Prestandaproblem i Azure - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, vi utvärderar en testmiljö med Visma Administration 2000/Windows Server 2012 i Microsoft Azure-miljö.
Fjärrskrivbord och ca 10 stycken användare.
När vi säkerhetskopierar Administration 2000 tar det ca 15-20 minuter vilket är en väldigt lång tid.
Jag är ute efter tips och råd på lämplig hårdvara för vårt system så att denna uppgift går snabbare.
Foto på Hassebi

Hassebi

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Carl Cipranic

Carl Cipranic, Fd anställd

  • 2,484 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Generellt så finns det inte mycket man kan göra för att snabba på processen men det du kan prova med är:

*Göra registervård
*Vid säkerhetskopieringen hoppa över att ta med indexfiler
*Kontrollera i företagsmappen att filen språk.dbf inte finns med, den kan i så fall tas bort om den är onödigt stor
*Datorns maskinvara påverkar självklart prestandan med, se över om det går att uppdatera komponenter

/Carl
Foto på Christer Ekman

Christer Ekman

  • 2,340 poäng 2k badge 2x thumb
Hej,
Om datafilerna ligger på en annan storage-disk, prova att flytta dom till C: så att dom ligger så nära som möjligt. Om du har "latency time" mellan där programmet körs och Visma företagsfiler så går det långsamt.  Välj en Azure-disk som är SSD om du har möjlighet att välja.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,740 poäng 20k badge 2x thumb
Det kan även hjälpa att köra en terminalklient mot Visma. Fick detta tips av supporten, men jag har inte haft möjlighet att testa detta själv.....

Fördelen är att du bara skickar "skärmbilden" via nätet och inte en massa data. Om du har en ADSL eller 4G uppkoppling mot servern kan det bli mycket data som skall skyfflas fram och tillbaka lite i onödan....

Davor
Foto på Mikael

Mikael

  • 70 poäng
Hej,
Vi kör Visma Admin mot en Azure server. Och vi lider av prestanda problem. Vi har provat att köra databasen på samma disk c: men lagt den på en SSD istället, men dessvärre fortsatt problem. Någon som har/haft liknande problem?

/Míkael
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,740 poäng 20k badge 2x thumb
Jag misstänker att det är kapacitetsproblem i nätverket. Även om du har 1 Gbit mot internet så kan du råka ut för en massa flaskhalsar på vägen.

Det du kan göra är att aktivera QoS (Quality of Service) så att du kan prioritera trafik till och från Visma.

Om du kör med ADSL eller 4G kan QoS ge din lite bättre prestanda.

Davor P
Foto på Christer

Christer

  • 474 poäng 250 badge 2x thumb
Hittade ni någon lösning på detta? Vad var problemet?
Foto på Mikael

Mikael

  • 70 poäng
Vi har ännu ingen lösning på problemet dessvärre, RDP mot servern och starta programmet där.
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

  • 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej alla!

När ni upplever dessa problem, kan ni se om antingen säkerhetskopian eller själva databasfilerna i företagskatalogen och/eller under mappen Gemensamma filer, blir ovanligt stora? Är det t ex någon dbf-fil som börjar närma sig 1 GB? Hur stor blir säkerhetskopian?

Återkom gärna med info kring detta så kikar vi vidare på problemet.

Tack för era inlägg!