Prel skatt för flera år på 2518?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
Hej! Nu skall jag börja betala prel.skatt för mitt AB avseende verksamhetsåret 2018.
Jag har ju en sudd på konto 2518 som avser året 2017 redan...skall jag bara fortsätta att boka även 2018 års prel skatt där eller kan man sära på de båda verksamhetsårens inbetalningar?
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

• 3,266 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 50,996 poäng 50k badge 2x thumb
Flytta 2017 års skatt samt jan 2018 - om du har kalenderår som räkenskapsår då januaribetalningen tillhör 2017 - till 2510.
Boka skatt för Feb 2018 och framåt på 2518

Mikael
Vi höll också isär prelskatt och slutlig skatt tidigare men idag så bokar vi all skatt mot 2510. Blir ändå så i bokslutet när man salderar prelskatt mot beräknad skatt. Men det är ju en smaksak egentligen. Vi använder inte heller konto 1640 vid skattefordran då Visma Bokslut placering av skatteskuld/fordran ypperligt om man märker kontot rätt. Lycka till!
Foto på LW

LW

• 20,568 poäng 20k badge 2x thumb
Jag brukar lägga en resultatenhet på kontot och fyller i vilket år det tillhör. I fall att...

//L
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 50,996 poäng 50k badge 2x thumb
Briljant lösning LW, i sin enkelhet, det ska jag börja med från och med nu

Mikael
Fast prelskatt som dras från skattekontot avser ju alltid det beskattningsår som pågår fast med en månads förskjutning då. D.v.s vid kalenderår: februari-januari.... Känns lite onödigt att stöka med resultatenheter på ett balanskonto dessutom. Men visst, alla sätt är bra utom dom dåliga..
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

Delvis rätt, man bokar normalt inte bort föreående års prel inbet skatt förrän slutskattsedeln kommit. Så jag tycker det kan vara praktiskt att åtskilja beloppen på konto 2518.
Nja, i samband med bokslutet så krediterar men ju konto 2510 med beräknad skattekostnad. Där har man då även debiterat erlagd preliminärskatt vilket ger skatteskulden i netto (eller fordran om det är fallet). När slutskattsedeln kommer så bokas den mot 2510 och 1630. Det är det normala och som bokslutsprogrammet även vill hantera det. 
Foto på LW

LW

• 20,556 poäng 20k badge 2x thumb
Så här har Visma själva beskrivit det hela (hittade det här för ett par år sedan):

• Betald F-skatt bokförs löpande på 2518 i debet och 1630 i kredit. På samma sätt bokförs eventuella fyllnadsinbetalningar under året. När inbetalning (utbetalning till SKV) till skattekontot görs, debiteras 1630 och likvidkontot (t ex 1930) krediteras.
  • I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad och bokas upp på konto 8910 i debet och 2512 i kredit (om vinst - annars tvärtom).
  • När slutskatten dras/sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518, 2512 (och 2514 som är löneskatt).
  • Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än den man själv beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910.
  • Till slut hamnar alltså alla saldon på konto 1630 som är företagets skattekonto. Det är därför detta konto skall konteras när pengarna väl sätts in / tas ut från det.

Jag har kopierat texten och lagt den i min korg för mallar, för rätt som det är får man hjärnsläpp och allt har försvunnit ur det lilla hjärnkontoret. Då är en "fusklapp" bra att ha.

Mvh Lena
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

Ja, jag har stött på den tråden tidigare. Men jag tycker det känns bakvänt att ha neg saldo på skattekontot så jag börjar med att D 1630 och K 1930 när jag sätter in den kommande dragningen frånSkatteverket på skattekontot. Sedan när de dragit skatten bokar jag K 1630 och D 2518. Stämmer bra i mitt huvud, att betrakta 1630 som ett bankkonto utan ”kredit” på!
(Redigerad)
Foto på LW

LW

• 20,376 poäng 20k badge 2x thumb
Alla sätt är bra utom de dåliga. Här finns det ju lite svängrum, så gör det som känns bekvämast.

//L
Känns spontant som ett jäklig omständigt sätt att bokföra prelskatt. Framförallt med tanke på att man i Visma Bokslut nettoredovisar allt mot kto 2510 vilket då räcker... Men som sagt alla sätt är bra utom dom dåliga, även om jag gärna lägger till att även dom omständiga är lite obra....