Personvariabel vid semester och sjukfrånvaro - Lön 600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 vecka sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
En anställd ska ha 1500kr mer i lön men som en egen post. Jag har skapat en personvariabel till honom och allt ser rätt ut på lönebeskedet.
Men hur gör jag för att den ska räknas med på semester och vid sjukfrånvaro?
Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 2,178 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Du får se till att den har en löneart där detta är ikryssat. Enklast är väl om du lägger upp en egen löneart för för detta tillägg med rätt benämning och sedan har det ikryssat.Du kan ju kopiera en redan existerande löneart så blir ju allt rätt. Lycka till!
Foto på catarina ScF

catarina ScF

Tack för svar men jag är fortfarande inte helt med...
Var ska det vara ikryssat?
Om jag kopierar tex 3215 semesterlön hur använder jag den via kalendariet?
Hur ska beräkningsformeln se ut?
Foto på KMAB

KMAB

• 594 poäng 500 badge 2x thumb
Om du tex gör en kopia av lönearten 1101 och då kommer den få löneartnr. 11011 och du får döpa den till det namn du tycker passar. 
När du då har den 11011 lönearten öppnad så finns det 3 flikar. 1-Grunduppgifter, 2- Övriga Uppgifter, 3- Egna inställningar. 
På höger sida är det en liten ruta där kan du bocka i eller ur på flik 1 & 2 det som du vill att det ska ta hänsyn till.
Tror inte att du kan koppla detta till kalendariet.
Jag skulle lägga upp det i standardlönebeskedet på den anställde så kommer det med varje månad men det har du redan gjort om jag förstod din fråga rätt.
Foto på catarina ScF

catarina ScF

Okej då förstår jag var det ska vara ikryssat:)
Men om jag tittar på semesterskuldlistan så räknar den inte med lönetillägget utan endast ordinarie månadslön trots att det är ikryssat för semestergrundande lön. Hur gör jag för att få med lönetillägget vid semester och sjuklön??
Foto på KMAB

KMAB

• 594 poäng 500 badge 2x thumb
Då får du nog maila supporten eller ringa dem :)
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Catarina_ScF,

Vill rekommendera att du kontaktar vår support via chatt eller telefon. Du hittar kontaktuppgifter här :) 
De kan förklara hur du kopplar en löneart till ett snabbval för att kunna använda i kalendariet och även hur du kryssar i rutor i inställningarna på lönearterna.

Ha det gott!

/Sofia