Preliminärskatt vs Omföring av ingående balanser på kapitalkonton

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Konstaterande och förutsättning (rätta mig gärna om jag är ute och cyklar):

A. Preliminärskatten debiteras från februari till februari.
B. Rekommendationen för "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" är att göra den per den första dagen på året.

Frågor:
1. Bör "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton", som inkluderar konto 2012, spegla saldot för inbetald skatt från februari till februari, dvs 11 inbetalningar från föregående år och en från nuvarande år (kommande inbetalning i mitten av januari), eller ska verifikationen snarare spegla föregående kalenderårs saldo?

2. Bör "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" snarare skippa konto 2012, och låta 2012 "nollas" först efter att den sista debiterade preliminärskatten från föregående år har betalats i januari?
Foto på M Risberg

M Risberg

• 2,512 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 72,300 poäng 50k badge 2x thumb
A
Prel skatt debiteras från februari till januari efterföljande år.
B
Bra ör att göra omgörningar den sista dagen på året för att samla årets förändring på dessa konton - inte inkludera belopp från förgående år eftersom det är belopp som efterfrågas i inkomstdeklarationen.

1 den preliminära f-skatt som debiteras i februari bör bokföras mot kontot eget uttag eftersom den tillhör föregående år
2
Nej - se ovan

Mikael
Foto på M Risberg

M Risberg

Tack för din input Mikael!

A. Såklart. Utryckte mig klantigt.

B. Per den 31 dec bokförde jag vinst / förlust med 8999 och 2019. Menar du att jag även bör göra omföringen av kapitalkontona per den sista december också? Som i bilden nedan:

Har i så fall missförstått den biten. Läste mig till någonstans att den första januari är det rekommenderade datumet för omföring av kapitalkontona.

1. Vänta? Tillhör februari, som jag markerat i bilden nedan, föregående år? (eller syftade du på att januari 2020 tillhör 2019?)

2. Uppfattat.
(Redigerad)
Foto på M Risberg

M Risberg

Jag blev så nyfiken kring snacket om kapitalkontona. Lust att utveckla:

"inte inkludera belopp från förgående år eftersom det är belopp som efterfrågas i inkomstdeklarationen."
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej MRisberg.

Fliker in och rekommenderar den här tråden. Där finns information om när du kan göra omföringen. 

Vad Mikael syftade på med "inte inkludera belopp..." får han gärna utveckla, känner mig inte helt säker på det :)

Ha det gott!
/Sofia