Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisering av leverantörsfaktura i Administration

I den nya versionen kan jag inte periodisera en förutbetald kostnad.

Bokar debet konto 1790 som jag vill periodisera mot kostnadskonto 4010 jan-mars 2016. Hur jag än gör ser det ut att bli fel. Detta gick utmärkt i föregående version.

Hur gör jag för att det skall bli rätt?

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ove, 

I versionsnyheterna har vi beskrivit förändringarna kring periodisering och vad du ska tänka på. Kortfattat så är det kostnadskontot 4010 du ska ange på fakturaraden och 1790 används i periodiseringsdialogen. 

Resultatet av en periodiseringen kan då se ut så här: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

OK! Bättre förr men jag är kanske bakåtsträvande. Man brukar säga "what you see is what you get". När man reggar fakturan står det i fakturakonteringen ex vis debet 5010, och i periodiseringskonteringen står det (igen) debet 5010 och kredit 1710. Lite förvirrande!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, tack för återkopplingen. Jag förstår att det blir lite rörigt när vi gör förändringar som påverkar invanda rutiner. Fördelen med att göra så här är att periodisering av kundfakturor och leverantörsfakturor använder samma koncept, så man slipper två olika tillvägagångssätt. Samt att du ser kostnadskontot direkt på fakturan, istället för ett ganska intetsägande interimskonto. 

Hoppas det känns bättre med tiden 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

"Jag förstår att det blir lite rörigt när vi gör förändringar som påverkar invanda rutiner."

Nej, det är inte för att folks "invanda rutiner" förändras som gör det "rörigt". Det är det faktum att informationen på leverantörsfakturan inte stämmer överens med verifikationen som gör det rörigt. Skulle du förstå något bokföring så skulle förstå varför ett "intetsägande interimskonto" (sic!) ger mer information än en felaktigt konterad leverantörsfaktura. Rätt information är alltid bättre än fel information.

Den egentliga anledningen verkar snarare att dumma ner programmet till förmån för personer som verkar ha ett luddigt koncept kring bokföring. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Syftar du på att du inte ser den fullständiga konteringen på fakturan eller i periodiseringsdialogen? På leverantörsfakturajournalen ser du hur verifikationen kommer se ut, likaså på kundfakturajournalen.

Om upplevelsen är att man blir osäker på hur verifikationen kommer se ut får vi grunna vidare på om vi kan visa det på ett tydligare sätt i periodiseringsdialogen i kommande versioner. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, förslag; när man godkänner periodiseringen genom "skapa" kompletteras konteringsbilden på fakturan så man ser den fullständiga konteringen av fakturan (som i fakturajournalen)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ove, jag håller med att det vore en bra om vi kan visa detta tydligare i framtida versioner. Vi har noterat detta som ett förbättringsområde. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också synpunkter på detta nya förfaringssätt som jag tycker är väldigt ogenomtänkt ur redovisningshänseende.

Vi har många kostnadskonton som både används för periodiseringar och direkt bokföring. Att få en fråga om periodisering varje gång det ska bokföras direkt på dessa konton är synnerligen irriterande.
 
Det blir svårare att leta efter missade periodiseringar på leverantörsfakturorna, tar lång tid om vi skulle leta igenom alla fakturor alt kostnadskonton, som det var innan hittades missar vid avstämningen av balanskontot för periodiseringar.

Avstämningarna blir ju tämligen meningslösa eftersom vi aldrig lär få en diff så länge vi inte raderar periodiseringar!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller med er som skrivit. Totalt obegriplig förändring, som bara har krånglat till det hela...Nej .. gör om - gör rätt!
OBS, jag är ingen bakåtsträvare.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Monica, tack för ditt inlägg. I den här tråden har vi diskuterat förändringarna ytterligare och beskrivit resultatet av den utvärdering vi gjort i frågan, gå gärna in där och kika. Du får också gärna beskriva i mer detalj vad du tycker om förändringen och vilka praktiska konsekvenser det fått för dig. Om det känns krångligt skulle vi exempelvis gärna vilja veta vilket moment som uppfattas krångligt, så vi kan diskutera hur vi kan förenkla upplevelsen.