Presentkort till anställda i annat företag - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!
Jag har varit anlitad som konsult av bolag X för att göra ett jobb hos företag Y. Själv har jag alltså bolag Z. 

I konsultuppdraget ingick det att genomföra en enkätstudie och i samband med det lottade jag ut 20 stycken presentkort till de anställda hos företag Y. 

Hur bokför jag detta? 

Tack på förhand!
Foto på _solrosen

_solrosen

• 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,450 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Solrosen!

Vi skulle behöva lite mer information här.
Har du köpt in dessa presentkorten till ditt bolag, Z, tidigare?
Skall de även lösas in där (efter utlottningen)?
Har du bokfört inköpet någonstans än?

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på _solrosen

_solrosen

Hej!
Tack för att ni vill hjälpa till :)
1. Jag har aldrig tidigare köpt in dessa presentkort (eller några andra presentkort för den delen heller till mitt företag.
2. Presentkorten löser de inte in hos mig utan hos en tredjepart (anygift.se- jag har köpt deras "guldkort") 
3. Jag har inte bokfört någonting ännu. 

/Anna 
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!

Hm, denna var lite knepig. Jag har lite fler funderingar. Ska du (Z) eller företag X stå för kostnaden av presentkorten? 

Bolag Y är ett helt annat företag där de personerna egentligen får betalt med ett presentkort för att göra enkäten, förstår jag rätt? 
Jag är lite osäker här på om man ska klassa det som lön eller gåva i denna situation. Ska dom räknas som anställda? 
Eller i vilket syfte görs enkäten? Marknadsföring? 

Jag hittar en hel del information om inköp av presentkort men jag går bet på hur bokföring blir då jag fastnar på vilken slags kostnad det borde vara.
Om det är anställda du ger en gåva till så får du t.ex. inte dra moms på det och om det överstiger 450kr så blir det också skattefritt för den anställde.
Men känns inte riktigt som att det blir anställda i detta fallet. 

Söker du på presentkort här på forumet så finns många scenarion om presentkort. Någon annan här på forumet kanske har varit med om liknande?
Annars får jag nog be dig kontakta en redovisningskonsult. 

/Sanna
Foto på _solrosen

_solrosen

Hej!

Ja jag vet, inte helt lätt att lista ut detta :)

För att svara på din fråga så har jag (alltså företag Z) tagit en kostnad och köpt in presentkorten. 

Det är 20 personer som får ett presentkort via lottning (av ca 750 stycken), det kan därför inte räknas som lön.  Jag har alltså inte dessa anställda heller, utan det är företag Y som har det. 

Det är inte ut marknadsföringssynpunkt utan en kunskapsundersökning. 

Tack!
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,582 poäng 10k badge 2x thumb
Har inga konkreta svar, bara några funderingar.

Vem kommer stå för kostnaden i slutändan? Är det du (Z), det anlitande företaget (X) eller företaget där intervjuobjekten är anställda (Y)?

Det torde avgöra hur det man skall se på kostnaden. Låter som det för dig är en kostnad som uppstått för att genomföra uppdraget? Kommer du vidarefakturera den kostnaden?

Å ena sidan skriver du lottning, å andra sidan så kan man skattemässigt troligen se en erhållen lott som ersättning för prestation, de hade ju inte varit med i lotteriet om de inte gjort lite arbete (svarat på frågor). Det har i slutändan också påverkan om hur kostnaden skall hanteras, både av dig och den som tar emot lotten.
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 20,466 poäng 20k badge 2x thumb
Om du lottat ut presentkorten så borde du ha lotteritillstånd, krångligt men sådan är lagen och precis som Khedron skriver så skulle det vara lön om det byggde på någon form av motprestation. Gäller förövrigt alla dessa olika lotterier som dyker upp på Facebook och där kollar Skatteverket. Sedan när det gäller presentkorten så har du antagligen inte fått någon moms på dom. Om dom nu inte alla avser samma sak och man vet momsen på den för då kan du fått moms angiven (enfunktionsvouchers) . Vet man inte vad som kommer att köpas för presentkorten så skall du inte fått någon moms angiven (flerfunktionsvoucher) och kan då inte heller lyfta någon. Personligen så skulle jag bokfört det här som en ren omkostnad typ förnödenhet (40xx-konto) och sedan haft en lista på vilka som fått presentkorten. Då du lottat ut dom så skiter antagligen Skatteverket i dom då det inte blir lön och jag tror inte dom anmäler det som lotteri. Beror nog på hur mycket pengar det är, men det är viktigt att du kan visa vart presentkorten tagit vägen. Lycka till!