Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria_agnemar
MEDLEM

Periodisering av leverantörsfakturor, har ett externt attestsystem

Periodisering av leverantörsfakturor när man använder sig av ett externt atteststytem fungerar inte så bra. Vi använder oss av ett externt attestsystem och skjuter över fakturor därifrån hela tiden automatiskt. Dessa leverantörsfakturor hamanr i reskontran och för att bokföras måste vi skriva en journal. Innan vi godkänner journalen har vi fram tills idag löst det genom att titta på bildskärm om det finns några 17 XX bokning innan vi journalför en leverantörsfaktura. Om man journalför så går det inte att periodisera. Missas detta så får jag göra en konteringsmall. Nu är jag tvungen att gå tillbaka till det gamla systemet coh använda konteirngsmallen för periodisering alt att jag skapar konton som heter tex 5010 P och på så sätt vet jag att de skall periodiseras.

Om man använder sig av systemet traditionellt och har en bunt med fakturor brevid sig så inser jag att det kvittar denna omläggning från balans till resultatkonton. 

Tills vidare kommer jag övergår till periodisering via konteringsmall och hoppas att ni snart inser detta misstag för oss som använder ett externt attestsystem. Annars måste vi hitta en lösning som klarar av ett modernt sätt att hantera lite större volymer av fakturor.

Finns det idag ett attestsystem till Visma Adm 2000 eller måste man gå upp en nivå?

MVH
Maria

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria!

Osäker om jag förstod exakt hur ni utför rutinen med periodiseringen och när felet uppstår och hur det ter sig. Men jag vet med säkerhet att det går att periodisera fakturorna i extern lösning och få det korrekt i Visma Administration. Det verkar bero på vilket externt system som används då?

Jag gissar att felet finns i integrationen mellan det system du använder och Admin, dvs mest troligt bör du rikta frågan till leverantören av din externa lösning (som kanske hänvisar till Visma ́s förändring i periodiseringsrutinen?).

Visma har egentligen inget eget attestsystem till Admin. Men det finns som sagt andra som fungerar.
Maria_agnemar
MEDLEM

Hej

jag var nog ltie otydlig, jag använder mig av periodiseringen i Visma, men hur skall jag kunna se vilka fakturor som skall periodiseras nu om de bokas på kostnadskonton? Fram till idag kunde jag dra ut en levfaktura journal och titta på bildskäm och notera de löpnr skulle periodiseras genom att notera de som är bokade på 17XX. Nu kan jag itne se vilka som skall periodiseras då de är bokade på kostnadskonton.Alternativet är att göra spec kostnadskonton för periodisering men på blir resultatrapproten dubbelt så lång och oläslig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för din synpunkt! I tråden Nytt bakvänt sätt att periodisera efter uppdatering pågår en diskussion om detta. Kommentera gärna där så att du kan följa den tråden för vidare kommentarer från oss och andra användare.