Periodisering av moms - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
När behöver man periodisera momsen för en lev.faktura som avser kommande perioder (förutbetald kostnad)?

Behöver jag exempelvis periodisera momsen för fakturan som avser nästa års användning av Visma eEkonomi? Kostnaden periodiserar jag via den inbyggda funktionen i programmet men jag ser då att momsen inte periodiseras. Behöver jag det? Hur går jag tillväga i sådana fall?

EDIT: Avser AB som bokför enligt fakturametoden samt som upprättar årsredovisning enligt K2.
Foto på Philip

Philip

  • 674 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Roffak

Roffak, Champion

  • 27,774 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Momsen behöver du inte periodisera. Ingående moms i sin helhet gör du avdrag för i den period som du bokför leverantörsfakturan.

MVH
RoffaK
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

  • 10,362 poäng 10k badge 2x thumb
Tillägg: Enda undantaget är hyror där momsen tas upp i samma månad som betalning sker.
Foto på suek

suek

  • 246 poäng 100 badge 2x thumb

När ni hyr lokaler är förskottsbetalning det normala. Alla betalningar som görs före hyresperiodens utgång räknas som förskottsbetalningar. Ni ska bokföra momsen på hyresavgifterna samtidigt som ni betalar hyresfakturan. Ni får alltså inte bokföra och redovisa momsen när hyresfakturan bokförs utan först när fakturan betalas.

Om ni betalar hyran efter den avtalade hyresperioden anses hyrestjänsten tillhandahållen då hyresperioden gått ut. Ni ska då bokföra momsen den månad när den aktuella avtalsperioden slutar.

Foto på suek

suek

  • 246 poäng 100 badge 2x thumb
Hoppas ni snarast lägger in funktion så att man kan periodisera samtliga konton.