Personliga notifieringar - eEkonomi

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Det jag önskar se är att man kan definiera notifieringar, som skickas via epost. Exempel på dylikt är att påminna om att en kundfaktura har förfallit, eller att en leverantörsfaktura ska betalas, eller att månadens skatt ska deklareras.

Kan man definiera egna notifieringar, så blir det enklare att anpassa för olika användare.

För mig som egenföretagare, bokför jag några få gånger i månaden och påminnelse om att en kundfaktura har förfallit och jag behöver skicka en påminnelse, vore kolossalt trevligt.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Magiska onsdagar.
Foto på Ribomation

Ribomation

  • 1,248 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 2
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Min intryck är att använder man mobilappen för eEkonomi så får man meddelande om det finns förfallna obetalda kundfakturor. (?)

Åtminstone tyckte jag mig se detta på min iPhone när jag nyligen använda en prova-på-version av eEkonomi och även provade iPhone-apparna.

Bonus: för den som har en Apple Watch får man upp notisen på klockan. Prata om att ha koll på sina kunders betalningar... :-)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Vet inte hur det är med notiser för  levfaktura och andra datum men håller med om att det skulle vara trevlig funktion. Dock valbart om det skall vara aktivt eller ej för olika typer av händelse. 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Såg nu när Visma bröt ut denna till egen tråd att jag skrev om delvis annan funktion än Ribbomation önskade. Eftersom detta nu är en officiell idé så kompletterar jag lite med egna tankar:

Lämplig startpunkt är just generellt e-post på samma händelser som man idag kan bevaka via mobilappen. Detta skulle göra att användare inte är tvungna att använda mobilen för lite mer automatiserad bevakning.

Påbyggnad: Vore bra om man, per användare, kan ange prenumeration av olika händelser inne eEkonomi.
Meddelanden som skickas på grund av en prenumeration skall kunna skicka per e-post eller push notifications (kräver mobil app) eller SMS (kräver externt avtal).

Plus vore om man skulle kunna ange ägare av olika objekt i eEkonomi. Det vill säga, knyta användare till enskilda och/eller grupper av leverantörer, kunder, artiklar (?). 
På så sätt skulle en användare  kunna "bevaka" enskilda leverantörer eller kunder och se vad som händer med just dessa. Fast det kanske nästan är en egen idé i sig?

Ytterligare plus vore om man kan gruppera användare och knyta ovanstående till inte bara enskilda användare utan även grupper. Jag vet att då pratar vi överkurs men lika bra att lägga ut hela planen på en gång :-)


Med ursäkt till Ribbomation om jag "kapade" hans ursprungliga förslag. Inte min mening.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er! 

Tack för att ni lyft ett förbättringsförslag gällande eEkonomi här på forumet :)

Om jag förstår er så är ni båda ute efter samma funktion, det vill säga möjligheten att själv välja vilka notifieringar som ska finnas i programmet samt välja om dessa ska skickas via epost eller inte? Återkoppla gärna :)

/Lovisa 
Foto på Ribomation

Ribomation

  • 1,248 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Lovisa.

Jag håller i allt väsentligt med Wilk.
Dock kan det vara bra att börja med en mer måttlig ambitionsnivå och utöka allt eftersom.

Jag använder inte mobilappen och har slutat använda skanner-appen, eftersom den skapar så många felläsningar, vilket trasslar till det för mig om jag inte upptäcker felet i tid.

Som sagt, det vore trevligt att ställa in notifieringar via epost, såsom att en kundfaktura förfallit eller att en leverantörsfaktura behöver betalas, och liknande ting. 

Om man kan skapa en notifiering och registrera en eller flera epost-mottagare, så bör problemet med olika användare kunna hanteras. Alternativt, att en notifiering knyts till en inloggad användare och dennes epost-adress.

mvh / jens
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Korrekt uppfattat Lovisa och jag håller fullständigt med Jens, börja med allra enklast implementation så att användaren inte är berodende av pushnotiser via appen. Syftet är att få det att bli lättare att hantera som påminnelse till sig själv då, ett mellanting mellan väldig aktiv notis i mobilen och manuell koll.

Observera att det tycks vara en vis skillnad i angreppssätten i Jens ursprungliga förslag och mitt. Jag uppfattar det som att Jens utgå rfrån att för varje typ av notis kunna ange (valfri?) e-post (eller flera). Men jag mer utgick från att definiera per användare hur de skall få notiserna. Jens förslag torde vara enklare och snabbare att implementera OCH har en intressant bieffekt:
Om man får ange valfri adress per typ av notis så kan Visma erbjuda sina integrationspartners en (primitiv) form av händelseaktivering. Därför är Jens variant rent tekniskt troligen bättre.
(Redigerad)
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej på er!

Tack för att ni förtydligat vad det är ni efterfrågar!

I dagsläget är det inget som ligger planerat att utvecklas inom den närmsta tiden men vi håller självklart koll på tråden och återkopplar till er så fort vi kan om det sker någon förändring:)

Ha en fin dag!

/Jenny
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Hmm, kanske finns utrymme för en driftig tredjepartsutvecklare här?

Har bara hunnit skumma Vismas APIer, så jag är inte säker på att det går att bygga en extern tjänst som med viss periodicitet kollar av ens eEkonomi-data och agerar utifrån det.

Även om det görbart så är frågan också om det är skalbar. Hur fort vill man få notis? Räcker det med en koll per dygn eller vill man ha snabbare besked?

Den grundläggande frågan är väl egentligen: hur många är det som vill ha denna funktionalitet att få det som e-post istället för SMS-likannde notis via mobilappen?

Jag har, som registrerad tredjepartsutvecklare till Visma, parkerat detta som en utvecklingsidé att titta igen på under 2018. Så får vi se om jag eller någon annan, snabbare, tredjepartsutvecklare hinner först... :-)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.