 3011 i december för de tillhör jan, då blir momsrapporten felaktig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du ska ange det konto som du vill boka resultatet på, samt som du vill redovisa momsen. När periodiseringarna utförs kommer konto 3099 öka i kredit. Titta gärna i hjälpavsnittet Periodiseringar  där du kan se hur konteringen blir.