Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodiseringsfonds underlag för ny avsättning vid upplösning av tidigare år?

Hej

Har fått felmeddelande i Skatteprogrammet för att periodiseringsfonds avsättningen är för stor!


Beräknat den med resultat före skatt + återläggning av periodiserings fond = bas för ny periodiseringsfondavsättning

Undrar om det inte ska vara så utan att man inte ska ta hänsyn till återläggningen utan beräkna skatten på resultat före skatt enbart?


tack för snabbt svar då jag vill bli klar med detta idag,

MVH

Bengt

  • Skatt
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ser nu att jag skrev fel i stycket - Undrar om det inte ska vara så utan att man inte ska ta hänsyn till återläggningen utan beräkna periodiseringsfonden på resultat före skatt enbart?
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Om du gör en återföring av periodiseringsfond ökar det beloppet som du har möjlighet att sätta av i ny periodiseringsfond.
Har du kopplat blanketten Periodiseringsfond till NE kan du på blanketten Periodiseringsfond se Högsta möjliga avsättning till periodiseringsfond beskattningsår 2014. Stämmer beloppet i den rutan överens med det du har lagt in i ruta R34 på NE-blanketten? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa,

Har AB så ink2s och i periodiseringsfondsblanketten så finns både återföringen och ny men när jag sparar så får jag fel meddelande om att periodiseringsfondens avsättning är för stor.

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Tack för informationen. 

Programmet tittar på vad du har för resultat på INK2S. 25 % av överskottet i ruta 4.15 kan du gör avsättning på. Är det mer än 25 % får du felet i deklarationskontrollen. 
Vad har du för överskott i 4.15 på INK2S och vad har du lagt för belopp i avsättning till periodiseringsfond i 3.23 på INK2R? Är beloppet i ruta 3.23 mer än 25% av beloppet i 4.15?