Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisera leverantörsfaktura - eEkonomi

Hur periodiserar man i eEkonomi? Efter att idag ha fått problem med detta vid bokföring/matching av bankhändelserna har jag länge chattat med supporten och fick höra en del märkliga saker så som tex att man inte kan göra det under "kassa-och bankhändelser" utan att man ska göra det efteråt. Ock måste man först registrera en lev. faktura. Varför?! Sen att när man periodiserar i visma bokar en först hela beloppet på ett kostnadskonto och sen "periodiserar" det mot periodiseringskonto 1790/.... För mig låter allt det här märkligt.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219 

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Både märkligt och inte märkligt. För mig är det inte märkligt att man först bokar in en leverantörsfaktura innan man periodiserar för det är ju kostnaden som skall periodieras t ex en kvartalshyra. Märkligt är det väl om någon säger att man först ska boka hela beloppet mot ett kostnadskonto ?! Hur skall man boka bort kostnaden sen då? Också märkligt är var kommer Kassa och bankhändelser in i bilden? I min värld görs en periodisering i 3 steg.
Steg 1. Leverantörsfaktura anländer 1710/ 2641 mot 2440.
Steg 2. Betala hyran 2440 mot 1930
Steg 3. Vid månadsavstämning periodiserar man in månadens förutbetalda kostnader
5010 mot 1710 t ex oktober hyran ( kvar på 1710 ligger då november + december som periodiseras vid månadsavsluten för dessa månader ) 
Rätta mig om jag har fel 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för din kommentar!
Nej, du har det rätt. Men det finns nyanser.
Efter att jag laddar ner månadsbanktransaktioner från min bank ska jag matcha och bokföra dessa. Jag registrerar inte några leverantörsfakturor för utbetalda kostnader utan bokför dessa "direkt" på respektive konto under som sagt menyn "kassa- och banktrans." som övriga insättningar ( där har jag skapat mina egna bokföringsförslag).
Jag personligen tycker att registrering av lev.faktura är bara extra onödig tidsförlust om man har ett litet företag med bokslutsredovisning och behöver inte använda reskontra. Fast det förstås finns kontroll fördelar med registreringen. Men detta är en annan fråga.

Jag som är själv en redov.konsult har många år sedan lärt mig att periodiseringen innebär att en förutbetald utgift (inte än kostnad!) ska "kostnadsföras" under den period då resursen förbrukas / tjänsten utnyttjas. Kostnadsföring innebär att den utbetalda utgiften bokas mot ett kostnadskonto och innan dess utgöt den en tillgång som ska först bokas på kontona 1710, 1720, 1730 osv...

Har jag lärt mig fel? Har reglerna ändrats kanske? För att Vismas specialist från supporten hävdat motsatsen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I Visma eEkonomi kan du periodisera leverantörsfakturor eller verifikationer som har ett kostnadskonto (4xxx-8xxx).

Programmet kommer då att göra en ombokning av periodisering, t.ex 1790 mot 4000. Själva periodiseringskontot kan du själv välja vilket konto du vill bokföra på.

Programmet hanterar alltså en periodisering följande:
1. Kostnaden bokas upp, antingen i en manuell verifikation eller som en leverantörsfaktura. Dvs. att du behöver inte skapa en leverantörsfaktura för att kunna periodisera.

2. Om du periodiserar i samband med att du skapar din händelse, läggs ombokningen till i samma verifikation. Skapar du den i efterhand skapas ytterligare en verifikation där ombokningen görs.
Den bokför följande: Valfritt periodiseringskonto (t.ex 1790) i debet med hela beloppet, mot valfritt kostnadskonto (t.ex 4000) i kredit med hela beloppet.

3. Vid varje periodisering du gör, beroende på hur många månader du väljer att periodisera så kommer det efter hand att bli: 1790 i kredit och 4000 i debet. Till slut är 1790 nollat och kostnaden har återförts till 4000.

Återkom gärna om du vill att det hanteras annorlunda, eller att det tydligare ska framgå hur det hanteras.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

En fundering för mig som inte använd funktionen med periodisering i e-ekonomi innan. 

Har en leverantörsfaktura som inkom december där halva kostnaden ska belasta 2017 och halva kostnaden ska belasta januari 2018. Är det då att man anv funktionen periodisera och anger att fakturan ska periodiseras på två månader med start december eller ska man tänka på ett annat sätt?
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Fredrik,

När du får en faktura där kostnaden ska fördelas på två år så är funktionen periodisera i eEkonomi perfekt för det.

Börja med att lägga in din faktura under Inköp - Leverantörsfakturor. När du arbetar med den och har lagt in alla belopp och bokföringskonton så har du knappen Periodisera längst ned till vänster. Där väljer du vilket belopp som ska periodiseras , från och med vilket datum och på hur många månader (i ditt fall 2).

Vad som händer nu är att det under Bokföring - Verifikationer hamnar 2 händelser under fliken Kommande periodiseringar.
Här får du manuellt välja att klicka på Genomför för att de ska utföras.


Du kan läsa mer om detta i »Periodisera en leverantörsfaktura och i »Periodisera en verifikation


Ha en fin dag!
/Cecilia